Brusselse meerderheid verdeeld over circulatieplan

 Brusselse meerderheid verdeeld over circulatieplan

MR en PS, de grootste partijen van de Brusselse meerderheid, zijn verdeeld over de finale uitwerking van de Brusselse voetgangerszone en het bijhorende circulatieplan. Schepen van Handel Marion Lemesre (MR) herhaalde in de gemeenteraad haar wens om onder meer een groot deel van de Zuidstraat weer open te stellen voor het verkeer.

Vorige week maakte het Brusselse stadsbestuur de eerste ingrijpende wijziging aan het nieuwe circulatieplan bekend, dat van eind juni tot eind februari 2016 een testfase doormaakt. De Adolphe Maxlaan wordt opnieuw bereikbaar vanaf de Wolvengracht met een verbinding die langs het hotel Métropole passeert. De beslissing kwam er na protest van de handelaars op de Adolphe Maxlaan, die hun omzet serieus zagen zakken sinds de uitbreiding van de voetgang erszone, en na een proces van het hotel Métropole.

Schepen van Handel Lemesre liet later op de week in zakenkrant l'Echo uitschijnen dat ze ook voorstander was om de Zuidstraat tussen de Bogaardenstraat en de Lombardstraat opnieuw toegankelijk te maken voor de auto's. Ze wil ook weer verkeer mogelijk maken op "de Ramblas" voor het centraal station en in beide richtingen in de Lakenstraat. Lemesre bevestigde maandagavond haar positie toen ze op de gemeenteraad geïnterpelleerd werd door Christian Ceux (cdH), maar voegde er meteen aan toe dat het om een persoonlijk standpunt ging, waarmee ze het stadsbestuur niet bond. Maar haar MR-collega Jacques Oberwoits sloot zich dadelijk aan bij Lemesre en voegde ook de Duquesnoystraat en de Anderlechtsesteenweg toe aan het lijstje straten waar de MR graag het tweerichtings verkeer zou heringevoerd zien, een positie waarin ook schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open Vld) zich kon in terugvinden.

BRUSSEL 24/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u