Parkeerboetes in Kortrijk schenden privacy‏

 Parkeerboetes in Kortrijk schenden privacy‏

Al vijftien jaar krijgt parkeerbeheerder Parko in Kortrijk op een verkeerde manier informatie over nummerplaten en de identiteit van de bezitters. Parko verkreeg tot op heden informatie van de politie maar dat blijkt nu in overtreding met de wet rond de privacy. De stad en Parko werken nu zo snel mogelijk een nieuwe procedure uit. Dat meldt schepen voor Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).

Vijftien jaar geleden sloten Parko en de politie een samenwerkingsovereenkomst, met de bedoeling dat de parkeerbeheerder informatie zou krijgen over parkeerovertreders. Op dit moment is de software gekoppeld aan die van de politie, zodat bij parkeerinbreuken de nummerplaat en de identiteit van de eigenaar meteen gekend zijn door de vaststeller van Parko.

Dat blijkt in te druisen tegen de wet op de privacy. "Dat bevestigt ook staatssecretaris Bart Tommelein. Parko was zich van geen kwaad bewust, want de regeling is nooit in vraag gesteld, tot Parko er door iemand attent op werd gemaakt", zegt schepen Weydts. "We zijn echter al een tijdje bezig met een nieuwe procedure op te maken. De staatssecretaris heeft beloofd de procedure voor Kortrijk te bespoedigen. We moeten ook nog de software aanpassen en een ICT-veiligheidsplan opmaken."

Omdat de informatie al jaren op een foutieve manier werd binnengehaald, kunnen overtreders nu naar de rechtbank stappen om hun parkeerboetes te betwisten. "Dat staat iedereen vrij, maar dat sluit niet uit dat er effectief sprake was van een inbreuk tegen het stedelijk parkeerreglement. De bestuurder blijft in fout. Het is dan ook nog maar de vraag of bestuurders voor enkele tientallen euro's, wetende dat ze in fout zijn, hun inbreuk zullen betwisten", aldus Weydts.

Tegen de zomer moet de procedure afgerond zijn, en zal Parko niet langer de informatie krijgen via de politien maar wel via de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV), zoals het hoort.

KORTRIJK 19/02 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u