Wie is voorstander van een boete voor de gsm achter het stuur?

 Wie is voorstander van een boete voor de gsm achter het stuur?

Hoe denkt de gemiddelde Belg over gsm-gebruik achter het stuur? Hoewel de meesten onder ons er gelijkgezind over zijn, blijft gsm’en en rijden een hardnekkig probleem op de Belgische wegen. Vias onderzocht het fenomeen met een representatieve enquête.

·      Wat zeiden de cijfers van het onderzoek van Vias?

·      Hoe goed zijn we op de hoogte?

·      Hoe pak ik gsm-gebruik achter het stuur aan?

 

Volgens de enquête die het Vias afnam bij een representatieve steekproef van de bevolking stoort maar liefst driekwart van de Belgen zich aan gsm-gebruik in de wagen. Nochtans gebruikte 1 op 7 hem afgelopen week achter het stuur. Bovendien weet slechts een derde van de Belgische bestuurders dat de boete voor gsm-gebruik €116 bedraagt. Wat ontdekte het Vias nog?

 

Wat zeiden de cijfers van het onderzoek van Vias?

Die driekwart van de Belgische bevolking die zich ergert aan andere bestuurders met een gsm in de hand, bevindt zich vooral in Vlaanderen. Zo’n 86% van ons ergert zich, tegenover 61% aan de andere kant van de taalgrens. Maar die ergernis beperkt zich niet tot gebruik achter het stuur. Ook in de bioscoop en aan de eettafel vinden we het een onaangename gewoonte. Nochtans gaf 14% toe de afgelopen week het stuur met de smartphone te hebben gecombineerd.

Bij mensen onder de 34 jaar bleek 1/5 van de bestuurders te zondigen, boven de 55 jaar was dat maar 5%.

 

Hoe goed zijn we op de hoogte?

Niet enkel gebruiken we de gsm dus nog steeds te veel achter het stuur, we zijn ook onvoldoende op de hoogte van de gevolgen ervan. Handenvrij bellen blijkt dé oplossing voor velen, hoewel eerder onderzoek van Vias aantoonde dat ook dat gevaarlijke afleiding veroorzaakt tijdens het rijden. Velen denken ook dat gsm-gebruik altijd toegestaan is bij stilstand, terwijl dat enkel waar is voor vrijwillige en niet-hinderlijke stilstand. Bovendien zijn veel bestuurders ook niet op de hoogte van de fikse boete van €116 die ermee gepaard gaat.

Het pleit is echter niet volledig verloren. Negentig procent van de bestuurders zegt namelijk probleemloos de gsm links te laten liggen tijdens het rijden.

 

Hoe pak ik gsm-gebruik achter het stuur aan?

De gemakkelijkste manier om aan de verleiding te weerstaan, is gsm-meldingen gewoon volledig te verwijderen. Zet hem uit, ga voor vliegtuigstand of leg hem in de koffer. Als u geen meldingen hoort, storen ze u ook niet bij het rijden. Je belangrijke telefoontjes en berichtjes doet u beter voor u vertrekt of nadat u op bestemming aankomt. Die handsfree-technologie bewaart u beter voor echte noodgevallen, want ook die leiden te veel af. Het Vias besloot het onderzoek met nog meer tips, die allemaal de weg veiliger houden. Zo vermijdt u niet enkel die dure boete, maar gaat u risico’s uit de weg.

 

Hoe kan ik boetes in het verkeer tegengaan? Welke andere gevolgen zijn er aan gsm’en achter het stuur? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete buitenland: wat moet je weten?

Verkeersboete buitenland: wat moet je weten?

Rij je met de auto in het buitenland en word je geflitst of staandegehouden, dan volgt de boete meestal thuis per post. Binnen de EU wisselen landen immers kentekengegevens uit en kunnen ze een boete over de grens laten afhandelen of innen. Hieronder lees je hoe dat juridisch werkt, wat je praktisch moet doen (betalen of betwisten), wat er verandert bij een huurwagen, en wat de gevolgen zijn als je niet betaalt.

Lees meer
 Verkeersboete in België: wat moet je weten?

Verkeersboete in België: wat moet je weten?

Een verkeersboete in België kan iedereen overkomen: te snel rijden, door het rood licht gaan, fout parkeren of bellen achter het stuur. Maar wat gebeurt er precies als je een boete ontvangt? Hoe betaal je ze correct, en wat als je niet akkoord gaat? In dit artikel leggen we uit wat een verkeersboete inhoudt, hoe je ze kan betwisten en wat de gevolgen zijn bij niet-betalen.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen: wat betekent dat voor u?

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen: wat betekent dat voor u?

Bij snelheidshandhaving worden twee begrippen vaak met elkaar verward: de tolerantiemarge (een beleidsmarge binnen de handhaving) en de technische correctie (een vaste meetcorrectie op de gemeten snelheid). Die begrippen zijn niet hetzelfde: tolerantiemarges worden stelselmatig afgebouwd, terwijl de technische correctie onverkort van toepassing blijft. Uw snelheid wordt beoordeeld op basis van de gecorrigeerde snelheid; ligt die boven de limiet, dan volgt de gebruikelijke afhandeling (onmiddellijke inning, minnelijke schikking of eventueel dagvaarding), naargelang de ernst.

Lees meer
close menu 1u