Oosterweel - Studiebureaus erg positief over mobiliteitsplan van Ringland

 Oosterweel - Studiebureaus erg positief over mobiliteitsplan van Ringland

Het plan van Ringland, het collectief dat de Antwerpse ring wil overkapt zien en er het doorgaand en stedelijk verkeer wil scheiden in verschillende tunnels, is technisch mogelijk en heeft een erg positieve impact op de Antwerpse mobiliteitsknoop en stadsontwikkeling. Dat concluderen enkele onafhankelijke studiebureaus in een door crowdfunding gefinancierd onderzoek van het project. Ringland zou bovendien meer rekening houden met de noden van de toekomst.

Studiebureau Vectris analyseerde duizenden bladzijden aan bestaande mobiliteitsstudies en -plannen en kwam naar eigen zeggen tot de vaststelling dat het huidige Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit van de Vlaamse regering zelfs in de meest uitgebreide versie (inclusief de tangent R11bis en een maximale uitbouw van het tramnetwerk) niet voor een filevrij Antwerpen zal zorgen. "Bovendien heeft het Masterplan de mooie ambitie om verplaatsingen in de regio voor 50 procent met het openbaar vervoer en per fiets te laten gebeuren, maar dat kan met de huidige plannen niet gehaald worden", zegt Vectris-projectleider Koen Stuyven. "Het Masterplan pakt ook de onveiligheid van de bestaande verkeersinfrastructuur en het fijn stof niet aan."

Ringland biedt daarentegen wél interessante perspectieven, klinkt het. Het opsplitsen van doorgaand en stedelijk verkeer brengt al 10 procent totale capaciteitswinst op, het verplicht gebruik van de tunnel voor doorgaand verkeer door vrachtwagens zorgt voor nog eens 20 procent capaciteitswinst voor de stedelijke tunnel (de meeste belaste van de twee).

"Maar de belangrijkste mobiliteitsmaatregel is misschien wel dat er tot 15.000 woningen mogelijk zijn in de vrijkomende ruimte", zegt Stuyven. "Zo kunnen er een pak gezinnen dichter bij de stad - een aantrekkingspool voor woon-werkverkeer - wonen, waardoor ze minder verre verplaatsingen moeten doen én meer zullen kiezen voor het openbaar vervoer en de fiets."

ANTWERPEN 24/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u