Rechtbank Ieper - 72 bestuurders veroordeeld voor kettingbotsing Zonnebeke

 Rechtbank Ieper - 72 bestuurders veroordeeld voor kettingbotsing Zonnebeke

De politierechter heeft zich dinsdag in Ieper uitgesproken in het strafrechtelijke dossier van de kettingbotsing in Zonnebeke op 3 december 2013. Er werden 74 bestuurders gedagvaard. Twee van hen werden volledig vrijgesproken. Twee vrachtwagenchauffeurs, die dodelijke aanrijdingen veroorzaakten, krijgen een voorwaardelijke celstraf.

"Het gevaar met dit soort omvangrijke dossiers is dat alles op een hoopje gegooid wordt", begon de politierechter zijn vonnis. "Maar hier zijn wel grote inspanningen geleverd om de kettingbotsing zorgvuldig te ontrafelen." Het resultaat is een vonnis van 287 bladzijden.

Er waren 131 voertuigen betrokken bij de kettingbotsing op de A19 in Zonnebeke. De kettingbotsing werd ingedeeld in vier blokken. Drie clusters ongevallen gebeurden in de rijrichting van Kortrijk, een cluster vond plaats richting Ieper. Er vielen drie dodelijke slachtoffers.

Er werden 74 bestuurders gedagvaard. Allemaal vroegen ze de vrijspraak tijdens de pleidooien. "Overmacht" door een "plots opkomende muur van mist" vormde de rode draad doorheen het proces. De rechtbank meende echter dat er geen sprake was van overmacht. "Er waren 57 bestuurders die niet gedagvaard werden. Sommige van hen hadden geluk, maar anderen bewijzen dat de snelheid wel degelijk voldoende kon aangepast worden. Zij konden tijdig stoppen", aldus de rechter.

"De wet stelt dat elke bestuurder zijn snelheid moet regelen volgens de omstandigheden. Dat omvat ook de weersomstandigheden." De bestuurders hadden al moeten stoppen of minstens vertragen voor ze de muur van mist inreden, en voldoende afstand houden. Verkeersdeskundigen legden richtlijnen vast voor de aangepaste snelheden bij beperkte zichtbaarheid. Volgens deskundigen mocht de snelheid bij een zichtbaarheid van 10 meter amper 20 kilometer per uur bedragen. Diverse verklaringen spreken van dergelijke beperkte zichtbaarheid. "Maar verschillende bestuurders hebben de risico's genegeerd. Ze hebben zich daarbij onder andere laten leiden door een vals gevoel van veiligheid op de autosnelweg", oordeelde de rechter.

Bijgevolg zijn 72 van de 74 beklaagden veroordeeld. Ze pasten hun snelheid onvoldoende aan of hielden te weinig afstand. Bij de dodelijke ongevallen waren telkens vrachtwagens betrokken. In blok 1 overleed de bestuurder van een oplegger met bieten. Hij reed 80 km/u toen hij naar rechts uitweek en tegen een stilstaand voertuig botste. In blok 3 vielen twee dodelijke slachtoffers. Het eerste slachtoffer werd aangereden door een betonmixer. Daardoor kwam zijn Peugeot in aanrijding met een Volkswagen, waardoor het voertuig geplet werd. Het tweede slachtoffer wordt deels zelf verantwoordelijk geacht voor het dodelijk ongeval. De man reed met een snelheid van 120 km/u bij een zichtbaarheid van enkele meters. Een vrachtwagenbestuurder die 84 km/u reed, wordt mede verantwoordelijk gesteld.

De twee vrachtwagenchauffeurs die bij de dodelijke aanrijdingen in blok 3 betrokken waren, krijgen een voorwaardelijke celstraf van zes maanden opgelegd. Ze krijgen ook schorsing van sturen voor 3 maanden, waarvan 45 dagen effectief, en een boete van 1.200 euro. Ook een aantal andere bestuurders, die door onaangepast rijgedrag zware schade aanrichtten, krijgt een rijverval opgelegd.

De meeste beklaagden krijgen een geldboete van 120 tot 600 euro. Elke veroordeelde moet ook zijn deel in de kosten dragen. Het proces kostte ruim 80.000 euro. De burgerlijke belangen komen later aan bod.

IEPER 09/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?

Woensdag 03 Mei 2023

GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?

𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.

Lees meer
 Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

Woensdag 08 Maart 2023

Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.

Lees meer
 Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Woensdag 08 Maart 2023

Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.

Lees meer
close menu 1u