Wegen en Verkeer test kilometerpaaltjes in de rijrichting

 Wegen en Verkeer test kilometerpaaltjes in de rijrichting

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft op verschillende snelwegen voor een test de kilometerpaaltjes zo gedraaid dat ze voor aankomend verkeer zichtbaar zijn. De verwachting is dat medewerkers en hulpdiensten problemen zo sneller kunnen situeren. Ook wie pech heeft, kan zijn positie mogelijk beter doorgeven.

Normaal gezien staan kilometer- en hectometerpaaltjes - die de positie tegenover het begin van de weg aangeven - op de Vlaamse snel- en gewestwegen dwars op de rijrichting. Op de A12 en de E40 zijn die sinds een aantal weken gedraaid, zodat ze voortaan vlot kunnen worden gelezen door het aankomend verkeer.

"In eerste instantie is dit vooral bedoeld voor onze eigen mensen of hulpdiensten, zoals de politie, voor het doorgeven van herstellingen, bijvoorbeeld. Op deze manier gaat dat al rijdend gemakkelijker", zegt AWV-woordvoerster Ilse Luypaerts.

Op de sociaalnetwerksite Facebook vraagt het agentschap intussen om feedback van particuliere weggebruikers. "De bordjes helpen om je positie te kennen, bijvoorbeeld wanneer hulpdiensten of takeldiensten moeten komen", klinkt het. Door het toenemende gsm-bezit gebruiken steeds minder mensen met pech de praatpalen, waarvan de locatie gekend is. Luypaerts bevestigt dat ook voor pechvogels de bordjes nuttig kunnen zijn, al stelt ze dat niet iedereen altijd weet waarvoor ze dienen. Ze voegt eraan toe dat veel mensen tegenwoordig ook de eigen GPS inzetten.

Het gaat voorlopig om een proefproject. "Als het positief wordt geëvalueerd, kunnen tegelijk met wegenwerken de paaltjes worden gedraaid. Ze speciaal gaan omdraaien zou te veel werk zijn", klinkt het nog.

BRUSSEL 12/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu