Vlaamse primeur: mobiele trajectcontrole
Maandag 28 Maart 2016
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert 285.000 euro in de ontwikkeling van mobiele trajectcontroles die overal kunnen worden ingezet. Daarvoor worden nieuwe camera's ontworpen. Een primeur, zo blijkt. "Het toestel moet nog worden ontwikkeld.", aldus Weyts. De N-VA-minister hoopt dat het project dit jaar nog op punt staat. Weyts wil camera's die op verplaatsbare houders worden gemonteerd. Nadeel is wel dat de toestellen bij elke nieuwe controle weer moeten worden geijkt. Eenmaal ontwikkeld, wil Weyts proefprojecten organiseren.
Het grote voordeel van mobiele trajectcontroles is dat ze in heel Vlaanderen kunnen worden ingezet. Weyts is van mening dat het voor een fundamentele gedragswijziging kan zorgen: "Het moet echt een gewoonte worden om altijd en overal onder de limiet te blijven." Dit jaar komen er ook nog eens 8 nieuwe, vaste trajectcontroles bij op gewestwegen in Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Dat brengt het totale aantal op 28. Sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke juicht de inspanningen van Weyts toe, maar zegt ook dat het hoog tijd wordt dat de minister met een totaalplan over verkeersveiligheid komt.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer