Antwerpen wil tot 20.000 minder wagens in de spits om werken draaglijk te houden

 Antwerpen wil tot 20.000 minder wagens in de spits om werken draaglijk te houden

Om de verkeersimpact van de infrastructuurwerken in en rond Antwerpen de komende jaren tot een minimum te beperken, gaat de stad werkgevers, werknemers en bezoekers proberen te "verleiden" om minder de wagen te nemen of toch zeker zoveel mogelijk verplaatsingen tijdens de ochtend- en avondspits te vermijden. In de piekperiode vanaf half 2017 is er zes maanden lang een vermindering met 20.000 voertuigen nodig.

Een "hinderinschatting" van de werken wees onlangs uit dat er de komende drie jaar een vermindering met 10.000 voertuigen op de baan nodig is tijdens de spits om de huidige rijtijden te behouden. In de piekperiode is een vermindering met 20.000 voertuigen nodig.

Volgens mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) maken dergelijke cijfers duidelijk dat er niet alleen "harde" (infrastructurele) ingrepen moeten genomen worden, maar ook "zachte": maatregelen die gericht zijn op gedragsverandering. "Die werken echter alleen als we de gebruiker nog steeds keuzevrijheid bieden in plaats van iets op te dringen", meent Kennis.

"Eerder startten we al de website slimnaarantwerpen.be, waarop een interactieve routeplanner met een combinatie van vervoersmiddelen verschijnt. Daarnaast gaan we bijvoorbeeld een mobiliteitsscan uitvoeren voor grote bedrijven die het mobiliteitspatroon van hun werknemers in kaart willen brengen, maar ook elektrische fietsen tijdelijk ter beschikking stellen zodat werknemers de verplaatsing met de fiets naar het werk kunnen testen zonder meteen een dure aankoop te moeten doen."

Het aanbod aan openbaar vervoer wordt in de periode van de werken sowieso versterkt, maar de stad en haar partners willen ook inzetten op andere alternatieven, zoals carpoolen. Naast grote bedrijven worden ook de bewoners, bezoekers van de stad, scholen, handelaars en horeca specifiek het doelwit van infocampagnes en dienstverlening die gericht is op het zoeken naar alternatieven voor het trotseren van de spits met de wagen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
close menu 1u