Antwerpse lage-emissiezone - "Nog deze zomer sensibiliseringscampagne"

 Antwerpse lage-emissiezone - "Nog deze zomer sensibiliseringscampagne"

De stad Antwerpen werkt momenteel aan een sensibiliserings- en informatiecampagne voor bewoners en bezoekers rond de lage-emissiezone die ze volgend jaar wil invoeren in de binnenstad. Nog deze zomer zou die campagne klaar zijn, zo laat het kabinet van schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) vrijdag weten in een reactie op een studie van mobiliteitsclub VAB. Uit de cijfers van VAB blijkt dat zowat 15.000 Antwerpenaars met hun huidige wagen de lage-emissiezone niet zouden mogen binnenrijden. Wanneer de regelgeving in 2020 verstrengt, zouden dat er zelfs 28.000 worden.

Het Antwerpse stadsbestuur ontkent de cijfers van VAB niet, maar plaatst wel een kanttekening. "Ongeveer de helft van die 15.000 wagens kan aan de normen van 2016 voldoen door het plaatsen van een roetfilter, waarvoor subsidies bestaan", zegt Matthias Janssens, kabinetsadviseur van schepen Ait Daoud. "Tegen 2020 zal echter ook een roetfilter niet meer volstaan en in 2025 zullen de normen opnieuw strenger worden."

Het invoeren van een lage-emissiezone zou ook wel degelijk een grote impact hebben op de luchtkwaliteit in de binnenstad, iets wat VAB in zijn studie in twijfel trekt. "Ze halen cijfers van het Vito (Vlaamse Instelling Voor Technologisch Onderzoek, red.) aan die wijzen op de vervuiling die veroorzaakt wordt door het verkeer op de Antwerpse ring, maar ook het binnenstedelijk vervoer is een grote vervuiler", stelt Janssens. "We zien dat vooral in zogenaamde 'street canyons': drukke invalswegen met hoge gebouwen waar de schadelijke stoffen niet wegraken. Ook een congestietax was daar een mogelijkheid geweest, maar wij kiezen ervoor om niet elke weggebruiker te treffen, maar enkel de kleine groep grote vervuilers."

ANTWERPEN 08/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u