Oosterweel - Studiebureaus erg positief over mobiliteitsplan van Ringland

 Oosterweel - Studiebureaus erg positief over mobiliteitsplan van Ringland

Het plan van Ringland, het collectief dat de Antwerpse ring wil overkapt zien en er het doorgaand en stedelijk verkeer wil scheiden in verschillende tunnels, is technisch mogelijk en heeft een erg positieve impact op de Antwerpse mobiliteitsknoop en stadsontwikkeling. Dat concluderen enkele onafhankelijke studiebureaus in een door crowdfunding gefinancierd onderzoek van het project. Ringland zou bovendien meer rekening houden met de noden van de toekomst.

Studiebureau Vectris analyseerde duizenden bladzijden aan bestaande mobiliteitsstudies en -plannen en kwam naar eigen zeggen tot de vaststelling dat het huidige Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit van de Vlaamse regering zelfs in de meest uitgebreide versie (inclusief de tangent R11bis en een maximale uitbouw van het tramnetwerk) niet voor een filevrij Antwerpen zal zorgen. "Bovendien heeft het Masterplan de mooie ambitie om verplaatsingen in de regio voor 50 procent met het openbaar vervoer en per fiets te laten gebeuren, maar dat kan met de huidige plannen niet gehaald worden", zegt Vectris-projectleider Koen Stuyven. "Het Masterplan pakt ook de onveiligheid van de bestaande verkeersinfrastructuur en het fijn stof niet aan."

Ringland biedt daarentegen wél interessante perspectieven, klinkt het. Het opsplitsen van doorgaand en stedelijk verkeer brengt al 10 procent totale capaciteitswinst op, het verplicht gebruik van de tunnel voor doorgaand verkeer door vrachtwagens zorgt voor nog eens 20 procent capaciteitswinst voor de stedelijke tunnel (de meeste belaste van de twee).

"Maar de belangrijkste mobiliteitsmaatregel is misschien wel dat er tot 15.000 woningen mogelijk zijn in de vrijkomende ruimte", zegt Stuyven. "Zo kunnen er een pak gezinnen dichter bij de stad - een aantrekkingspool voor woon-werkverkeer - wonen, waardoor ze minder verre verplaatsingen moeten doen én meer zullen kiezen voor het openbaar vervoer en de fiets."

ANTWERPEN 24/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u