Aantal verkeersdoden in Europa daalt nog amper

 Aantal verkeersdoden in Europa daalt nog amper

De Europese Unie lijkt het moeilijk te zullen krijgen om haar doelstelling het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren, te realiseren. In 2014 lieten ongeveer 25.700 mensen het leven op de Europese wegen, amper 1 procent minder dan het jaar voordien. "Deze cijfers zijn een wake-upcall", zegt commissaris voor Transport Violeta Bulc. België scoort slechter dan het Europese gemiddelde.

De EU heeft het zich tot doel gesteld de 31.500 verkeersdoden van 2010 met de helft terug te dringen tegen 2020. De voorlopige cijfers van 2014 geven echter weinig reden tot optimisme. Er stierven 25.700 mensen in het verkeer, 300 minder dan in 2013. Sinds 2010 daalde het sterftecijfer met 18 procent, maar de dalende trend lijkt te zijn stilgevallen.

Per miljoen inwoners vielen er in 2014 50,5 verkeersdoden (tegenover 51 in 2013). België zit met een sterftecijfer van 64 flink boven dat Europese gemiddelde. Slechts acht Europese landen doen het nog slechter, met Letland (105) als de eenzame uitschieter.

Ook wat betreft het aantal om het leven gekomen fietsers en motorrijders zit België in de onderste helft van de Europese ranglijst. Wat betreft de veiligheid van voetgangers, doet België het wel goed. Veertien procent van het aantal verkeersdoden waren voetgangers, enkel Nederland en Finland doen beter.

Vorige week raakte al bekend dat het totale aantal verkeersdoden in België in 2014 lichtjes is gedaald: van 724 naar 715. In Vlaanderen vielen vorig jaar opnieuw meer doden: naar schatting 400, tegenover de 384 van 2013.

Volgens de Europese Commissie bewijzen de cijfers dat er extra inspanningen nodig zijn om de Europese doelstelling te halen. "De meeste dagdagelijkse verkeersveiligheidsmaatregelen worden op lokaal of nationaal niveau genomen, bijvoorbeeld via het doen naleven van de verkeersregels, bewustmakingscampagnes en het aanleggen en onderhouden van infrastructuur."

BRUSSEL 24/03 (BELGA)


Bereken uw boete

Actueel

 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen: wat betekent dat voor u?

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen: wat betekent dat voor u?

Bij snelheidshandhaving worden twee begrippen vaak met elkaar verward: de tolerantiemarge (een beleidsmarge binnen de handhaving) en de technische correctie (een vaste meetcorrectie op de gemeten snelheid). Die begrippen zijn niet hetzelfde: tolerantiemarges worden stelselmatig afgebouwd, terwijl de technische correctie onverkort van toepassing blijft. Uw snelheid wordt beoordeeld op basis van de gecorrigeerde snelheid; ligt die boven de limiet, dan volgt de gebruikelijke afhandeling (onmiddellijke inning, minnelijke schikking of eventueel dagvaarding), naargelang de ernst.

Lees meer
 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
close menu 1u