7 op 10 Vlamingen willen test voor wie jongere leert autorijden

 7 op 10 Vlamingen willen test voor wie jongere leert autorijden

Ruim 7 op de 10 Vlamingen (76 procent) vinden dat wie iemand wil leren autorijden, eerst verplicht getest moet worden op zijn of haar kennis van de verkeersregels. Ongeveer 70 procent van de Vlamingen vindt ook een verplichte praktijktest een goed idee. Dat blijkt uit de resultaten van een bevraging die VAB liet uitvoeren bij 2.000 Belgen.

In Franstalig België is men minder bezig met deze problematiek. Daar wil slechts 64 procent van de ondervraagden een verplichte test van de verkeersregels en 58 procent een verplichte praktijktest. "Maar doordat de rijopleiding geregionaliseerd is, mag dit geen drempel zijn om in Vlaanderen de rijopleiding te verbeteren met het oog op minder dodelijke slachtoffers onder de jongeren.", aldus VAB.

Uit een enquête bij meer dan 450 jongeren (jonger dan 21 jaar) die niet slaagden voor het praktijkexamen autorijden, constateerde VAB dat belangrijke basistechnieken een probleem vormen voor 4 op de 10 van hen. Het gaat hier bijvoorbeeld om rem- en kijktechnieken. Eens aangeleerd, zijn deze volgens VAB-specialisten nadien nog heel moeilijk te corrigeren.

"Dit wijst in de eerste plaats op de zwakte van de basisopleiding.", aldus VAB. De automobilistenvereniging is al jaren voorstander van een trapsgewijze rijopleiding waarbij een professionele basisopleiding gevolgd wordt door veel oefenen onder begeleiding van een ervaren bestuurder. Zo'n gecombineerde opleiding kent verschillende fases en heeft minimaal één tussentijds evaluatiemoment. "In het buitenland heeft dit type van rijopleiding zijn nut al meermaals bewezen.", verklaart VAB, dat zich afvraagt "waarom Vlaanderen achterop blijft hinken, terwijl onze slechte ongevallenstatistieken de noodzaak beklemtonen van het upgraden van onze rijopleiding."

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u