Hoeveel Belgen worden er dagelijks geflitst?

 Hoeveel Belgen worden er dagelijks geflitst?

Waarom steeg het aantal flitsboetes? Wat leveren ze de staat op? IntoLaw over hoeveel mensen dagelijks geflitst worden en welk bedrag de staat zo vergaart.

  • Wat zeggen de statistieken?
  • Wat gebeurt er met defecte flitspalen?
  • Wat brengen flitsboetes dagelijks op?

Elke dag worden er in ons land meer dan 4300 wagens geflitst. In 2017 werden bijna 1,6 miljoen bestuurders betrapt op overdreven snelheid. Een duidelijke stijging tegenover 2016 die te verklaren is door een stijging van het aantal trajectcontroles. Nochtans zijn niet alle flitspalen in ons land operationeel. Hoeveel flitspalen werken effectief? Hoeveel kosten ze? En hoeveel brengen ze aan de staat op? 

Wat zeggen de statistieken?

Het voorbije jaar werden exact 1.595.991 bestuurders geflitst en beboet voor hun zware voet. Uit de cijfers die minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon vrijgaf, kunnen we dus concluderen dat dit een stijging van maar liefst 27,5% is tegenover 2016. “De toename is voornamelijk te verklaren door het gestegen aantal trajectcontroles én door de radars die de lokale politiezones aangekocht hebben”, zegt Kamerlid Brecht Vermeulen.

Vooral op de autosnelwegen met trajectcontroles werden dus heel wat meer wagens geflitst. Goed voor 17,6% van alle snelheidsboetes van het voorbije jaar.

Wat gebeurt er met defecte flitspalen?

In mei 2018 raakte nochtans bekend dat niet alle flitspalen in ons land operationeel zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer, beheerder van de flitspalen, streeft volgens Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts naar een gemiddelde werkingsgraad van 85% en een minimum van 81% per provincie. “Het is de ambitie om deze percentages tegen het einde van de zomer 2018 te halen”, aldus de minister.

De herstellingskosten stegen in 2017 tot het forse bedrag van 838.665,6 euro. Hoeveel wagens moeten er om dat te bekostigen geflitst worden?

Wat brengen flitsboetes dagelijks op?

Wie geflitst wordt krijgt een boete van minimum 53 euro in de bus. Dit zou vadertje staat volgens bepaalde bronnen minimum 493.000 euro per dag opleveren. Een aardige duit! Maar wat gebeurt er met dat geld? Ongeveer een derde van de opbrengsten van alle verkeersboetes wordt besteed aan verkeersveiligheid. De rest gaat naar de staatskas.

Werd u onlangs zelf geflitst? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u