Antwerpen wil tot 20.000 minder wagens in de spits om werken draaglijk te houden

 Antwerpen wil tot 20.000 minder wagens in de spits om werken draaglijk te houden

Om de verkeersimpact van de infrastructuurwerken in en rond Antwerpen de komende jaren tot een minimum te beperken, gaat de stad werkgevers, werknemers en bezoekers proberen te "verleiden" om minder de wagen te nemen of toch zeker zoveel mogelijk verplaatsingen tijdens de ochtend- en avondspits te vermijden. In de piekperiode vanaf half 2017 is er zes maanden lang een vermindering met 20.000 voertuigen nodig.

Een "hinderinschatting" van de werken wees onlangs uit dat er de komende drie jaar een vermindering met 10.000 voertuigen op de baan nodig is tijdens de spits om de huidige rijtijden te behouden. In de piekperiode is een vermindering met 20.000 voertuigen nodig.

Volgens mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) maken dergelijke cijfers duidelijk dat er niet alleen "harde" (infrastructurele) ingrepen moeten genomen worden, maar ook "zachte": maatregelen die gericht zijn op gedragsverandering. "Die werken echter alleen als we de gebruiker nog steeds keuzevrijheid bieden in plaats van iets op te dringen", meent Kennis.

"Eerder startten we al de website slimnaarantwerpen.be, waarop een interactieve routeplanner met een combinatie van vervoersmiddelen verschijnt. Daarnaast gaan we bijvoorbeeld een mobiliteitsscan uitvoeren voor grote bedrijven die het mobiliteitspatroon van hun werknemers in kaart willen brengen, maar ook elektrische fietsen tijdelijk ter beschikking stellen zodat werknemers de verplaatsing met de fiets naar het werk kunnen testen zonder meteen een dure aankoop te moeten doen."

Het aanbod aan openbaar vervoer wordt in de periode van de werken sowieso versterkt, maar de stad en haar partners willen ook inzetten op andere alternatieven, zoals carpoolen. Naast grote bedrijven worden ook de bewoners, bezoekers van de stad, scholen, handelaars en horeca specifiek het doelwit van infocampagnes en dienstverlening die gericht is op het zoeken naar alternatieven voor het trotseren van de spits met de wagen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu