Rechtbank Ieper - Extra beveiliging bij uitspraak rond dodelijk ongeval
Zaterdag 16 Mei 2015
Donderdagochtend waren extra veiligheidsmaatregelen getroffen bij de correctionele rechtbank van Ieper. Er werd uitspraak gedaan in beroep in de zaak van een dodelijk ongeval. Tijdens de eerdere behandeling op de politierechtbank, werd de beklaagde fysiek aangevallen door de achterban van het slachtoffer. Dit keer bleef het bij woorden.
Een beroepsmilitair die een dodelijk ongeval veroorzaakte werd door de politierechtbank veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf, waarvan de helft effectief. De man had gedronken en nam de afrit aan relatief hoge snelheid. Hij kwam met zijn voertuig over de middenlijn. Hij raakte een wagen uit de tegengestelde richting licht, waardoor hij de controle over het stuur verloor en frontaal botste met een Peugeot, waarin het dodelijk slachtoffer viel.
De verdediging vond de uitgesproken straf te zwaar. "Het gaat nog steeds om een ongeval", meende raadsman Marc Snick in beroep. "De gebeurtenissen waren noch gewild, noch opzettelijk." Een verkeersdeskundige verklaarde dat het om een beperkte snelheidsovertreding ging in een relatief gevaarlijke bocht, onder welke omstandigheden dan ook. Toch vroeg de procureur een bevestiging van het vonnis.
De ouders van het slachtoffer stelden zich tijdens het pleidooi erg emotioneel op. "Het zware alcoholgebruik van beklaagde wordt gewijt aan privézorgen, zoals zijn echtscheiding. Dat is onbegrijpelijk", aldus de burgerlijke partij.
De correctionele rechtbank sprak zich in beroep uit over de zaak. De militair krijgt nog steeds twee jaar cel, maar beide jaren worden met uitstel verleend. De achterban van het slachtoffer liet buiten, voor de rechtbank, duidelijk verstaan dat ze het niet eens zijn met die beslissing.
IEPER 07/05 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer