Oosterweel - Studiebureaus erg positief over mobiliteitsplan van Ringland

 Oosterweel - Studiebureaus erg positief over mobiliteitsplan van Ringland

Het plan van Ringland, het collectief dat de Antwerpse ring wil overkapt zien en er het doorgaand en stedelijk verkeer wil scheiden in verschillende tunnels, is technisch mogelijk en heeft een erg positieve impact op de Antwerpse mobiliteitsknoop en stadsontwikkeling. Dat concluderen enkele onafhankelijke studiebureaus in een door crowdfunding gefinancierd onderzoek van het project. Ringland zou bovendien meer rekening houden met de noden van de toekomst.

Studiebureau Vectris analyseerde duizenden bladzijden aan bestaande mobiliteitsstudies en -plannen en kwam naar eigen zeggen tot de vaststelling dat het huidige Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit van de Vlaamse regering zelfs in de meest uitgebreide versie (inclusief de tangent R11bis en een maximale uitbouw van het tramnetwerk) niet voor een filevrij Antwerpen zal zorgen. "Bovendien heeft het Masterplan de mooie ambitie om verplaatsingen in de regio voor 50 procent met het openbaar vervoer en per fiets te laten gebeuren, maar dat kan met de huidige plannen niet gehaald worden", zegt Vectris-projectleider Koen Stuyven. "Het Masterplan pakt ook de onveiligheid van de bestaande verkeersinfrastructuur en het fijn stof niet aan."

Ringland biedt daarentegen wél interessante perspectieven, klinkt het. Het opsplitsen van doorgaand en stedelijk verkeer brengt al 10 procent totale capaciteitswinst op, het verplicht gebruik van de tunnel voor doorgaand verkeer door vrachtwagens zorgt voor nog eens 20 procent capaciteitswinst voor de stedelijke tunnel (de meeste belaste van de twee).

"Maar de belangrijkste mobiliteitsmaatregel is misschien wel dat er tot 15.000 woningen mogelijk zijn in de vrijkomende ruimte", zegt Stuyven. "Zo kunnen er een pak gezinnen dichter bij de stad - een aantrekkingspool voor woon-werkverkeer - wonen, waardoor ze minder verre verplaatsingen moeten doen én meer zullen kiezen voor het openbaar vervoer en de fiets."

ANTWERPEN 24/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Dinsdag 17 Januari 2023

Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Motorfietsen moeten verplicht naar de keuring in het geval van een verkoop of na een verkeersongeval. De periodieke keuring is dan weer (voorlopig) niet van toepassing. Deze beslissing is er gekomen binnen het kader van het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan.

Lees meer
 Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Dinsdag 17 Januari 2023

Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Een nieuw wetsvoorstel heeft ervoor gezorgd dat je beroep kan aantekenen tegen de immobilisering van je voertuig wanneer je niet achter het stuur zat toen de overtreding werd begaan. U leest het goed: als je in een recent verleden jouw auto uitleende aan een vriend en die beging er een overtreding mee waardoor de wagen geïmmobiliseerd werd, beschikte je over geen enkele beroepsmogelijkheid bij een rechter met betrekking tot de beslissing tot weigering van de opheffing van de immobilisering van uw voertuig. De wetswijziging gaat van kracht vanaf 1 februari 2023.

Lees meer
 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
close menu 1u