Wegen en Verkeer test kilometerpaaltjes in de rijrichting

 Wegen en Verkeer test kilometerpaaltjes in de rijrichting

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft op verschillende snelwegen voor een test de kilometerpaaltjes zo gedraaid dat ze voor aankomend verkeer zichtbaar zijn. De verwachting is dat medewerkers en hulpdiensten problemen zo sneller kunnen situeren. Ook wie pech heeft, kan zijn positie mogelijk beter doorgeven.

Normaal gezien staan kilometer- en hectometerpaaltjes - die de positie tegenover het begin van de weg aangeven - op de Vlaamse snel- en gewestwegen dwars op de rijrichting. Op de A12 en de E40 zijn die sinds een aantal weken gedraaid, zodat ze voortaan vlot kunnen worden gelezen door het aankomend verkeer.

"In eerste instantie is dit vooral bedoeld voor onze eigen mensen of hulpdiensten, zoals de politie, voor het doorgeven van herstellingen, bijvoorbeeld. Op deze manier gaat dat al rijdend gemakkelijker", zegt AWV-woordvoerster Ilse Luypaerts.

Op de sociaalnetwerksite Facebook vraagt het agentschap intussen om feedback van particuliere weggebruikers. "De bordjes helpen om je positie te kennen, bijvoorbeeld wanneer hulpdiensten of takeldiensten moeten komen", klinkt het. Door het toenemende gsm-bezit gebruiken steeds minder mensen met pech de praatpalen, waarvan de locatie gekend is. Luypaerts bevestigt dat ook voor pechvogels de bordjes nuttig kunnen zijn, al stelt ze dat niet iedereen altijd weet waarvoor ze dienen. Ze voegt eraan toe dat veel mensen tegenwoordig ook de eigen GPS inzetten.

Het gaat voorlopig om een proefproject. "Als het positief wordt geëvalueerd, kunnen tegelijk met wegenwerken de paaltjes worden gedraaid. Ze speciaal gaan omdraaien zou te veel werk zijn", klinkt het nog.

BRUSSEL 12/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u