Aantal verkeersdoden in Europa daalt nog amper

 Aantal verkeersdoden in Europa daalt nog amper

De Europese Unie lijkt het moeilijk te zullen krijgen om haar doelstelling het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren, te realiseren. In 2014 lieten ongeveer 25.700 mensen het leven op de Europese wegen, amper 1 procent minder dan het jaar voordien. "Deze cijfers zijn een wake-upcall", zegt commissaris voor Transport Violeta Bulc. België scoort slechter dan het Europese gemiddelde.

De EU heeft het zich tot doel gesteld de 31.500 verkeersdoden van 2010 met de helft terug te dringen tegen 2020. De voorlopige cijfers van 2014 geven echter weinig reden tot optimisme. Er stierven 25.700 mensen in het verkeer, 300 minder dan in 2013. Sinds 2010 daalde het sterftecijfer met 18 procent, maar de dalende trend lijkt te zijn stilgevallen.

Per miljoen inwoners vielen er in 2014 50,5 verkeersdoden (tegenover 51 in 2013). België zit met een sterftecijfer van 64 flink boven dat Europese gemiddelde. Slechts acht Europese landen doen het nog slechter, met Letland (105) als de eenzame uitschieter.

Ook wat betreft het aantal om het leven gekomen fietsers en motorrijders zit België in de onderste helft van de Europese ranglijst. Wat betreft de veiligheid van voetgangers, doet België het wel goed. Veertien procent van het aantal verkeersdoden waren voetgangers, enkel Nederland en Finland doen beter.

Vorige week raakte al bekend dat het totale aantal verkeersdoden in België in 2014 lichtjes is gedaald: van 724 naar 715. In Vlaanderen vielen vorig jaar opnieuw meer doden: naar schatting 400, tegenover de 384 van 2013.

Volgens de Europese Commissie bewijzen de cijfers dat er extra inspanningen nodig zijn om de Europese doelstelling te halen. "De meeste dagdagelijkse verkeersveiligheidsmaatregelen worden op lokaal of nationaal niveau genomen, bijvoorbeeld via het doen naleven van de verkeersregels, bewustmakingscampagnes en het aanleggen en onderhouden van infrastructuur."

BRUSSEL 24/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u