Antwerpse lage-emissiezone - "Nog deze zomer sensibiliseringscampagne"
Zaterdag 16 Mei 2015
De stad Antwerpen werkt momenteel aan een sensibiliserings- en informatiecampagne voor bewoners en bezoekers rond de lage-emissiezone die ze volgend jaar wil invoeren in de binnenstad. Nog deze zomer zou die campagne klaar zijn, zo laat het kabinet van schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) vrijdag weten in een reactie op een studie van mobiliteitsclub VAB. Uit de cijfers van VAB blijkt dat zowat 15.000 Antwerpenaars met hun huidige wagen de lage-emissiezone niet zouden mogen binnenrijden. Wanneer de regelgeving in 2020 verstrengt, zouden dat er zelfs 28.000 worden.
Het Antwerpse stadsbestuur ontkent de cijfers van VAB niet, maar plaatst wel een kanttekening. "Ongeveer de helft van die 15.000 wagens kan aan de normen van 2016 voldoen door het plaatsen van een roetfilter, waarvoor subsidies bestaan", zegt Matthias Janssens, kabinetsadviseur van schepen Ait Daoud. "Tegen 2020 zal echter ook een roetfilter niet meer volstaan en in 2025 zullen de normen opnieuw strenger worden."
Het invoeren van een lage-emissiezone zou ook wel degelijk een grote impact hebben op de luchtkwaliteit in de binnenstad, iets wat VAB in zijn studie in twijfel trekt. "Ze halen cijfers van het Vito (Vlaamse Instelling Voor Technologisch Onderzoek, red.) aan die wijzen op de vervuiling die veroorzaakt wordt door het verkeer op de Antwerpse ring, maar ook het binnenstedelijk vervoer is een grote vervuiler", stelt Janssens. "We zien dat vooral in zogenaamde 'street canyons': drukke invalswegen met hoge gebouwen waar de schadelijke stoffen niet wegraken. Ook een congestietax was daar een mogelijkheid geweest, maar wij kiezen ervoor om niet elke weggebruiker te treffen, maar enkel de kleine groep grote vervuilers."
ANTWERPEN 08/05 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer