Hoeveel Belgen worden er dagelijks geflitst?

 Hoeveel Belgen worden er dagelijks geflitst?

Waarom steeg het aantal flitsboetes? Wat leveren ze de staat op? IntoLaw over hoeveel mensen dagelijks geflitst worden en welk bedrag de staat zo vergaart.

  • Wat zeggen de statistieken?
  • Wat gebeurt er met defecte flitspalen?
  • Wat brengen flitsboetes dagelijks op?

Elke dag worden er in ons land meer dan 4300 wagens geflitst. In 2017 werden bijna 1,6 miljoen bestuurders betrapt op overdreven snelheid. Een duidelijke stijging tegenover 2016 die te verklaren is door een stijging van het aantal trajectcontroles. Nochtans zijn niet alle flitspalen in ons land operationeel. Hoeveel flitspalen werken effectief? Hoeveel kosten ze? En hoeveel brengen ze aan de staat op? 

Wat zeggen de statistieken?

Het voorbije jaar werden exact 1.595.991 bestuurders geflitst en beboet voor hun zware voet. Uit de cijfers die minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon vrijgaf, kunnen we dus concluderen dat dit een stijging van maar liefst 27,5% is tegenover 2016. “De toename is voornamelijk te verklaren door het gestegen aantal trajectcontroles én door de radars die de lokale politiezones aangekocht hebben”, zegt Kamerlid Brecht Vermeulen.

Vooral op de autosnelwegen met trajectcontroles werden dus heel wat meer wagens geflitst. Goed voor 17,6% van alle snelheidsboetes van het voorbije jaar.

Wat gebeurt er met defecte flitspalen?

In mei 2018 raakte nochtans bekend dat niet alle flitspalen in ons land operationeel zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer, beheerder van de flitspalen, streeft volgens Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts naar een gemiddelde werkingsgraad van 85% en een minimum van 81% per provincie. “Het is de ambitie om deze percentages tegen het einde van de zomer 2018 te halen”, aldus de minister.

De herstellingskosten stegen in 2017 tot het forse bedrag van 838.665,6 euro. Hoeveel wagens moeten er om dat te bekostigen geflitst worden?

Wat brengen flitsboetes dagelijks op?

Wie geflitst wordt krijgt een boete van minimum 53 euro in de bus. Dit zou vadertje staat volgens bepaalde bronnen minimum 493.000 euro per dag opleveren. Een aardige duit! Maar wat gebeurt er met dat geld? Ongeveer een derde van de opbrengsten van alle verkeersboetes wordt besteed aan verkeersveiligheid. De rest gaat naar de staatskas.

Werd u onlangs zelf geflitst? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Actueel

 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
 Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.

Lees meer
close menu 1u