Brusselse voetgangerszone - Positieve evaluatie opsteker, maar nu zorgen voor gedragen project

 Brusselse voetgangerszone - Positieve evaluatie opsteker, maar nu zorgen voor gedragen project

Voor de Brusselse groenen is de positieve evaluatie van het circulatieplan voor de Vijfhoek een opsteker, maar de uitdaging is om tot een gedragen project te komen. De Ecolo-Groen-fractie in de Brusselse gemeenteraad pleit ervoor om een burgerkabinet samen te stellen zoals in Gent om het draagvlak te verhogen, zo stellen Bart Dhondt en Marie Nagy voor in een mededeling.

"De resultaten zijn een opsteker. Het toont aan dat het opdoeken van de autoriool die de Anspachlaan was de leefkwaliteit verbetert. Het is wat wij als ecologisten al jaar en dag verdedigen. Het is de richting die wij als groene partijen willen uitgaan. Maar we zijn er nog niet, want veel Brusselaars zijn verre van overtuigd. Vooral zij die op de Mini-Ring en de wijken rond de voetgangerszone wonen", zeggen ze.

Groen en Ecolo hebben zich van bij het begin uitgesproken voor de voetgangerszone, maar stelden hun alternatief lussenplan voor. "Er zijn heel wat zaken waar we met de meerderheid van mening verschillen, maar we zijn akkoord met de kern van de zaak, de voetgangerszone. Om het draagvlak te vergroten stellen Groen en Ecolo voor om naar Gents model een burgerkabinet samen te stellen met 100 Brusselaars die aanbevelingen kunnen doen om het circulatieplan te verfijnen en bij te sturen", luidt het.

De groenen wijzen erop dat de manier waarop het schepencollege het project van de voetgangerszone en het circulatieplan tot heden beheert er voor zorgt dat zelfs voorstanders hun rug keren naar het project. Daarom pleiten ze voor een duidelijke communicatie en een grotere betrokkenheid van de Brusselaars. Want er zijn nog heel wat problemen: het sluipverkeer en de overlast die zich verplaatst naar de woonwijken rond de voetgangerszone, degelijke fietsinfrastructuur, het aanbod van het openbaar vervoer, en de impact op en ondersteuning van de handelaars in het centrum.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u