Rechtbank Leuven - Rechter moet oordelen of de stad borden met parkeerverbod voor rijwielen mag plaatsen

 Rechtbank Leuven - Rechter moet oordelen of de stad borden met parkeerverbod voor rijwielen mag plaatsen

Voor de burgerlijke rechtbank in Leuven startte vrijdag het proces dat Erik Daems namens de Fietsersbond aanspande tegen de stad Leuven. Volgens de Fietsersbond zijn gemeentelijke borden met een parkeerverbod voor rijwielen illegaal. Het stadsbestuur zegt, dat er een verschil is tussen een politiereglement en een aanvullend verkeersreglement. De rechter zal moeten oordelen en doet dat op 16 oktober.

Het stadsbestuur van Leuven keurde op 24 juni 2013 een aanpassing van het politiereglement over het plaatsen en verwijderen van rijwielen goed. Daartoe behoort een parkeerverbod voor fietsen op enkele drukke locaties in de binnenstad, aangegeven met speciale verkeersborden.

Volgens Erik Daems, secretaris van de Fietsersbond in Leuven, heeft een gemeentebestuur niet de bevoegdheid om eigen verkeersborden te maken. Zijn raadsman Philippe Declercq stelde dat het reglement onwettig is. "Leuven wil de overlast in het centrum regelen. De borden zijn echter niet informatief, maar drukken een verbod uit. Een wegcode dient om verwarring te vermijden. Die bepaalt dat fietsen buiten de rijbaan moeten worden opgesteld zonder ander verkeer te hinderen. De stad mag niet naar eigen goeddunken verkeersborden maken. De schade voor mijn cliënt is de beperking die hij moet ondergaan door de illegaliteit van de borden. Wij vragen dan ook om de borden weg te halen."

Volgens Thomas Beelen, de advocaat van de stad, is de dagvaarding onontvankelijk. "Er is geen enkel bewijs van hinder", zegt hij. "De fietser moet enkele meters verder stappen, maar dat kan je bezwaarlijk schade noemen."

LEUVEN 18/09 BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u