Leuvense studentenkoepel niet te spreken over GAS-boete voor foutief geplaatste fietsen

 Leuvense studentenkoepel niet te spreken over GAS-boete voor foutief geplaatste fietsen

De Leuvense Overkoepelende Kringorganisatie (LOKO) heeft kritiek op de beslissing van het stadsbestuur om vanaf 1 januari 2016 een GAS-boete van 55 euro in te voeren voor hinderlijk en gevaarlijk gestalde rijwielen. De studentenkoepel is ook niet te spreken over het gebrek aan overleg over deze maatregel.

LOKO wijst vooreerst op de problematische capaciteit op vlak van fietsenstallingen. "Het is bijzonder jammer dat de stad al boetes wil geven aan foutief geplaatste fietsen zonder te wachten op de uitbreiding van het aantal fietsenstallingen, zoals bijvoorbeeld aan het station", stellen Delphine Ramon en Bram Van Baelen, studentenvertegenwoordigers bij LOKO, in een mededeling.

De studenten vragen zich ook af waarom dit nieuw politiereglement werd goedgekeurd zonder enig overleg met hen. Aan de KU Leuven en hogescholen studeren momenteel naar schatting 55.000 studenten waarvan er velen fietsen. "We hebben op dit moment geen flauw idee over de manier waarop de stad Leuven dit GAS-reglement wil gaan toepassen", aldus beide studentenvertegenwoordigers.

Tot nu toe moesten eigenaars van foutief gestalde fietsen een boete van vijf of tien euro betalen bij het afhalen van hun fiets, afhankelijk van het feit of de tweewieler al dan niet gegraveerd was. Vanaf 1 januari 2016 kan hiervoor een GAS-boete van 55 euro worden opgelegd. De boete geldt voor alle fietsen die hinderlijk en gevaarlijk gestald zijn.

Sinds enkele jaren is het overigens sowieso verboden om je fiets te parkeren op het Martelarenplein voor het station en op het Grote Markt, het Rector De Somerplein en het Benedenplein in het stadscentrum.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u