Weyts principieel niet eens met 'bibbergeld' voor chauffeurs De Lijn

 Weyts principieel niet eens met 'bibbergeld' voor chauffeurs De Lijn

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) noemt de 'bibberpremie' van 50 euro per dag voor chauffeurs van De Lijn die naar Brussel rijden zolang het terreurniveau op 4 blijft een "verkeerd signaal". De N-VA-minister zal over de kwestie ook contact opnemen met de directeur-generaal van De Lijn "om te weten wat de exacte context is van deze beslissing". "Maar ik ben het alleszins principieel niet eens", aldus Weyts aan Belga.

Buschauffeurs van De Lijn in Vlaams-Brabant krijgen 50 euro ­extra per dag, wanneer ze - ondanks het dreigingsniveau 4 - toch bereid zijn met hun bus richting Brussel te rijden. Dat is De Lijn met de vakbonden overeengekomen, schrijft Het Nieuwsblad woensdag. "Zo zorgen we ervoor dat we - in het belang van onze rei zigers - voldoende chauffeurs bereid vinden om richting Brussel te rijden, zolang de ernstige terreurdreiging van kracht is", zegt de woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant in de krant.

Meerderheidspartij Open Vld nam het 'bibbergeld' al op de korrel en vroeg aan minister van Mobiliteit Ben Weyts om in te grijpen. Die kant zich ook tegen de beslissing bij de vervoersmaatschappij. "Terwijl een collega-chauffeur, ver weg van Brussel, letterlijk haar leven geeft voor haar passagiers discussieert men in Brussel over een gevarenpremie. Dat smaakt bitter en ik vind het ook een verkeerd signaal", aldus Weyts, verwijzend naar het dodelijke ongeval met een bus in Pittem.

"Terwijl we oproepen om de draad van het dagelijks leven terug op te nemen en we ouders oproepen om hun kinderen terug de bus op te sturen richting school, geven we de chauffeur van diezelfde bus een gevarenpremie. Ik neem dit op met de directeur-generaal van De Lijn (Roger Kesteloot, red.) om te weten wat de exacte context is van deze beslissing maar ik ben het alleszins principieel niet eens", stelt de N-VA-minister.

BRUSSEL 25/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u