Vier op de tien Vlaamse KMO's ondervinden last van files

 Vier op de tien Vlaamse KMO's ondervinden last van files

Vier op de tien Vlaamse kmo's ondervinden redelijk tot veel last van de fileproblemen. Dat blijkt uit een bevraging door Unizo bij 989 Vlaamse bedrijven. De problemen zijn het grootste in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant.

De problemen zijn het grootst in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant, waar telkens ruim de helft van de bedrijven redelijk wat tot veel hinder ondervindt van de fileproblemen. Respectievelijk 27 en 32 procent van de bedrijven ervaart in deze provincies veel hinder, 28 en 16 procent redelijk wat hinder. In Oost-Vlaanderen signaleert 40 procent van de bevraagde kmo's hiervan veel of redelijk wat last te ondervinden. In Limburg is dat voor een derde van de bedrijven het geval en in West-Vlaanderen voor een kwart.

Door de vele files lopen bedrijven volgens Unizo klanten mis, geraken werknemers niet tijdig op hun werk en komen leveringen of bestellingen te laat aan. Volgens een rapport van vorig jaar van de Europese Commissie vloeit naar schatting jaarlijks 1 procent van het bbp - ofwel zo'n 4 miljard euro - naar de kosten voor de files, aldus de ondernemergsorganisatie.

"Bedrijven proberen wel creatief met het fileleed om te gaan door werknemers in hun omgeving aan te werven, flexibele werktijden in te voeren en te delokaliseren. Delokaliseren vanwege een onvoldoende ontsloten wegennet kan niet de bedoeling zijn", aldus de middenstandsorganisatie.

Unizo pleit voor een aantal dringende ingrepen zoals de ontdubbeling van de Brusselse ring, de uitbouw van het GEN-netwerk in Brussel en de snelle realisatie van de Oosterweelverbinding in Antwerpen. De organisatie vraagt ook om het systeem van de spitsstroken verder uit te breiden wegens hun positieve impact op files. Unizo staat ook achter de beslissing van de Vlaamse overheid om de middelen voor De Lijn efficiënter in te zetten door van basismobiliteit over te stappen naar basisbereikbaarheid.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
 Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.

Lees meer
close menu 1u