Circulatieplan Brussel - "Eigenlijke test volgt midden september, na de zomervakantie"

 Circulatieplan Brussel - "Eigenlijke test volgt midden september, na de zomervakantie"

Voor Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet was het te verwachten dat de invoering van het nieuwe circulatieplan en het verkeersvrij maken van de centrale lanen voor problemen zou zorgen. De mensen zullen hun gedrag moeten aanpassen, zei hij maandagnamiddag in de commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement op interpellaties van Cieltje Van Achter (N-VA) en Céline Delforge (Ecolo). De eigenlijke test voor het plan volgt eigenlijk midden september, na de zomervakantie, aldus nog de minister. "De voetgangerszone is definitief - ze kan enkel groter worden - het circulatieplan is evolutief", vatte Pascal Smet samen.

Smet erkende dat het nieuwe circulatieplan binnen de Vijfhoek voor extra hinder zorgde op de kleine ring en de invalswegen, maar volgens hem viel de toestand binnen de Vijfhoek en bij de MIVB mee. De nieuwe situatie zal een impact hebben op de werking van de MIVB: de reistijd van de buslijnen zal naargelang het traject met 5 tot 10 minuten stijgen, wat voor de openbare vervoersmaatschappij de inzet van tien extra bussen zal vergen. Voor de minister is het van belang dat de bussen vloeiend rijden. Maar het heeft volgens hem geen zin om reeds na één of twee weken aanpassingen door te voeren. Men moet wachten tot de toestand gestabiliseerd is, maar men moet ook niet acht maanden wachten (tot het einde van de eindfase), voegde hij eraan toe.

Smet benadrukte dat hij in permanent overleg is met de stad Brussel over het circulatieplan. Bij het opstellen van het plan werd door de stad de impact bestudeerd binnen de Vijfhoek. Buiten de Vijfhoek werd enkel de impact op de gewestwegen, niet die op de gemeentewegen van de andere gemeenten bestudeerd, antwoordde hij op een vraag van Van Achter. Die was verbaasd dat er geen studie over de impact op het openbaar vervoer gebeurd was. De minister beperkte zich in zijn antwoord tot de mededeling dat men een lichte toename van het aantal reizigers verwachtte. "De MIVB registreert alles automatisch en op basis van de ingewonnen gegevens kan er bijgestuurd worden", zei Pascal Smet.

Dat de voetgangerszone en het circulatieplan precies nu werd ingevoerd, is niet toevallig, zo verduidelijkte minister Smet. De invoering valt immers samen met de overschakeling door de MIVB naar de zomerdienstregeling. Omdat er momenteel al een aantal scholen gesloten zijn en heel wat mensen reeds op vakantie vertrokken zijn, zal het volgens hem overigens pas midden september duidelijk worden wat de precieze gevolgen zijn. Dan herneemt het normale leven immers en zit het verkeer opnieuw op volle capaciteit.

Heel wat commissieleden sloten zich maandagnamiddag aan bij de interpellaties van Van Achter en Delforge. Zo vond Carla Dejonghe (Open Vld) het jammer dat de dynamische parkeerborden nog steeds niet geïnstalleerd zijn. Smet kondigde aan dat het systeem binnen enkele maanden op punt zal staan. Wel heeft hij een akkoord met alle actoren om de nodige gegevens - onder meer over het aantal beschikbare plaatsen - ter beschikking te stellen. Pascal Smet zei te hopen dat de borden en applicaties binnen een goed jaar werken.

Bruno De Lille (Groen) betreurde dat er aan de rand van de voetgangerszone onnodige concurrentie gecreëerd wordt tussen de verschillende vervoersmodi - fiets, wagen, openbaar vervoer... De Lille had ook kritiek op de 'miniring' en op het feit dat de fietssuggestiestroken in de praktijk niet gebruikt kunnen worden omdat het verkeer erop stilstaat. "We zullen zien of en hoe we dit zullen aanpassen", aldus Smet, die nog zei dat het voor de fietsers zondag en maandag niet evident was op de centrale lanen, omdat er teveel voetgangers waren...

BRUSSEL 29/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u