Vier op de tien kinderen betrokken in ongeval op weg van of naar school

 Vier op de tien kinderen betrokken in ongeval op weg van of naar school

Vier op de tien kinderen die betrokken waren in een verkeersongeval, waren op weg van of naar school. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), dat 2.291 ongevallen tussen 2010 en 2012 onder de loep nam. De zone 30 rond scholen bewijst wel zijn nut, want slechts vijf procent van de ongevallen gebeurden hier, aldus het persbericht vrijdag.

Tien jaar geleden werd de zone 30 ingevoerd in de onmiddellijke schoolomgeving. Op een totaal van 2.291 onderzochte ongevallen, gebeurde maar vijf procent van de ongevallen binnen de zone 30. Het BIVV bestempelt de onmiddellijke schoolomgeving dan ook als "relatief veilig".

Het probleem speelt zich echter net buiten deze zone af. In een straal van 300 meter rond de school, zijn de kinderen het meest kwetsbaar in het verkeer. "Meer dan 3 op de 4 kinderen (77 pct) waren slachtoffer van een ongeval dat gebeurde in het gebied tussen de zone 30 en 300 meter rond de school. Wellicht zijn bestuurders daar minder oplettend, hoewel er nog veel schoolkinderen aanwezig zijn", luidt het.

Binnen de onderzochte periode raakten er ook 15 kinderen dodelijk verwond tijdens het woon-schoolverkeer. Allen vielen buiten de zone 30.

De halve dag school op woensdag blijkt tevens ook de gevaarlijkste dag in de omgeving van de school. Het BIVV wijt dit aan het drukkere verkeer op woensdagmiddag en aan het onaangepaste gedrag van de andere weggebruikers. Bovendien worden de kinderen op deze dag vaak niet afgehaald door de ouders, maar wel door andere mensen - meestal de grootouders - met andere rijgewoontes.

Om het aantal ongevallen terug te dringen, lijstte het BIVV een aantal oplossingen op: een aangepast bordensysteem, een uitbreiding van de zone 30, meer politiecontroles in de schoolomgeving en sensibiliseringsacties rond snelheid en gordeldracht.

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) ziet dat de zone 30-maatregel haar vruchten afwerpt, toch blijft het aantal verkeersongelukken in de buurt van de school te hoog. "De minister lanceert daarom een oproep aan de wegbeheerders om te bekijken of de zone 30 wel groot genoeg is", zegt woordvoerder Jasper Pillen. "Bovendien kan de weginrichting rond de scholen vaak verbeterd worden, zodat de bestuurder niet enkel verplicht is om snelheid te minderen, maar ook het gevoel krijgt dat het om een kwetsbare omgeving gaat."

BRUSSEL 28/08 (BELGA)


Actueel

 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
 Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.

Lees meer
close menu 1u