Rechtbank Ieper - 72 bestuurders veroordeeld voor kettingbotsing Zonnebeke

 Rechtbank Ieper - 72 bestuurders veroordeeld voor kettingbotsing Zonnebeke

De politierechter heeft zich dinsdag in Ieper uitgesproken in het strafrechtelijke dossier van de kettingbotsing in Zonnebeke op 3 december 2013. Er werden 74 bestuurders gedagvaard. Twee van hen werden volledig vrijgesproken. Twee vrachtwagenchauffeurs, die dodelijke aanrijdingen veroorzaakten, krijgen een voorwaardelijke celstraf.

"Het gevaar met dit soort omvangrijke dossiers is dat alles op een hoopje gegooid wordt", begon de politierechter zijn vonnis. "Maar hier zijn wel grote inspanningen geleverd om de kettingbotsing zorgvuldig te ontrafelen." Het resultaat is een vonnis van 287 bladzijden.

Er waren 131 voertuigen betrokken bij de kettingbotsing op de A19 in Zonnebeke. De kettingbotsing werd ingedeeld in vier blokken. Drie clusters ongevallen gebeurden in de rijrichting van Kortrijk, een cluster vond plaats richting Ieper. Er vielen drie dodelijke slachtoffers.

Er werden 74 bestuurders gedagvaard. Allemaal vroegen ze de vrijspraak tijdens de pleidooien. "Overmacht" door een "plots opkomende muur van mist" vormde de rode draad doorheen het proces. De rechtbank meende echter dat er geen sprake was van overmacht. "Er waren 57 bestuurders die niet gedagvaard werden. Sommige van hen hadden geluk, maar anderen bewijzen dat de snelheid wel degelijk voldoende kon aangepast worden. Zij konden tijdig stoppen", aldus de rechter.

"De wet stelt dat elke bestuurder zijn snelheid moet regelen volgens de omstandigheden. Dat omvat ook de weersomstandigheden." De bestuurders hadden al moeten stoppen of minstens vertragen voor ze de muur van mist inreden, en voldoende afstand houden. Verkeersdeskundigen legden richtlijnen vast voor de aangepaste snelheden bij beperkte zichtbaarheid. Volgens deskundigen mocht de snelheid bij een zichtbaarheid van 10 meter amper 20 kilometer per uur bedragen. Diverse verklaringen spreken van dergelijke beperkte zichtbaarheid. "Maar verschillende bestuurders hebben de risico's genegeerd. Ze hebben zich daarbij onder andere laten leiden door een vals gevoel van veiligheid op de autosnelweg", oordeelde de rechter.

Bijgevolg zijn 72 van de 74 beklaagden veroordeeld. Ze pasten hun snelheid onvoldoende aan of hielden te weinig afstand. Bij de dodelijke ongevallen waren telkens vrachtwagens betrokken. In blok 1 overleed de bestuurder van een oplegger met bieten. Hij reed 80 km/u toen hij naar rechts uitweek en tegen een stilstaand voertuig botste. In blok 3 vielen twee dodelijke slachtoffers. Het eerste slachtoffer werd aangereden door een betonmixer. Daardoor kwam zijn Peugeot in aanrijding met een Volkswagen, waardoor het voertuig geplet werd. Het tweede slachtoffer wordt deels zelf verantwoordelijk geacht voor het dodelijk ongeval. De man reed met een snelheid van 120 km/u bij een zichtbaarheid van enkele meters. Een vrachtwagenbestuurder die 84 km/u reed, wordt mede verantwoordelijk gesteld.

De twee vrachtwagenchauffeurs die bij de dodelijke aanrijdingen in blok 3 betrokken waren, krijgen een voorwaardelijke celstraf van zes maanden opgelegd. Ze krijgen ook schorsing van sturen voor 3 maanden, waarvan 45 dagen effectief, en een boete van 1.200 euro. Ook een aantal andere bestuurders, die door onaangepast rijgedrag zware schade aanrichtten, krijgt een rijverval opgelegd.

De meeste beklaagden krijgen een geldboete van 120 tot 600 euro. Elke veroordeelde moet ook zijn deel in de kosten dragen. Het proces kostte ruim 80.000 euro. De burgerlijke belangen komen later aan bod.

IEPER 09/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u