Weyts principieel niet eens met 'bibbergeld' voor chauffeurs De Lijn

 Weyts principieel niet eens met 'bibbergeld' voor chauffeurs De Lijn

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) noemt de 'bibberpremie' van 50 euro per dag voor chauffeurs van De Lijn die naar Brussel rijden zolang het terreurniveau op 4 blijft een "verkeerd signaal". De N-VA-minister zal over de kwestie ook contact opnemen met de directeur-generaal van De Lijn "om te weten wat de exacte context is van deze beslissing". "Maar ik ben het alleszins principieel niet eens", aldus Weyts aan Belga.

Buschauffeurs van De Lijn in Vlaams-Brabant krijgen 50 euro ­extra per dag, wanneer ze - ondanks het dreigingsniveau 4 - toch bereid zijn met hun bus richting Brussel te rijden. Dat is De Lijn met de vakbonden overeengekomen, schrijft Het Nieuwsblad woensdag. "Zo zorgen we ervoor dat we - in het belang van onze rei zigers - voldoende chauffeurs bereid vinden om richting Brussel te rijden, zolang de ernstige terreurdreiging van kracht is", zegt de woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant in de krant.

Meerderheidspartij Open Vld nam het 'bibbergeld' al op de korrel en vroeg aan minister van Mobiliteit Ben Weyts om in te grijpen. Die kant zich ook tegen de beslissing bij de vervoersmaatschappij. "Terwijl een collega-chauffeur, ver weg van Brussel, letterlijk haar leven geeft voor haar passagiers discussieert men in Brussel over een gevarenpremie. Dat smaakt bitter en ik vind het ook een verkeerd signaal", aldus Weyts, verwijzend naar het dodelijke ongeval met een bus in Pittem.

"Terwijl we oproepen om de draad van het dagelijks leven terug op te nemen en we ouders oproepen om hun kinderen terug de bus op te sturen richting school, geven we de chauffeur van diezelfde bus een gevarenpremie. Ik neem dit op met de directeur-generaal van De Lijn (Roger Kesteloot, red.) om te weten wat de exacte context is van deze beslissing maar ik ben het alleszins principieel niet eens", stelt de N-VA-minister.

BRUSSEL 25/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u