Rijexamen - Analyse is goed, maar mag niet leiden tot duurder rijexamen
Donderdag 22 Oktober 2015
De analyse die bevoegd Vlaams minister Weyts gemaakt heeft voor de hervorming van het rijexamen in Vlaanderen, is goed. Dat meldt mobiliteitsclub VAB dinsdag in een reactie. "Maar het mag niet de bedoeling zijn dat het rijexamen hierdoor gewoon duurder wordt, zonder meerwaarde op de ongevallenstatistieken", waarschuwt VAB-woordvoerder Maarten Matienko.
De analyse dat jongeren de basistechnieken van het autorijden niet goed meer beheersen, klopt volgens VAB. "De voertuigbeheersing gaat inderdaad achteruit, omdat hierop niet meer geoefend en geëxamineerd wordt. Het is nodig om hieraan iets te doen."
VAB is voorstander van een gecombineerde rijopleiding, waarbij de basistechnieken aangeleerd worden door een professional en de ruimere opleiding aangeleerd wordt door een vrije begeleider. Die laatste zou volgens VAB wel een kleine opleiding moeten volgen: een opfrissing van het verkeersreglement en het aanleren van een pedagogische aanpak.
De rijschoolinstructeur moet ook coach blijven en er zou een terugkeermoment moeten zijn tijdens de vrije opleiding. "Op die manier kunnen fouten en problemen tijdig gedetecteerd en opgelost worden", aldus Matienko. Ook risicoperceptie, het tijdig zien en vermijden van risico's, zou in de opleiding opgenomen moeten worden.
In Oostenrijk heeft zo'n gecombineerde opleiding met terugkeermoment alvast zeer goede resultaten opgeleverd, zegt Matienko. Er werden minder verkeersongevallen en minder verkeersovertredingen vastgesteld.
VAB waarschuwt wel voor het verzwaren van het rijexamen. Dat zou volgens de mobiliteitsorganisatie wellicht geen effect hebben, aangezien de examencentra dan het niveau toch verlagen om aan voldoende geslaagde kandidaat-bestuurders te komen.
BRUSSEL 20/10 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer