Hardrijders onbestraft: "verkeersveiligheid blijft zeer belangrijk"

 Hardrijders onbestraft: "verkeersveiligheid blijft zeer belangrijk"

Echte hardrijders blijven onbestraft. In een reactie herhaalt federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant dat "verkeersveiligheid zeer belangrijk" blijft voor de federale regering. "Dat staat zo in het regeerakkoord, maar het blijft niet enkel bij woorden.", beklemtoont haar woordvoerder, en verwijst naar 3 concrete maatregelen die de voorbije weken en maanden al genomen werden. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts verwijst naar de trajectcontroles op gewestwegen die hij, samen met de politiezones, wil realiseren.

De cijfers tonen aan dat in 7 jaar tijd 65 procent meer snelheidsboetes zijn uitgedeeld. Hiervoor werden in totaal bijna 33 miljoen boetes geanalyseerd. Binnen de snelheidsboetes steeg vooral het aandeel van de kleine - zij die maximaal 10 km/uur te snel rijden - overtreders. Het cijfer van de echte snelheidsduivels is dan weer lichtjes gedaald. "Één van de doelstellingen van ons beleid is recidivisme aanpakken.", zegt Galant. "Sinds 1 januari zijn er zwaardere straffen voor recidivisten. Bovendien moet dat niet langer dezelfde inbreuk zijn. Daarnaast is de alcohollimiet voor professionele chauffeurs verlaagd naar 0,2 promille. Met een derde, recentere, maatregel willen we een eind maken aan onbetaalde boetes. Zo worden boetes na 30 dagen 'uitvoerbaar', wat betekent dat de overheid alle middelen mag inzetten, zoals het inhouden van terug te storten belastingen, om boetes te innen die niet binnen die termijn betaald zijn." De federale regering wil het aantal verkeersdoden tegen 2020 met de helft doen dalen tegenover 2010, tot 420.

Johan De Mol pleit voor meer trajectcontroles en zoals bekend is ook minister Weyts hier voorstander van. "We hebben onderzocht op welke tracés ongevallen gebeuren die veroorzaakt zijn door te hoge snelheid, en hebben een ranglijst van 26 trajecten opgesteld.", aldus Weyts. "Momenteel stellen we de betrokken zones voor om op die tracés een trajectcontrole te installeren, met een tussenkomst van 40 à 50 procent van onze kant. Op die manier willen we 8 controles afleveren." De Mol is eveneens voorstander van een andere weginrichting. Ook daar heeft Weyts oren naar. "Het is nu al zo dat elke ingreep op de weg, zelfs als die niet om verkeersveiligheid draait, moet leiden tot meer verkeersveiligheid."

Het BIVV wijst er ten slotte op dat een snelheidsovertreding van 10 km/uur in een zone 30 "een wezenlijk verschil" maakt, en dus niet altijd als een "kleine overtreding" mag gezien worden, zegt woordvoerder Koen Peeters. Hij voegt er verder nog aan toe dat ze niet over genoeg informatie beschikken om de cijfers verder te becommentariëren.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u