Rechtbank Ieper - Tien bestuurders vrijgesproken in beroep voor kettingbotsing

 Rechtbank Ieper - Tien bestuurders vrijgesproken in beroep voor kettingbotsing

De correctionele rechtbank van Ieper heeft zich woensdag in beroep uitgesproken voor de kettingbotsing eind 2013 in Beselare. In totaal werden 59 processen overgedaan. Er zijn tien volledige vrijspraken verleend. In 22 gevallen werd het oordeel van de politierechter volledig gevolgd. Voor de overige bestuurders was er strafvermindering.

De kettingbotsing gebeurde op 3 december 2013 op de A19 in Zonnebeke. In de dichte mist botsten toen bij verschillende ongevallen in totaal 131 voertuigen. Daarbij vielen twee doden en tientallen gewonden. Er werden 74 bestuurders gedagvaard door de rechtbank. Twee van hen werden vrijgesproken. Van de 72 veroordeelde bestuurders tekenden er 52 beroep aan. Het parket ging ook nog in beroep tegen 7 uitspraken.

Ook in beroep werd algemeen genomen de 'overmacht' ingeroepen als schulduitsluitingsgrond. "Overmacht is onverenigbaar met een nalatigheid, of een gebrek aan voorzichtigheid in hoofde van de dader", motiveert de strafrechter in zijn vonnis het verwerpen van dat argument. De overdreven snelheid werd dan ook in de meeste gevallen voldoende geacht om de bestuurder alsnog te veroordelen. In vele gevallen werd een deel van de eerder opgelegde geldboete wel met uitstel verleend.

In tien gevallen werden de bestuurders volledig vrijgesproken. De strafrechter sprak ook enkele van hen gedeeltelijk vrij. Daarbij werd bijvoorbeeld geoordeeld dat een bestuurder niet verantwoordelijk was voor onopzettelijke slagen en verwondingen aan een andere bestuurder, maar wel te snel reed.

De bestuurder van een betonmixer, die een van de botsingen veroorzaakte met het voertuig van dodelijk slachtoffer Georges V., werd vrijgesproken voor onopzettelijke doding. Omdat hij in de mist reed aan een snelheid van 90 km/uur, werd hij toch nog veroordeeld, onder meer ook voor onopzettelijke slagen en verwondingen. Hij krijgt een gevangenisstraf van drie maanden en een boete van 1.200 euro. De vrachtwagenchauffeur krijgt ook een rijverbod van twee maanden.

Ook in het tweede dodelijk ongeval werd beroep aangetekend. Vrachtwagenbestuurder Rifat P. bekwam de vrijspraak voor onopzettelijke doding. "De rechtbank is van mening dat er in hoofde van appellant niet met zekerheid een fout in oorzakelijk verband met de dood van Georges C. kan worden weerhouden", oordeelde de strafrechter.

IEPER 25/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u