Gsm’en achter het stuur? Niet met dit toestel!

 Gsm’en achter het stuur? Niet met dit toestel!

Kan gsm-gebruik in de wagen technisch verhinderd worden? Kan en mag ik nog handsfree bellen? IntoLaw licht de werking van de SafeDrivePod toe.

-       Wat is het gevaar van gsm-gebruik tijdens het rijden?

-       Hoe verhindert de SafeDrivePod het gsm-gebruik in de wagen?

-       Wat kan wel nog wanneer u dergelijk toestel of een app heeft aangeschaft?

 

Moest u gisteren de baan op? Dan heeft u onderweg misschien een affiche opgemerkt met daarop ‘papa heeft beloofd niet te gsm’en als hij rijdt’. Van 16 tot 12 november 2017 voeren Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde campagne langs de Vlaamse hoofdwegen om de Vlaming bewust te maken van de risico’s van gsm’en achter het stuur. De oplossing om de risico’s, alsook de bijhorende boetes voor verkeersovertredingen van dit type te beperken, is nochtans eenvoudig! Kies ook voor de SafeDrivePod én voor veiliger verkeer!

 

Hoe dient het gebruik van de gsm achter het stuur te worden geïnterpreteerd? En zijn boetes voor verkeersovertredingen het ergste dat u kan overkomen wanneer u de gsm toch actief gebruikt in de wagen? Helaas niet. Dagelijks vallen er op de Europese wegen zo’n 16 doden omdat we onze smartphone niet kunnen missen. We staan dus duidelijk niet stil bij wat we missen van het verkeer door even een sms te lezen. Daarom is minister Weyts voorstander van applicaties die de smartphone blokkeren tijdens het rijden. De SafeDrivePod is zo’n totaaloplossing die meer dan 1000 levens moet redden voor eind 2020. Maar hoe werkt deze unieke en innovatieve tool?

 

De SafeDrivePod is een zeer klein toestel, de grootte van 5 eurocent, dat u in de wagen bevestigt en dat via bluetooth een signaal uitstuurt. De bijhorende app op uw smartphone registreert of u aan het rijden bent en verhindert dan de toegang tot alle apps. Enkel handsfree bellen en uw navigatie-app gebruiken zijn nog mogelijk. Er wordt ook een dashboard bijgehouden over hoe u het SafeDrivePod-systeem gebruikt. Voor bedrijfswagens betekent dit dus ook dat de baas inzicht krijgt in het rijgedrag van de medewerkers.

 

Door dit systeem te gebruiken, moeten het aantal dodelijke slachtoffers door gsm’en achter het stuur, blikschade aan wagens door de daaruit voortvloeiende onoplettendheid en boetes voor verkeersovertredingen van dit type drastisch omlaag. Gebruik uw smartphone voortaan in de wagen uitsluitend om met de SafeDrivePod het gebruik van uw smartphone te verhinderen en investeer zo in veiligheid. Of installeer een andere app. Er zijn voldoende mogelijkheden te vinden op de markt. Zowel voor iPhone als Android. Ook de Vlaamse regering investeert mee door subsidies uit te trekken voor transporteurs die gsm-blockers en andere extra veiligheidsmaatregelen implementeren.

 

Boetes voor verkeersovertredingen verminderen en tegelijk de algemene veiligheid op de wegen verhogen door uw gsm niet meer te gebruiken in de wagen? Indien u toch in de fout bent gegaan en informatie of bijstand nodig heeft in verband met verkeersrecht, neem dan contact op met de advocaten van IntoLaw


Actueel

 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen: wat betekent dat voor u?

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen: wat betekent dat voor u?

Bij snelheidshandhaving worden twee begrippen vaak met elkaar verward: de tolerantiemarge (een beleidsmarge binnen de handhaving) en de technische correctie (een vaste meetcorrectie op de gemeten snelheid). Die begrippen zijn niet hetzelfde: tolerantiemarges worden stelselmatig afgebouwd, terwijl de technische correctie onverkort van toepassing blijft. Uw snelheid wordt beoordeeld op basis van de gecorrigeerde snelheid; ligt die boven de limiet, dan volgt de gebruikelijke afhandeling (onmiddellijke inning, minnelijke schikking of eventueel dagvaarding), naargelang de ernst.

Lees meer
 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
close menu 1u