Motards rijden sneller en begaan meer snelheidsovertredingen dan automobilisten

 Motards rijden sneller en begaan meer snelheidsovertredingen dan automobilisten

Volgens een studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) rijden motorrijders gemiddeld sneller dan automobilisten en begaan ze proportioneel gezien meer snelheidsovertredingen. De helft van de motards houdt zich niet aan de regels in de file. Het was de eerste representatieve en objectieve snelheidsmeting van gemotoriseerde tweewielers die het BIVV uitvoerde in ons land. Tegelijkertijd onderzochten ze ook hun rijgedrag in de file.

Motorrijders zijn goed voor ongeveer 1 procent van de gereden kilometers, maar zijn in 8 procent van de ongevallen betrokken en vertegenwoordigen 14 procent van de verkeersdoden. "Ze zijn hiermee oververtegenwoordigd in het aantal verkeersslachtoffers. Snelheid is één van de belangrijkste oorzaken van deze ongevallen.", klinkt het. Hun gemiddelde snelheid ligt, op het merendeel van de wegen, iets hoger dan de toegelaten snelheid. De helft rijdt te snel. De enige wegen waar ze zich wel aan de maximumsnelheid houden, zijn de wegen met slechts één rijstrook per rijrichting en waar er maximum 90 km/u mag gereden worden. Motards rijden in het algemeen sneller dan autobestuurders, behalve in de zone 30 - waar ze iets trager rijden - en op snelwegen, waar ze ongeveer even snel rijden.

Een andere vaststelling: het is sinds september 2011 toegestaan dat motorrijders laveren tussen de files. Ze mogen wel niet sneller dan 50 km/u rijden en het snelheidsverschil met de andere voertuigen in de file mag niet meer dan 20 km/u zijn. "Vooral op snelwegen laat het respecteren van deze verkeersregel de wensen over: de gemiddelde snelheid van motards bedraagt 72 km/u in de file. Vijfendertig procent rijdt sneller dan 80 km/u. En zelfs bij de groep motorrijders die niet sneller dan 50 km/u rijdt, rijden sommigen nog te snel in verhouding tot het andere verkeer in de file.", aldus het BIVV.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u