Oosterweel - Studiebureaus erg positief over mobiliteitsplan van Ringland

 Oosterweel - Studiebureaus erg positief over mobiliteitsplan van Ringland

Het plan van Ringland, het collectief dat de Antwerpse ring wil overkapt zien en er het doorgaand en stedelijk verkeer wil scheiden in verschillende tunnels, is technisch mogelijk en heeft een erg positieve impact op de Antwerpse mobiliteitsknoop en stadsontwikkeling. Dat concluderen enkele onafhankelijke studiebureaus in een door crowdfunding gefinancierd onderzoek van het project. Ringland zou bovendien meer rekening houden met de noden van de toekomst.

Studiebureau Vectris analyseerde duizenden bladzijden aan bestaande mobiliteitsstudies en -plannen en kwam naar eigen zeggen tot de vaststelling dat het huidige Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit van de Vlaamse regering zelfs in de meest uitgebreide versie (inclusief de tangent R11bis en een maximale uitbouw van het tramnetwerk) niet voor een filevrij Antwerpen zal zorgen. "Bovendien heeft het Masterplan de mooie ambitie om verplaatsingen in de regio voor 50 procent met het openbaar vervoer en per fiets te laten gebeuren, maar dat kan met de huidige plannen niet gehaald worden", zegt Vectris-projectleider Koen Stuyven. "Het Masterplan pakt ook de onveiligheid van de bestaande verkeersinfrastructuur en het fijn stof niet aan."

Ringland biedt daarentegen wél interessante perspectieven, klinkt het. Het opsplitsen van doorgaand en stedelijk verkeer brengt al 10 procent totale capaciteitswinst op, het verplicht gebruik van de tunnel voor doorgaand verkeer door vrachtwagens zorgt voor nog eens 20 procent capaciteitswinst voor de stedelijke tunnel (de meeste belaste van de twee).

"Maar de belangrijkste mobiliteitsmaatregel is misschien wel dat er tot 15.000 woningen mogelijk zijn in de vrijkomende ruimte", zegt Stuyven. "Zo kunnen er een pak gezinnen dichter bij de stad - een aantrekkingspool voor woon-werkverkeer - wonen, waardoor ze minder verre verplaatsingen moeten doen én meer zullen kiezen voor het openbaar vervoer en de fiets."

ANTWERPEN 24/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Schade door slecht wegdek?

Schade door slecht wegdek?

De slechte staat van de wegen in België is een feit dat niet ontkent kan worden. En niet alleen de wegen maar ook de fietspaden of voetpaden laten te wensen over. Wat kan u doen wanneer u schade geleden heeft ten gevolge van de slechte staat van de weg?

Lees meer
 Medische en psychologische herstelproeven

Medische en psychologische herstelproeven

Bij zware overtredingen zoals dronkenschap en rijden onder invloed van drugs of bij recidive wordt er door de rechtbank medische en/of psychologische testen opgelegd. U dient te slagen voor deze herstelproeven om uw rijbewijs terug te krijgen.

Lees meer
 GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Dinsdag 14 December 2021

GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) hebben een wetsvoorstel ingediend waardoor het gebruik van een smartphone achter het stuur strenger wordt bestraft. Vanaf volgend jaar wordt deze overtreding beschouwd als een overtreding van de derde graad. Een direct gevolg daarvan is dat de boete verhoogd wordt van 116 euro naar 174 euro.

Lees meer
close menu 1u