Parkeerboetes in Kortrijk schenden privacy‏

 Parkeerboetes in Kortrijk schenden privacy‏

Al vijftien jaar krijgt parkeerbeheerder Parko in Kortrijk op een verkeerde manier informatie over nummerplaten en de identiteit van de bezitters. Parko verkreeg tot op heden informatie van de politie maar dat blijkt nu in overtreding met de wet rond de privacy. De stad en Parko werken nu zo snel mogelijk een nieuwe procedure uit. Dat meldt schepen voor Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).

Vijftien jaar geleden sloten Parko en de politie een samenwerkingsovereenkomst, met de bedoeling dat de parkeerbeheerder informatie zou krijgen over parkeerovertreders. Op dit moment is de software gekoppeld aan die van de politie, zodat bij parkeerinbreuken de nummerplaat en de identiteit van de eigenaar meteen gekend zijn door de vaststeller van Parko.

Dat blijkt in te druisen tegen de wet op de privacy. "Dat bevestigt ook staatssecretaris Bart Tommelein. Parko was zich van geen kwaad bewust, want de regeling is nooit in vraag gesteld, tot Parko er door iemand attent op werd gemaakt", zegt schepen Weydts. "We zijn echter al een tijdje bezig met een nieuwe procedure op te maken. De staatssecretaris heeft beloofd de procedure voor Kortrijk te bespoedigen. We moeten ook nog de software aanpassen en een ICT-veiligheidsplan opmaken."

Omdat de informatie al jaren op een foutieve manier werd binnengehaald, kunnen overtreders nu naar de rechtbank stappen om hun parkeerboetes te betwisten. "Dat staat iedereen vrij, maar dat sluit niet uit dat er effectief sprake was van een inbreuk tegen het stedelijk parkeerreglement. De bestuurder blijft in fout. Het is dan ook nog maar de vraag of bestuurders voor enkele tientallen euro's, wetende dat ze in fout zijn, hun inbreuk zullen betwisten", aldus Weydts.

Tegen de zomer moet de procedure afgerond zijn, en zal Parko niet langer de informatie krijgen via de politien maar wel via de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV), zoals het hoort.

KORTRIJK 19/02 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u