Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!
Woensdag 08 Maart 2023

Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Wat is internetfraude?
Internetfraude of phishing is een vorm van bedrog waarbij een dader via het internet waardevolle gegevens of geld ontfutselt van een nietsvermoedend slachtoffer. Eenmaal toegang tot bepaalde gegevens kan een fraudeur op korte termijn heel wat (financiële) schade aanrichten en een groot aantal slachtoffers maken. Zo kan de dader zich voordoen als werknemer van een officiële organisatie waarbij wachtwoorden worden gevraagd of krijgt hij toegang tot persoonlijke documenten via het versturen van virussen via e-mail die enkel worden teruggegeven na betaling van een bepaald bedrag.
Wat zegt de wet hierover?
Phishing wordt strafbaar gesteld door de wetgever onder het misdrijf “informaticabedrog”.
Vaak opereren internetfraudeurs evenwel via tussenpersonen en/of vanuit het buitenland waardoor zij in de praktijk vaak onder de radar blijven en niet strafrechtelijk worden vervolgd.
Dit betekent echter niet dat u als slachtoffer noodzakelijk in de kou moet blijven staan. In sommige gevallen kan u zich richten tot uw betalingsdienstaanbieder, meestal uw bank. Zij hebben immers de verplichting om een veilig betaalsysteem aan te bieden aan hun klanten. Wanneer u als klant geen grove fout of nalatigheid kan worden verweten, zal de bank in principe gehouden zijn tot terugbetaling van de “gestolen” bedragen. Hiertoe is dus vereist dat u als slachtoffer voldoende alert bent en snel handelt.
Wat moet je doen als je slachtoffer bent geworden van phishing?
Als je jouw bankgegevens hebt doorgegeven aan een frauduleuze partij, is het belangrijk om onmiddellijk al jouw bankkaarten te blokkeren om verdere transacties te voorkomen. Verzamel ook zoveel mogelijk bewijsmateriaal zoals screenshots, sms-berichten, e-mails en bankafschriften. Vervolgens is het aangewezen dat je meteen een klacht indient bij de politie, en eventueel ook bij de gegevensbeschermingsautoriteit en het Centrum voor Cybersecurity.
Een advocaat is in dit soort dossiers een absolute meerwaarde. Twijfel dus niet als je slachtoffer bent geworden van internetfraude en contacteer ons vrijblijvend om een antwoord te krijgen op jouw vragen!
Neem contact met ons op
Actueel

Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer
Maandag 13 Februari 2023
Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.
Lees meer