Weyts pompt 2 miljard euro in verbetering Brusselse ring
Maandag 28 Maart 2016
Vanaf 2019 zullen grootschalige werken van start gaan aan de Brusselse ring. Om het aantal weefbewegingen (auto's die van rijstrook moeten veranderen, n.v.d.r.) te verminderen, worden er over een lengte van 20 kilometer parallelbanen aangelegd, die het lokaal en doorgaand verkeer van elkaar scheiden. Op het viaduct van Vilvoorde komt er een vierde rijstrook. Daarnaast worden 3 nieuwe tramlijnen, 41 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur en meer groen voorzien. Dit alles is goed voor een totaalinvestering van 2 miljard euro, zo maakte Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts maandag bekend.
Jaarlijks gebeuren op de Brusselse ring zowat 1.100 incidenten en ongevallen, die aanleiding vormen voor files. Volgens Weyts zijn de vele weefbewegingen hiervoor verantwoordelijk, als ook een gebrek aan goede alternatieven voor de auto.
Weyts wil dus ook investeren in die alternatieven. Zo komen er 10 fietsbruggen, 9 fietstunnels en 41 kilometer nieuwe fietspaden, goed voor een investering van 70 miljoen euro. Het openbaar vervoer van en naar Brussel wordt uitgebreid met 3 nieuwe tramlijnen, hetgeen een investering van een half miljard euro vergt. Die nieuwe tramlijnen kunnen volgens Weyts dagelijks 20.000 auto's van de Brusselse ring halen.
De herinrichting van de Brusselse ring moet in 2019 van start gaan en zou in het beste geval 4 jaar in beslag nemen. Weyts lanceert alvast een grote informatiecampagne via sociale media en de website www.werkenaandering.be.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer