Wegen en Verkeer test kilometerpaaltjes in de rijrichting

 Wegen en Verkeer test kilometerpaaltjes in de rijrichting

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft op verschillende snelwegen voor een test de kilometerpaaltjes zo gedraaid dat ze voor aankomend verkeer zichtbaar zijn. De verwachting is dat medewerkers en hulpdiensten problemen zo sneller kunnen situeren. Ook wie pech heeft, kan zijn positie mogelijk beter doorgeven.

Normaal gezien staan kilometer- en hectometerpaaltjes - die de positie tegenover het begin van de weg aangeven - op de Vlaamse snel- en gewestwegen dwars op de rijrichting. Op de A12 en de E40 zijn die sinds een aantal weken gedraaid, zodat ze voortaan vlot kunnen worden gelezen door het aankomend verkeer.

"In eerste instantie is dit vooral bedoeld voor onze eigen mensen of hulpdiensten, zoals de politie, voor het doorgeven van herstellingen, bijvoorbeeld. Op deze manier gaat dat al rijdend gemakkelijker", zegt AWV-woordvoerster Ilse Luypaerts.

Op de sociaalnetwerksite Facebook vraagt het agentschap intussen om feedback van particuliere weggebruikers. "De bordjes helpen om je positie te kennen, bijvoorbeeld wanneer hulpdiensten of takeldiensten moeten komen", klinkt het. Door het toenemende gsm-bezit gebruiken steeds minder mensen met pech de praatpalen, waarvan de locatie gekend is. Luypaerts bevestigt dat ook voor pechvogels de bordjes nuttig kunnen zijn, al stelt ze dat niet iedereen altijd weet waarvoor ze dienen. Ze voegt eraan toe dat veel mensen tegenwoordig ook de eigen GPS inzetten.

Het gaat voorlopig om een proefproject. "Als het positief wordt geëvalueerd, kunnen tegelijk met wegenwerken de paaltjes worden gedraaid. Ze speciaal gaan omdraaien zou te veel werk zijn", klinkt het nog.

BRUSSEL 12/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u