Waarom was er met eindejaar zo weinig alcoholcontrole van BOB?

 Waarom was er met eindejaar zo weinig alcoholcontrole van BOB?

Waarom was er met oudejaar zo weinig alcoholcontrole van BOB? Hoe kan dat aangepakt worden? Leer meer over BOB met IntoLaw.

·      Wat voor alcoholcontrole stond er initieel op de planning?

·      Waarom lukte het niet al die controles uit te voeren?

·      Welke stappen kunnen er ondernomen worden?

 

Hoewel BOB ons flink voorbereidde op alcoholcontrole in aanloop naar de feestperiode, kwam daar uiteindelijk weinig van in huis. Tijdens het oudejaarsweekend werden er namelijk maar een handvol auto’s onderworpen aan hun bliksemcontroles. Hoe kwam dat? Wat kan eraan gedaan worden voor volgend jaar?

 

Wat voor alcoholcontrole stond er initieel op de planning?

De BOB-campagne kwam met de leuze ‘BOB en trots erop’, een initiatief waarbij de BOB van dienst niet gewoon nuchter zou rijden, maar iedereen van slaapplaats of alternatief vervoer zou voorzien als die wel zouden drinken. In aanvulling daarvan wilden ze ook minder verantwoordelijke chauffeurs aan de kant houden én meldingen via sociale media omzeilen met bliksemcontroles. Daarbij zouden ze maximum 40 minuten op dezelfde plek staan en vooral alternatieve wegen controleren.

Met de bliksemcontroles zouden chauffeurs die omwegen nemen om de controle te vermijden toch tegen de lamp lopen. Ook chauffeurs met zichtbaar onaangepast rijgedrag zouden zo gemakkelijker tegen te houden zijn.

 

Waarom lukte het niet al die controles uit te voeren?

Het ambitieuze plan liep in het honderd door het grote tekort aan manschappen. Op federaal niveau werden er slechts 35 manschappen ingezet voor de controle van alle snelwegen! De federale politie draaide namelijk al met minder manschappen door de zondagsdienst en een groot deel van hen werd elders ingezet. Interventiediensten die even niets te doen hadden, sprongen bij wanneer mogelijk. Alcoholcontrole stond federaal dus niet hoog op de lijst. Patrick Roijens van VSOA Politie vindt dat lachwekkend en een druppel op een hete plaat.

De lokale politiezones kregen vrij spel, maar stelden ook andere prioriteiten. Vooral de bewaking van vuurwerk en incidenten na middernacht kregen voorrang.

 

Welke stappen kunnen er ondernomen worden?

“Het personeelstekort moet nu worden aangepakt, zodat er volgend jaar ernstig kan worden gecontroleerd”, vindt Roijens. Hij benadrukte dat de controle van alle Belgische wegen die nu door 35 manschappen werd aangepast enkele honderden agenten nodig heeft. Personeel is dus de belangrijkste factor om in de toekomst door middel van alcoholcontrole en andere opvolging het aantal dodelijke ongevallen op de Belgische wegen terug te dringen.

 

Wat kan ik verwachten van een alcoholcontrole? Welke gevolgen hangen er vast aan rijden onder invloed? Contacteer onze gespecialiseerde advocaten voor de juiste bijstand.


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u