Hoe zit met buitenlandse verkeersregels? Een kijkje in Duitsland

 Hoe zit met buitenlandse verkeersregels? Een kijkje in Duitsland

Hoe kijkt Duitsland naar alcohol in het verkeer? Hoe zit het met de snelheid in Duitsland? Wat zijn nog opvallende regels?  

In het buitenland met de auto rijden is altijd even wennen. Buitenlandse verkeersregels zijn dikwijls net iets anders en de verkeersborden zien er wat anders uit. Zeker in landen waar u rechts moet rijden is het opletten geblazen. In andere landen zijn de regels dan weer vrij gelijkend op die in België. Bij de uittocht richting Zwitserland, Oostenrijk en Italië rijden vele reizigers door het autoland bij uitstek: Duitsland. We bekijken even de Duitse verkeersregels voor een reis zonder verkeersboetes

 

Hoe kijkt Duitsland naar alcohol in het verkeer? 

Net als in België is de toegestane alcohollimiet 0,5 promille. Als u eronder zit, maar niet meer in staat wordt geacht te rijden, bent u ook strafbaar. Het verschil met België is het onderscheid dat men maakt tussen jonge en ervaren bestuurders. Voor wie nog geen drie jaar het rijbewijs heeft of jonger is dan 21 geldt een absolute nultolerantie. Ook in Frankrijk wordt dit onderscheid gemaakt.  

 Bovendien zijn de boetes voor alcohol in het verkeer een pak hoger dan in België. Wie in Duitsland met een glaasje te veel op achter het stuur kruipt mag zich verwachten aan een boete van minimum 500 euro. 

 

Hoe zit het met de snelheid in Duitsland? 

Duitsland wordt gezien als het paradijs voor liefhebbers van snelle wagens, en dat klopt gedeeltelijk. Op autosnelwegen mogen motorfietsen en wagens van minder dan 3500kg sneller rijden dan de 120km/h die in België geldt. Er is geen maximumsnelheid, enkel een richtsnelheid van 130km/h. Trager rijden dan 60km/h is niet toegestaan. Binnen en buiten de bebouwde kom geldt er wel een maximumsnelheid van respectievelijk 50km/h en 100km/h. 

Soms komt u wel een verkeersbord tegen met een maximumsnelheid en eronder het opschrift werktags en een tijdsperiode. Dat betekent dat van maandag tot en met zaterdag tussen die bepaalde uren wel een maximumsnelheid geldt. 

 

Wat zijn nog opvallende regels? 

Dat buitenlandse verkeersregels altijd net iets anders zijn, bewijzen enkele opvallende regels die soms verschillend zijn in vergelijking met de Belgische. Zo bent u niet verplicht een brandblusser in de wagen te hebben, maar is een radarverklikker wel strikt verboden. De functie op uw gps gewoon uitschakelen is niet genoeg.  

Niet genoeg afstand houden van uw voorligger wordt in Duitsland zeer streng beboet. U moet altijd de zogenaamde halber Tacho in het achterhoofd houden. Dat is de snelheid waaraan u rijdt gedeeld door twee. Als u bijvoorbeeld 100km/h rijdt, moet u minstens 50 meter afstand houden. 

Ook Duitsland voerde een milieuvignet in. Wie zich in een van de vele Umweltzones in de grote steden met de wagen wil verplaatsen moet over het juiste Umweltplakette beschikken. De Umweltzones zijn de Duitse variant van de Belgische lage-emissie-zones. 

 

Hebt u zich laten vangen aan de buitenlandse verkeersregels? De verkeersadvocaten van IntoLaw staan klaar om u te helpen. Bel of mail ons als u vragen hebt, of maak gebruik van de handige chatfunctie. 

 


Bereken je boete

Actueel

 De pechstrook gebruiken tijdens een file? Slecht idee!

Donderdag 06 Mei 2021

De pechstrook gebruiken tijdens een file? Slecht idee!

Of het nu een dagelijkse beslommering is op weg naar je werk, of een vaste gewoonte tijdens de jaarlijkse vakantie naar ‘La douce France’, de file is ons allen een bekend fenomeen. Helemaal frustrerend is het wanneer je moet aanschuiven terwijl je afslag maar enkele honderden meters ver is. Maar wat riskeer je juist wanneer je de pechstrook gebruikt om er vaart in te krijgen? Onze experten verkeersrecht geven je het antwoord.

Lees meer
 U moet verschijnen voor de politierechtbank van Brussel?  Er zijn 12.000 wachtenden voor u!

Dinsdag 06 April 2021

U moet verschijnen voor de politierechtbank van Brussel? Er zijn 12.000 wachtenden voor u!

Sinds begin dit jaar is 30km/uur de norm in de hoofdstad. Deze maatregel zorgde voor heel wat extra dossiers voor de Brusselse politierechtbank en gecombineerd met de gevolgen van de wereldwijde pandemie, resulteert dit in een flessenhals met een wachtlijst van maar liefst 12.000 dossiers. In dit artikel bekijken we wat hier de mogelijke gevolgen van zijn.

Lees meer
 Het tijdperk van uurtje-factuurtje loopt in de advocatuur op zijn laatste benen

Dinsdag 30 Maart 2021

Het tijdperk van uurtje-factuurtje loopt in de advocatuur op zijn laatste benen

Bron: Newsweek editie maart 2021 (24/3) Door Filip Michiels Schuiven grote bedrijven hun juristen almaar vaker aan de kant om ze te vervangen door robots? En doen advocatenkantoren binnenkort massaal een beroep op IT’ers? Zo’n vaart zal het nog niet meteen lopen, maar vooral in de VS en in het VK lijkt de opmars van big data en artificiële intelligentie in de juridische sector nog amper te stuiten.

Lees meer
close menu