Hoe zit met buitenlandse verkeersregels? Een kijkje in Duitsland

 Hoe zit met buitenlandse verkeersregels? Een kijkje in Duitsland

Hoe kijkt Duitsland naar alcohol in het verkeer? Hoe zit het met de snelheid in Duitsland? Wat zijn nog opvallende regels?

In het buitenland met de auto rijden is altijd even wennen. Buitenlandse verkeersregels zijn dikwijls net iets anders en de verkeersborden zien er wat anders uit. Zeker in landen waar u rechts moet rijden is het opletten geblazen. In andere landen zijn de regels dan weer vrij gelijkend op die in België. Bij de uittocht richting Zwitserland, Oostenrijk en Italië rijden vele reizigers door het autoland bij uitstek: Duitsland. We bekijken even de Duitse verkeersregels voor een reis zonder verkeersboetes

Hoe kijkt Duitsland naar alcohol in het verkeer? 

Net als in België is de toegestane alcohollimiet 0,5 promille. Als u eronder zit, maar niet meer in staat wordt geacht te rijden, bent u ook strafbaar. Het verschil met België is het onderscheid dat men maakt tussen jonge en ervaren bestuurders. Voor wie nog geen drie jaar het rijbewijs heeft of jonger is dan 21 geldt een absolute nultolerantie. Ook in Frankrijk wordt dit onderscheid gemaakt.  

Bovendien zijn de boetes voor alcohol in het verkeer een pak hoger dan in België. Wie in Duitsland met een glaasje te veel op achter het stuur kruipt mag zich verwachten aan een boete van minimum 500 euro. 

Hoe zit het met de snelheid in Duitsland? 

Duitsland wordt gezien als het paradijs voor liefhebbers van snelle wagens, en dat klopt gedeeltelijk. Op autosnelwegen mogen motorfietsen en wagens van minder dan 3500kg sneller rijden dan de 120km/h die in België geldt. Er is geen maximumsnelheid, enkel een richtsnelheid van 130km/h. Trager rijden dan 60km/h is niet toegestaan. Binnen en buiten de bebouwde kom geldt er wel een maximumsnelheid van respectievelijk 50km/h en 100km/h. 

Soms komt u wel een verkeersbord tegen met een maximumsnelheid en eronder het opschrift werktags en een tijdsperiode. Dat betekent dat van maandag tot en met zaterdag tussen die bepaalde uren wel een maximumsnelheid geldt. 

Wat zijn nog opvallende regels? 

Dat buitenlandse verkeersregels altijd net iets anders zijn, bewijzen enkele opvallende regels die soms verschillend zijn in vergelijking met de Belgische. Zo bent u niet verplicht een brandblusser in de wagen te hebben, maar is een radarverklikker wel strikt verboden. De functie op uw gps gewoon uitschakelen is niet genoeg.  

Niet genoeg afstand houden van uw voorligger wordt in Duitsland zeer streng beboet. U moet altijd de zogenaamde halber Tacho in het achterhoofd houden. Dat is de snelheid waaraan u rijdt gedeeld door twee. Als u bijvoorbeeld 100km/h rijdt, moet u minstens 50 meter afstand houden. 

Ook Duitsland voerde een milieuvignet in. Wie zich in een van de vele Umweltzones in de grote steden met de wagen wil verplaatsen moet over het juiste Umweltplakette beschikken. De Umweltzones zijn de Duitse variant van de Belgische lage-emissie-zones. 

 

Hebt u zich laten vangen aan de buitenlandse verkeersregels? De verkeersadvocaten van IntoLaw staan klaar om u te helpen. Bel of mail ons als u vragen hebt, of maak gebruik van de handige chatfunctie. 

 


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u