Brusselse voetgangerszone - Positieve evaluatie opsteker, maar nu zorgen voor gedragen project

 Brusselse voetgangerszone - Positieve evaluatie opsteker, maar nu zorgen voor gedragen project

Voor de Brusselse groenen is de positieve evaluatie van het circulatieplan voor de Vijfhoek een opsteker, maar de uitdaging is om tot een gedragen project te komen. De Ecolo-Groen-fractie in de Brusselse gemeenteraad pleit ervoor om een burgerkabinet samen te stellen zoals in Gent om het draagvlak te verhogen, zo stellen Bart Dhondt en Marie Nagy voor in een mededeling.

"De resultaten zijn een opsteker. Het toont aan dat het opdoeken van de autoriool die de Anspachlaan was de leefkwaliteit verbetert. Het is wat wij als ecologisten al jaar en dag verdedigen. Het is de richting die wij als groene partijen willen uitgaan. Maar we zijn er nog niet, want veel Brusselaars zijn verre van overtuigd. Vooral zij die op de Mini-Ring en de wijken rond de voetgangerszone wonen", zeggen ze.

Groen en Ecolo hebben zich van bij het begin uitgesproken voor de voetgangerszone, maar stelden hun alternatief lussenplan voor. "Er zijn heel wat zaken waar we met de meerderheid van mening verschillen, maar we zijn akkoord met de kern van de zaak, de voetgangerszone. Om het draagvlak te vergroten stellen Groen en Ecolo voor om naar Gents model een burgerkabinet samen te stellen met 100 Brusselaars die aanbevelingen kunnen doen om het circulatieplan te verfijnen en bij te sturen", luidt het.

De groenen wijzen erop dat de manier waarop het schepencollege het project van de voetgangerszone en het circulatieplan tot heden beheert er voor zorgt dat zelfs voorstanders hun rug keren naar het project. Daarom pleiten ze voor een duidelijke communicatie en een grotere betrokkenheid van de Brusselaars. Want er zijn nog heel wat problemen: het sluipverkeer en de overlast die zich verplaatst naar de woonwijken rond de voetgangerszone, degelijke fietsinfrastructuur, het aanbod van het openbaar vervoer, en de impact op en ondersteuning van de handelaars in het centrum.

Bron: Belga


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijdt u in Oostenrijk en krijgt u een boete? Hieronder leest u hoe u de kennisgeving begrijpt, veilig betaalt of betwist, welke versnelde procedures bestaan (onmiddellijke boete, anonieme boete, beschikking op naam), wat de regels rond vignet/tol zijn en welke risico’s u loopt als u niets onderneemt.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u