Weyts wil drones testen bij verkeersincidenten

 Weyts wil drones testen bij verkeersincidenten

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil graag de inzet van drones bij verkeersincidenten uittesten. Drones zouden kunnen helpen om snel foto's te nemen en zo sneller de rijbaan vrij te krijgen. Dat heeft hij geantwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a). Die verzet zich zeker niet tegen de inzet van drones, maar wijst erop dat het intussen al bijna twee jaar wachten is op de beloofde ongevalsregisseur, iemand die bij incidenten de centrale regie en coördinatie opneemt.

Naar aanleiding van een zwaar ongeval met een vrachtwagen in Wetteren afgelopen juli - een vrachtwagen knalde er tegen een brugpijler en veroorzaakte urenlange verkeersellende - wilde Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) weten hoe ver het staat met het idee van de centrale ongevalsregisseur.

Dat idee van een centrale incidentcoördinator of ongevalsregisseur, die bij zware incidenten op snelwegen zorgt voor de coördinatie en snellere afhandeling, werd begin 2014 gelanceerd door toenmalig minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Maar uit het antwoord van huidig mobiliteitsminister Weyts blijkt dat er van zo'n centrale regisseur nog geen sprake is. Meer zelfs, de werkgroep die de denkpiste moest onderzoeken zou pas opnieuw opgestart zijn.

Vandenbroucke reageert ontgoocheld. "Ik sta daar toch van te kijken, gelet op de enorme files die regelmatig veroorzaakt worden door ongevallen op ons al oververzadigde wegennet. Men heeft hier dus gewoon bijna twee jaar tijd verloren".

Om incidenten op snelwegen sneller af te wikkelen, denkt minister Weyts intussen wel aan het inzetten van drones. Die onbemande toestellen zouden bijvoorbeeld kunnen ingezet worden om na een incident snel foto's te maken en zo de rijbaan sneller vrij te maken. De inzet van drones is natuurlijk strikt geregeld, maar minister volgens Weyts is er al overleg geweest en heeft de federale politie al haar medewerking principieel bevestigd. "Wij bieden aan om een gezamenlijk proefproject tussen het departement MOW (Mobiliteit en Openbare Werken), AWV (Agentschap Wegen en Verkeer), de wegpolitie en het directoraat-generaal Luchtvaart uit te voeren", aldus Weyts.

Vandenbroucke: "Ik vind het prima dat minister Weyts nadenkt over de inzet van nieuwe technologie, maar met wat de evidentie zelve zou moeten zijn, een goede regie/coördinatie, staat hij nog nergens. Drones laten rondvliegen die snel gegevens kunnen doorsturen, heeft maar zin als er ook iemand achter de knoppen zit om daar iets mee te doen. Die ongevalsregisseur is er helaas niet".

BRUSSEL 20/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u