Vier op de tien Vlaamse KMO's ondervinden last van files

 Vier op de tien Vlaamse KMO's ondervinden last van files

Vier op de tien Vlaamse kmo's ondervinden redelijk tot veel last van de fileproblemen. Dat blijkt uit een bevraging door Unizo bij 989 Vlaamse bedrijven. De problemen zijn het grootste in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant.

De problemen zijn het grootst in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant, waar telkens ruim de helft van de bedrijven redelijk wat tot veel hinder ondervindt van de fileproblemen. Respectievelijk 27 en 32 procent van de bedrijven ervaart in deze provincies veel hinder, 28 en 16 procent redelijk wat hinder. In Oost-Vlaanderen signaleert 40 procent van de bevraagde kmo's hiervan veel of redelijk wat last te ondervinden. In Limburg is dat voor een derde van de bedrijven het geval en in West-Vlaanderen voor een kwart.

Door de vele files lopen bedrijven volgens Unizo klanten mis, geraken werknemers niet tijdig op hun werk en komen leveringen of bestellingen te laat aan. Volgens een rapport van vorig jaar van de Europese Commissie vloeit naar schatting jaarlijks 1 procent van het bbp - ofwel zo'n 4 miljard euro - naar de kosten voor de files, aldus de ondernemergsorganisatie.

"Bedrijven proberen wel creatief met het fileleed om te gaan door werknemers in hun omgeving aan te werven, flexibele werktijden in te voeren en te delokaliseren. Delokaliseren vanwege een onvoldoende ontsloten wegennet kan niet de bedoeling zijn", aldus de middenstandsorganisatie.

Unizo pleit voor een aantal dringende ingrepen zoals de ontdubbeling van de Brusselse ring, de uitbouw van het GEN-netwerk in Brussel en de snelle realisatie van de Oosterweelverbinding in Antwerpen. De organisatie vraagt ook om het systeem van de spitsstroken verder uit te breiden wegens hun positieve impact op files. Unizo staat ook achter de beslissing van de Vlaamse overheid om de middelen voor De Lijn efficiënter in te zetten door van basismobiliteit over te stappen naar basisbereikbaarheid.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u