Motards rijden sneller en begaan meer snelheidsovertredingen dan automobilisten

 Motards rijden sneller en begaan meer snelheidsovertredingen dan automobilisten

Volgens een studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) rijden motorrijders gemiddeld sneller dan automobilisten en begaan ze proportioneel gezien meer snelheidsovertredingen. De helft van de motards houdt zich niet aan de regels in de file. Het was de eerste representatieve en objectieve snelheidsmeting van gemotoriseerde tweewielers die het BIVV uitvoerde in ons land. Tegelijkertijd onderzochten ze ook hun rijgedrag in de file.

Motorrijders zijn goed voor ongeveer 1 procent van de gereden kilometers, maar zijn in 8 procent van de ongevallen betrokken en vertegenwoordigen 14 procent van de verkeersdoden. "Ze zijn hiermee oververtegenwoordigd in het aantal verkeersslachtoffers. Snelheid is één van de belangrijkste oorzaken van deze ongevallen.", klinkt het. Hun gemiddelde snelheid ligt, op het merendeel van de wegen, iets hoger dan de toegelaten snelheid. De helft rijdt te snel. De enige wegen waar ze zich wel aan de maximumsnelheid houden, zijn de wegen met slechts één rijstrook per rijrichting en waar er maximum 90 km/u mag gereden worden. Motards rijden in het algemeen sneller dan autobestuurders, behalve in de zone 30 - waar ze iets trager rijden - en op snelwegen, waar ze ongeveer even snel rijden.

Een andere vaststelling: het is sinds september 2011 toegestaan dat motorrijders laveren tussen de files. Ze mogen wel niet sneller dan 50 km/u rijden en het snelheidsverschil met de andere voertuigen in de file mag niet meer dan 20 km/u zijn. "Vooral op snelwegen laat het respecteren van deze verkeersregel de wensen over: de gemiddelde snelheid van motards bedraagt 72 km/u in de file. Vijfendertig procent rijdt sneller dan 80 km/u. En zelfs bij de groep motorrijders die niet sneller dan 50 km/u rijdt, rijden sommigen nog te snel in verhouding tot het andere verkeer in de file.", aldus het BIVV.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u