Wie is voorstander van een boete voor de gsm achter het stuur?

 Wie is voorstander van een boete voor de gsm achter het stuur?

Hoe denkt de gemiddelde Belg over gsm-gebruik achter het stuur? Hoewel de meesten onder ons er gelijkgezind over zijn, blijft gsm’en en rijden een hardnekkig probleem op de Belgische wegen. Vias onderzocht het fenomeen met een representatieve enquête.

·      Wat zeiden de cijfers van het onderzoek van Vias?

·      Hoe goed zijn we op de hoogte?

·      Hoe pak ik gsm-gebruik achter het stuur aan?

 

Volgens de enquête die het Vias afnam bij een representatieve steekproef van de bevolking stoort maar liefst driekwart van de Belgen zich aan gsm-gebruik in de wagen. Nochtans gebruikte 1 op 7 hem afgelopen week achter het stuur. Bovendien weet slechts een derde van de Belgische bestuurders dat de boete voor gsm-gebruik €116 bedraagt. Wat ontdekte het Vias nog?

 

Wat zeiden de cijfers van het onderzoek van Vias?

Die driekwart van de Belgische bevolking die zich ergert aan andere bestuurders met een gsm in de hand, bevindt zich vooral in Vlaanderen. Zo’n 86% van ons ergert zich, tegenover 61% aan de andere kant van de taalgrens. Maar die ergernis beperkt zich niet tot gebruik achter het stuur. Ook in de bioscoop en aan de eettafel vinden we het een onaangename gewoonte. Nochtans gaf 14% toe de afgelopen week het stuur met de smartphone te hebben gecombineerd.

Bij mensen onder de 34 jaar bleek 1/5 van de bestuurders te zondigen, boven de 55 jaar was dat maar 5%.

 

Hoe goed zijn we op de hoogte?

Niet enkel gebruiken we de gsm dus nog steeds te veel achter het stuur, we zijn ook onvoldoende op de hoogte van de gevolgen ervan. Handenvrij bellen blijkt dé oplossing voor velen, hoewel eerder onderzoek van Vias aantoonde dat ook dat gevaarlijke afleiding veroorzaakt tijdens het rijden. Velen denken ook dat gsm-gebruik altijd toegestaan is bij stilstand, terwijl dat enkel waar is voor vrijwillige en niet-hinderlijke stilstand. Bovendien zijn veel bestuurders ook niet op de hoogte van de fikse boete van €116 die ermee gepaard gaat.

Het pleit is echter niet volledig verloren. Negentig procent van de bestuurders zegt namelijk probleemloos de gsm links te laten liggen tijdens het rijden.

 

Hoe pak ik gsm-gebruik achter het stuur aan?

De gemakkelijkste manier om aan de verleiding te weerstaan, is gsm-meldingen gewoon volledig te verwijderen. Zet hem uit, ga voor vliegtuigstand of leg hem in de koffer. Als u geen meldingen hoort, storen ze u ook niet bij het rijden. Je belangrijke telefoontjes en berichtjes doet u beter voor u vertrekt of nadat u op bestemming aankomt. Die handsfree-technologie bewaart u beter voor echte noodgevallen, want ook die leiden te veel af. Het Vias besloot het onderzoek met nog meer tips, die allemaal de weg veiliger houden. Zo vermijdt u niet enkel die dure boete, maar gaat u risico’s uit de weg.

 

Hoe kan ik boetes in het verkeer tegengaan? Welke andere gevolgen zijn er aan gsm’en achter het stuur? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u