Motards rijden sneller en begaan meer snelheidsovertredingen dan automobilisten

 Motards rijden sneller en begaan meer snelheidsovertredingen dan automobilisten

Volgens een studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) rijden motorrijders gemiddeld sneller dan automobilisten en begaan ze proportioneel gezien meer snelheidsovertredingen. De helft van de motards houdt zich niet aan de regels in de file. Het was de eerste representatieve en objectieve snelheidsmeting van gemotoriseerde tweewielers die het BIVV uitvoerde in ons land. Tegelijkertijd onderzochten ze ook hun rijgedrag in de file.

Motorrijders zijn goed voor ongeveer 1 procent van de gereden kilometers, maar zijn in 8 procent van de ongevallen betrokken en vertegenwoordigen 14 procent van de verkeersdoden. "Ze zijn hiermee oververtegenwoordigd in het aantal verkeersslachtoffers. Snelheid is één van de belangrijkste oorzaken van deze ongevallen.", klinkt het. Hun gemiddelde snelheid ligt, op het merendeel van de wegen, iets hoger dan de toegelaten snelheid. De helft rijdt te snel. De enige wegen waar ze zich wel aan de maximumsnelheid houden, zijn de wegen met slechts één rijstrook per rijrichting en waar er maximum 90 km/u mag gereden worden. Motards rijden in het algemeen sneller dan autobestuurders, behalve in de zone 30 - waar ze iets trager rijden - en op snelwegen, waar ze ongeveer even snel rijden.

Een andere vaststelling: het is sinds september 2011 toegestaan dat motorrijders laveren tussen de files. Ze mogen wel niet sneller dan 50 km/u rijden en het snelheidsverschil met de andere voertuigen in de file mag niet meer dan 20 km/u zijn. "Vooral op snelwegen laat het respecteren van deze verkeersregel de wensen over: de gemiddelde snelheid van motards bedraagt 72 km/u in de file. Vijfendertig procent rijdt sneller dan 80 km/u. En zelfs bij de groep motorrijders die niet sneller dan 50 km/u rijdt, rijden sommigen nog te snel in verhouding tot het andere verkeer in de file.", aldus het BIVV.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u