Gsm’en achter het stuur? Niet met dit toestel!

 Gsm’en achter het stuur? Niet met dit toestel!

Kan gsm-gebruik in de wagen technisch verhinderd worden? Kan en mag ik nog handsfree bellen? IntoLaw licht de werking van de SafeDrivePod toe.

-       Wat is het gevaar van gsm-gebruik tijdens het rijden?

-       Hoe verhindert de SafeDrivePod het gsm-gebruik in de wagen?

-       Wat kan wel nog wanneer u dergelijk toestel of een app heeft aangeschaft?

 

Moest u gisteren de baan op? Dan heeft u onderweg misschien een affiche opgemerkt met daarop ‘papa heeft beloofd niet te gsm’en als hij rijdt’. Van 16 tot 12 november 2017 voeren Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde campagne langs de Vlaamse hoofdwegen om de Vlaming bewust te maken van de risico’s van gsm’en achter het stuur. De oplossing om de risico’s, alsook de bijhorende boetes voor verkeersovertredingen van dit type te beperken, is nochtans eenvoudig! Kies ook voor de SafeDrivePod én voor veiliger verkeer!

 

Hoe dient het gebruik van de gsm achter het stuur te worden geïnterpreteerd? En zijn boetes voor verkeersovertredingen het ergste dat u kan overkomen wanneer u de gsm toch actief gebruikt in de wagen? Helaas niet. Dagelijks vallen er op de Europese wegen zo’n 16 doden omdat we onze smartphone niet kunnen missen. We staan dus duidelijk niet stil bij wat we missen van het verkeer door even een sms te lezen. Daarom is minister Weyts voorstander van applicaties die de smartphone blokkeren tijdens het rijden. De SafeDrivePod is zo’n totaaloplossing die meer dan 1000 levens moet redden voor eind 2020. Maar hoe werkt deze unieke en innovatieve tool?

 

De SafeDrivePod is een zeer klein toestel, de grootte van 5 eurocent, dat u in de wagen bevestigt en dat via bluetooth een signaal uitstuurt. De bijhorende app op uw smartphone registreert of u aan het rijden bent en verhindert dan de toegang tot alle apps. Enkel handsfree bellen en uw navigatie-app gebruiken zijn nog mogelijk. Er wordt ook een dashboard bijgehouden over hoe u het SafeDrivePod-systeem gebruikt. Voor bedrijfswagens betekent dit dus ook dat de baas inzicht krijgt in het rijgedrag van de medewerkers.

 

Door dit systeem te gebruiken, moeten het aantal dodelijke slachtoffers door gsm’en achter het stuur, blikschade aan wagens door de daaruit voortvloeiende onoplettendheid en boetes voor verkeersovertredingen van dit type drastisch omlaag. Gebruik uw smartphone voortaan in de wagen uitsluitend om met de SafeDrivePod het gebruik van uw smartphone te verhinderen en investeer zo in veiligheid. Of installeer een andere app. Er zijn voldoende mogelijkheden te vinden op de markt. Zowel voor iPhone als Android. Ook de Vlaamse regering investeert mee door subsidies uit te trekken voor transporteurs die gsm-blockers en andere extra veiligheidsmaatregelen implementeren.

 

Boetes voor verkeersovertredingen verminderen en tegelijk de algemene veiligheid op de wegen verhogen door uw gsm niet meer te gebruiken in de wagen? Indien u toch in de fout bent gegaan en informatie of bijstand nodig heeft in verband met verkeersrecht, neem dan contact op met de advocaten van IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
 Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.

Lees meer
close menu 1u