Vier op de tien kinderen betrokken in ongeval op weg van of naar school
Maandag 31 Augustus 2015

Vier op de tien kinderen die betrokken waren in een verkeersongeval, waren op weg van of naar school. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), dat 2.291 ongevallen tussen 2010 en 2012 onder de loep nam. De zone 30 rond scholen bewijst wel zijn nut, want slechts vijf procent van de ongevallen gebeurden hier, aldus het persbericht vrijdag.
Tien jaar geleden werd de zone 30 ingevoerd in de onmiddellijke schoolomgeving. Op een totaal van 2.291 onderzochte ongevallen, gebeurde maar vijf procent van de ongevallen binnen de zone 30. Het BIVV bestempelt de onmiddellijke schoolomgeving dan ook als "relatief veilig".
Het probleem speelt zich echter net buiten deze zone af. In een straal van 300 meter rond de school, zijn de kinderen het meest kwetsbaar in het verkeer. "Meer dan 3 op de 4 kinderen (77 pct) waren slachtoffer van een ongeval dat gebeurde in het gebied tussen de zone 30 en 300 meter rond de school. Wellicht zijn bestuurders daar minder oplettend, hoewel er nog veel schoolkinderen aanwezig zijn", luidt het.
Binnen de onderzochte periode raakten er ook 15 kinderen dodelijk verwond tijdens het woon-schoolverkeer. Allen vielen buiten de zone 30.
De halve dag school op woensdag blijkt tevens ook de gevaarlijkste dag in de omgeving van de school. Het BIVV wijt dit aan het drukkere verkeer op woensdagmiddag en aan het onaangepaste gedrag van de andere weggebruikers. Bovendien worden de kinderen op deze dag vaak niet afgehaald door de ouders, maar wel door andere mensen - meestal de grootouders - met andere rijgewoontes.
Om het aantal ongevallen terug te dringen, lijstte het BIVV een aantal oplossingen op: een aangepast bordensysteem, een uitbreiding van de zone 30, meer politiecontroles in de schoolomgeving en sensibiliseringsacties rond snelheid en gordeldracht.
Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) ziet dat de zone 30-maatregel haar vruchten afwerpt, toch blijft het aantal verkeersongelukken in de buurt van de school te hoog. "De minister lanceert daarom een oproep aan de wegbeheerders om te bekijken of de zone 30 wel groot genoeg is", zegt woordvoerder Jasper Pillen. "Bovendien kan de weginrichting rond de scholen vaak verbeterd worden, zodat de bestuurder niet enkel verplicht is om snelheid te minderen, maar ook het gevoel krijgt dat het om een kwetsbare omgeving gaat."
BRUSSEL 28/08 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer
Maandag 13 Februari 2023
Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.
Lees meer