Hoe zit met buitenlandse verkeersregels? Een kijkje in Duitsland
Donderdag 20 Juli 2017

Hoe kijkt Duitsland naar alcohol in het verkeer? Hoe zit het met de snelheid in Duitsland? Wat zijn nog opvallende regels?
In het buitenland met de auto rijden is altijd even wennen. Buitenlandse verkeersregels zijn dikwijls net iets anders en de verkeersborden zien er wat anders uit. Zeker in landen waar u rechts moet rijden is het opletten geblazen. In andere landen zijn de regels dan weer vrij gelijkend op die in België. Bij de uittocht richting Zwitserland, Oostenrijk en Italië rijden vele reizigers door het autoland bij uitstek: Duitsland. We bekijken even de Duitse verkeersregels voor een reis zonder verkeersboetes.
Hoe kijkt Duitsland naar alcohol in het verkeer?
Net als in België is de toegestane alcohollimiet 0,5 promille. Als u eronder zit, maar niet meer in staat wordt geacht te rijden, bent u ook strafbaar. Het verschil met België is het onderscheid dat men maakt tussen jonge en ervaren bestuurders. Voor wie nog geen drie jaar het rijbewijs heeft of jonger is dan 21 geldt een absolute nultolerantie. Ook in Frankrijk wordt dit onderscheid gemaakt.
Bovendien zijn de boetes voor alcohol in het verkeer een pak hoger dan in België. Wie in Duitsland met een glaasje te veel op achter het stuur kruipt mag zich verwachten aan een boete van minimum 500 euro.
Hoe zit het met de snelheid in Duitsland?
Duitsland wordt gezien als het paradijs voor liefhebbers van snelle wagens, en dat klopt gedeeltelijk. Op autosnelwegen mogen motorfietsen en wagens van minder dan 3500kg sneller rijden dan de 120km/h die in België geldt. Er is geen maximumsnelheid, enkel een richtsnelheid van 130km/h. Trager rijden dan 60km/h is niet toegestaan. Binnen en buiten de bebouwde kom geldt er wel een maximumsnelheid van respectievelijk 50km/h en 100km/h.
Soms komt u wel een verkeersbord tegen met een maximumsnelheid en eronder het opschrift werktags en een tijdsperiode. Dat betekent dat van maandag tot en met zaterdag tussen die bepaalde uren wel een maximumsnelheid geldt.
Wat zijn nog opvallende regels?
Dat buitenlandse verkeersregels altijd net iets anders zijn, bewijzen enkele opvallende regels die soms verschillend zijn in vergelijking met de Belgische. Zo bent u niet verplicht een brandblusser in de wagen te hebben, maar is een radarverklikker wel strikt verboden. De functie op uw gps gewoon uitschakelen is niet genoeg.
Niet genoeg afstand houden van uw voorligger wordt in Duitsland zeer streng beboet. U moet altijd de zogenaamde halber Tacho in het achterhoofd houden. Dat is de snelheid waaraan u rijdt gedeeld door twee. Als u bijvoorbeeld 100km/h rijdt, moet u minstens 50 meter afstand houden.
Ook Duitsland voerde een milieuvignet in. Wie zich in een van de vele Umweltzones in de grote steden met de wagen wil verplaatsen moet over het juiste Umweltplakette beschikken. De Umweltzones zijn de Duitse variant van de Belgische lage-emissie-zones.
Hebt u zich laten vangen aan de buitenlandse verkeersregels? De verkeersadvocaten van IntoLaw staan klaar om u te helpen. Bel of mail ons als u vragen hebt, of maak gebruik van de handige chatfunctie.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer