Zone 30 vanaf 22 april in hele Gentse binnenstad
Vrijdag 27 Maart 2015
Automobilisten die vanaf 22 april van de binnenring (R40) Gent binnenrijden, mogen hun gaspedaal iets minder hard indrukken. De Gentse binnenstad wordt een algemene zone 30, op 2 grote gewestwegen na. Dat besliste de meerderheid maandagavond op de gemeenteraad.
In de binnenstad wordt elke straat zone 30, uitgezonderd de woonerven en de voetgangerszone, en met uitzondering van de N430 (Nieuwe Wandeling, Contributiestraat, Begijnhoflaan, Opgeëistenlaan en Blaisantvest), de N422 (Franklin Rooseveltlaan), de Callierlaan en de Zuidparklaan tussen de binnenring en Gent Zuid. "Een zone 30 leidt in verblijfsgebied doorgaans tot een verhoogde, objectieve en subjectieve verkeersveiligheid, een afname van lawaaihinder, verbetering van oversteekbaarheid en minder sluipverkeer.", verklaarde het stadsbestuur. Ook werd de huidige zone 30 in het kader van de opmaak van het mobiliteitsplan algemeen positief geëvalueerd.
Oppositiepartijen N-VA en CD&V vroegen de schepen om uitstel. "Verkeersveiligheid is een belangrijke aangelegenheid voor CD&V.", begon fractieleider Veli Yüksel. "We steunen elk initiatief om het verkeer veiliger te maken, elke verkeersdode is er één te veel." Yüksel gaf wel toe dat het invoeren van een zone 30 één van de speerpunten is van het openbaar onderzoek voor het Mobiliteitsplan, dat nog tot begin april loopt. Naast het wachten op de resultaten van het openbaar onderzoek vroeg N-VA ook nog uitstel om een evaluatiedocument van de bestaande zone 30 te bespreken. Siegfried Bracke benadrukte dat er niet zomaar wordt tegengestemd, maar wegens 2 procedure-elementen. Ook Vlaams Belang gaat niet akkoord met de gang van zaken. "Dit is een gebrek aan respect voor de Gentenaars aan wie u een openbaar onderzoek voorlegt, die participatie verliep ook al niet van een leien dakje.", luidde het. De Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) antwoordde dat het Mobiliteitsplan een geheel is van bestaande maatregelen, lopende initiatieven en een "pak maatregelen die nog moeten komen".
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer