Vier op de tien kinderen betrokken in ongeval op weg van of naar school

 Vier op de tien kinderen betrokken in ongeval op weg van of naar school

Vier op de tien kinderen die betrokken waren in een verkeersongeval, waren op weg van of naar school. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), dat 2.291 ongevallen tussen 2010 en 2012 onder de loep nam. De zone 30 rond scholen bewijst wel zijn nut, want slechts vijf procent van de ongevallen gebeurden hier, aldus het persbericht vrijdag.

Tien jaar geleden werd de zone 30 ingevoerd in de onmiddellijke schoolomgeving. Op een totaal van 2.291 onderzochte ongevallen, gebeurde maar vijf procent van de ongevallen binnen de zone 30. Het BIVV bestempelt de onmiddellijke schoolomgeving dan ook als "relatief veilig".

Het probleem speelt zich echter net buiten deze zone af. In een straal van 300 meter rond de school, zijn de kinderen het meest kwetsbaar in het verkeer. "Meer dan 3 op de 4 kinderen (77 pct) waren slachtoffer van een ongeval dat gebeurde in het gebied tussen de zone 30 en 300 meter rond de school. Wellicht zijn bestuurders daar minder oplettend, hoewel er nog veel schoolkinderen aanwezig zijn", luidt het.

Binnen de onderzochte periode raakten er ook 15 kinderen dodelijk verwond tijdens het woon-schoolverkeer. Allen vielen buiten de zone 30.

De halve dag school op woensdag blijkt tevens ook de gevaarlijkste dag in de omgeving van de school. Het BIVV wijt dit aan het drukkere verkeer op woensdagmiddag en aan het onaangepaste gedrag van de andere weggebruikers. Bovendien worden de kinderen op deze dag vaak niet afgehaald door de ouders, maar wel door andere mensen - meestal de grootouders - met andere rijgewoontes.

Om het aantal ongevallen terug te dringen, lijstte het BIVV een aantal oplossingen op: een aangepast bordensysteem, een uitbreiding van de zone 30, meer politiecontroles in de schoolomgeving en sensibiliseringsacties rond snelheid en gordeldracht.

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) ziet dat de zone 30-maatregel haar vruchten afwerpt, toch blijft het aantal verkeersongelukken in de buurt van de school te hoog. "De minister lanceert daarom een oproep aan de wegbeheerders om te bekijken of de zone 30 wel groot genoeg is", zegt woordvoerder Jasper Pillen. "Bovendien kan de weginrichting rond de scholen vaak verbeterd worden, zodat de bestuurder niet enkel verplicht is om snelheid te minderen, maar ook het gevoel krijgt dat het om een kwetsbare omgeving gaat."

BRUSSEL 28/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u