Antwerpen wil tot 20.000 minder wagens in de spits om werken draaglijk te houden

 Antwerpen wil tot 20.000 minder wagens in de spits om werken draaglijk te houden

Om de verkeersimpact van de infrastructuurwerken in en rond Antwerpen de komende jaren tot een minimum te beperken, gaat de stad werkgevers, werknemers en bezoekers proberen te "verleiden" om minder de wagen te nemen of toch zeker zoveel mogelijk verplaatsingen tijdens de ochtend- en avondspits te vermijden. In de piekperiode vanaf half 2017 is er zes maanden lang een vermindering met 20.000 voertuigen nodig.

Een "hinderinschatting" van de werken wees onlangs uit dat er de komende drie jaar een vermindering met 10.000 voertuigen op de baan nodig is tijdens de spits om de huidige rijtijden te behouden. In de piekperiode is een vermindering met 20.000 voertuigen nodig.

Volgens mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) maken dergelijke cijfers duidelijk dat er niet alleen "harde" (infrastructurele) ingrepen moeten genomen worden, maar ook "zachte": maatregelen die gericht zijn op gedragsverandering. "Die werken echter alleen als we de gebruiker nog steeds keuzevrijheid bieden in plaats van iets op te dringen", meent Kennis.

"Eerder startten we al de website slimnaarantwerpen.be, waarop een interactieve routeplanner met een combinatie van vervoersmiddelen verschijnt. Daarnaast gaan we bijvoorbeeld een mobiliteitsscan uitvoeren voor grote bedrijven die het mobiliteitspatroon van hun werknemers in kaart willen brengen, maar ook elektrische fietsen tijdelijk ter beschikking stellen zodat werknemers de verplaatsing met de fiets naar het werk kunnen testen zonder meteen een dure aankoop te moeten doen."

Het aanbod aan openbaar vervoer wordt in de periode van de werken sowieso versterkt, maar de stad en haar partners willen ook inzetten op andere alternatieven, zoals carpoolen. Naast grote bedrijven worden ook de bewoners, bezoekers van de stad, scholen, handelaars en horeca specifiek het doelwit van infocampagnes en dienstverlening die gericht is op het zoeken naar alternatieven voor het trotseren van de spits met de wagen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u