Antwerpen wil tot 20.000 minder wagens in de spits om werken draaglijk te houden

 Antwerpen wil tot 20.000 minder wagens in de spits om werken draaglijk te houden

Om de verkeersimpact van de infrastructuurwerken in en rond Antwerpen de komende jaren tot een minimum te beperken, gaat de stad werkgevers, werknemers en bezoekers proberen te "verleiden" om minder de wagen te nemen of toch zeker zoveel mogelijk verplaatsingen tijdens de ochtend- en avondspits te vermijden. In de piekperiode vanaf half 2017 is er zes maanden lang een vermindering met 20.000 voertuigen nodig.

Een "hinderinschatting" van de werken wees onlangs uit dat er de komende drie jaar een vermindering met 10.000 voertuigen op de baan nodig is tijdens de spits om de huidige rijtijden te behouden. In de piekperiode is een vermindering met 20.000 voertuigen nodig.

Volgens mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) maken dergelijke cijfers duidelijk dat er niet alleen "harde" (infrastructurele) ingrepen moeten genomen worden, maar ook "zachte": maatregelen die gericht zijn op gedragsverandering. "Die werken echter alleen als we de gebruiker nog steeds keuzevrijheid bieden in plaats van iets op te dringen", meent Kennis.

"Eerder startten we al de website slimnaarantwerpen.be, waarop een interactieve routeplanner met een combinatie van vervoersmiddelen verschijnt. Daarnaast gaan we bijvoorbeeld een mobiliteitsscan uitvoeren voor grote bedrijven die het mobiliteitspatroon van hun werknemers in kaart willen brengen, maar ook elektrische fietsen tijdelijk ter beschikking stellen zodat werknemers de verplaatsing met de fiets naar het werk kunnen testen zonder meteen een dure aankoop te moeten doen."

Het aanbod aan openbaar vervoer wordt in de periode van de werken sowieso versterkt, maar de stad en haar partners willen ook inzetten op andere alternatieven, zoals carpoolen. Naast grote bedrijven worden ook de bewoners, bezoekers van de stad, scholen, handelaars en horeca specifiek het doelwit van infocampagnes en dienstverlening die gericht is op het zoeken naar alternatieven voor het trotseren van de spits met de wagen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u