Brussels taxiplan - Strikt wettelijk kader voor nieuwe initiatieven zoals Uber

 Brussels taxiplan - Strikt wettelijk kader voor nieuwe initiatieven zoals Uber

Het Brusselse taxiplan dat de Brusselse regering donderdag goedkeurde, moet zorgen voor een klantvriendelijke en betrouwbare dienstverlening en zal de werkomstandigheden van de chauffeurs en de rentabiliteit van de sector verbeteren. Tegelijk komt er een wettelijke omkadering van technologische innovaties zoals Uber om sociale dumping onmogelijk te maken. Dat is geen legalisering van Uber, benadrukte minister van Mobiliteit Pascal Smet.

Smet betreurde dat de taxisector vrijdagochtend niet is ingegaan op de uitnodiging van hemzelf en minister-president Rudi Vervoort om het plan toe te lichten. "Het probleem is dat de sector tegen Uber is, maar het nieuwe taxiplan is ook in hun belang", aldus de minister, die erop wees dat er 73 bijeenkomsten zijn geweest in de voorbije maanden ter voorbereiding van het plan. Dat gebeurde zowel bilateraal als in grote groep, en met alle actoren van de taxisector in de brede zin.

Het taxiplan zal nu in uitvoering gebracht worden in samenwerking met de sector. De regering blijft openstaan voor overleg, ook na de manifestatie van de sector - op dinsdag 3 maart. "Overleg betekent dat er nog marge is om te onderhandelen. Het plan is niet te nemen of te laten. Enkel de principes liggen vast", zei Pascal Smet.

Het doel van het plan is de modernisering van de sector van het bezoldigd reizigersvervoer. Het moet zorgen voor een klantvriendelijke en betrouwbare sector met onder meer een duidelijker en eenvoudiger tariefbeleid, de mogelijkheid om elektronisch te betalen en een smartphone-applicatie waarop alle taxi's verplicht moeten aansluiten.

Om de mobiliteit in het Brussels gewest te verhogen zullen taxi's voortaan op alle vrije busbanen mogen rijden. Daarnaast wordt het taxidelen uitgebreid, met subsidies van het gewest 's nachts.

Voorts wordt er ook gewerkt aan de werkomstandigheden van de chauffeurs. De opleiding en gedragtest van de chauffeurs wordt geëvalueerd en desnoods bijgestuurd, chauffeurs die drie jaar zonder klacht of PV rijden krijgt een "certificate of excellence", en de telefooncentrales worden gereglementeerd.

Het plan verhoogt ook de rentabiliteit van de sector in ruil voor transparantie. De Brusselse regering subsidieert de installatie van de nieuwe digitale taximeter die tegen oktober 2016 geïnstalleerd moeten zijn.

De gewestbelasting van 575 euro wordt geschrapt en publiciteit in de taxi wordt onder duidelijke voorwaarden toegelaten. Het gewest wil ook de organisatie van groepsaankopen voor wagens, kaartlezers, brandstof en verzekeringen helpen organiseren. Tot slot wordt de numerus clausus van 1.300 taxiritten geëvalueerd en eventueel aangepast.

De Brusselse regering wil tenslotte in overleg met de sector een algemeen wettelijke kader voor alle vormen van betaald vervoer uitwerken, dat oneerlijke concurrentie en sociale dumping onmogelijk moet maken. Nieuwe diensten zoals Uber kunnen daardoor een wettelijke basis krijgen, indien ze zich schikken naar een aantal eisen inzake veiligheid, transparantie, aansprakelijkheid en de sociale en fiscale regels.

Deze diensten krijgen niet dezelfde privileges als de taxibedrijven. Zo mogen de chauffeurs niet voltijds voor de dienst werken, kunnen de wagens geen gebruik maken van de busbanen of klanten op de straat oppikken. De vervoersdienst moet een register bijhouden van alle chauffeurs, hun wagens en alle uitgevoerde ritten. De sociale, fiscale en taxi-inspectie hebben inzage in die gegevens. De aanbieder moet ook instaan voor de verzekering van de klant en voor de veiligheid van de wagen.

"Indien Uber zich aan deze regels houdt, kan het bedrijf in het Brussels gewest werken. Intussen blijft Uber verboden", stelde Pascal Smet. De minister verwacht dat Uber haar tarieven zal moeten optrekken en haar werkwijze moet aanpassen als gevolg van de reglementering.

BRUSSEL 27/02 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u