Wie is voorstander van een boete voor de gsm achter het stuur?

 Wie is voorstander van een boete voor de gsm achter het stuur?

Hoe denkt de gemiddelde Belg over gsm-gebruik achter het stuur? Hoewel de meesten onder ons er gelijkgezind over zijn, blijft gsm’en en rijden een hardnekkig probleem op de Belgische wegen. Vias onderzocht het fenomeen met een representatieve enquête.

·      Wat zeiden de cijfers van het onderzoek van Vias?

·      Hoe goed zijn we op de hoogte?

·      Hoe pak ik gsm-gebruik achter het stuur aan?

 

Volgens de enquête die het Vias afnam bij een representatieve steekproef van de bevolking stoort maar liefst driekwart van de Belgen zich aan gsm-gebruik in de wagen. Nochtans gebruikte 1 op 7 hem afgelopen week achter het stuur. Bovendien weet slechts een derde van de Belgische bestuurders dat de boete voor gsm-gebruik €116 bedraagt. Wat ontdekte het Vias nog?

 

Wat zeiden de cijfers van het onderzoek van Vias?

Die driekwart van de Belgische bevolking die zich ergert aan andere bestuurders met een gsm in de hand, bevindt zich vooral in Vlaanderen. Zo’n 86% van ons ergert zich, tegenover 61% aan de andere kant van de taalgrens. Maar die ergernis beperkt zich niet tot gebruik achter het stuur. Ook in de bioscoop en aan de eettafel vinden we het een onaangename gewoonte. Nochtans gaf 14% toe de afgelopen week het stuur met de smartphone te hebben gecombineerd.

Bij mensen onder de 34 jaar bleek 1/5 van de bestuurders te zondigen, boven de 55 jaar was dat maar 5%.

 

Hoe goed zijn we op de hoogte?

Niet enkel gebruiken we de gsm dus nog steeds te veel achter het stuur, we zijn ook onvoldoende op de hoogte van de gevolgen ervan. Handenvrij bellen blijkt dé oplossing voor velen, hoewel eerder onderzoek van Vias aantoonde dat ook dat gevaarlijke afleiding veroorzaakt tijdens het rijden. Velen denken ook dat gsm-gebruik altijd toegestaan is bij stilstand, terwijl dat enkel waar is voor vrijwillige en niet-hinderlijke stilstand. Bovendien zijn veel bestuurders ook niet op de hoogte van de fikse boete van €116 die ermee gepaard gaat.

Het pleit is echter niet volledig verloren. Negentig procent van de bestuurders zegt namelijk probleemloos de gsm links te laten liggen tijdens het rijden.

 

Hoe pak ik gsm-gebruik achter het stuur aan?

De gemakkelijkste manier om aan de verleiding te weerstaan, is gsm-meldingen gewoon volledig te verwijderen. Zet hem uit, ga voor vliegtuigstand of leg hem in de koffer. Als u geen meldingen hoort, storen ze u ook niet bij het rijden. Je belangrijke telefoontjes en berichtjes doet u beter voor u vertrekt of nadat u op bestemming aankomt. Die handsfree-technologie bewaart u beter voor echte noodgevallen, want ook die leiden te veel af. Het Vias besloot het onderzoek met nog meer tips, die allemaal de weg veiliger houden. Zo vermijdt u niet enkel die dure boete, maar gaat u risico’s uit de weg.

 

Hoe kan ik boetes in het verkeer tegengaan? Welke andere gevolgen zijn er aan gsm’en achter het stuur? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u