Verkeersveilige Week West-Vlaanderen levert slechte cijfers op

 Verkeersveilige Week West-Vlaanderen levert slechte cijfers op

De cijfers van de Verkeersveilige Week in West-Vlaanderen, een handhavingsweek op initiatief van provinciegouverneur Carl Decaluwé, zijn alles behalve goed. 6,5 procent van de bestuurders reed te snel, 3,91 procent van de gecontroleerde chauffeurs had een glas teveel op. De cijfers raakten maandag bekend.

Ter nagedachtenis van de kettingbotsing in Nazareth, precies 20 jaar geleden, organiseerde de West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé van 21 tot 27 februari een "Verkeersveilige Week". De afgelopen week werden 145.417 gecontroleerd op snelheid en 3.221 bestuurders moesten een ademtest afleggen. Dat zijn 20 pct meer gecontroleerde bestuurders dan vorig jaar.

In totaal werden 10.422 verkeersovertredingen vastgesteld. 6,5 procent van de bestuurder reed te snel. Dat is het slechtste cijfer in jaren. In PZ Kouter liep dat percentage zelfs op tot bijna 30 procent. Zestien bestuurders moesten ook hun rijbewijs inleveren omwille van te hoge snelheid.

De cijfers van de ademtesten waren nog slechter. Honderdzesentwintig van de 3.221 gecontroleerde bestuurders hadden te veel gedronken (3,91 pct) of meer dan een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar, en zelfs een verdrievoudiging in vergelijking met 2013. Dertig mensen moesten hun rijbewijs meteen afgeven. In Blankenberge zat zelfs 7,78 procent van de bestuurders dronken achter het stuur. Daarnaast waren er nog 22 drugsinbreuken, droegen 188 mensen geen gordel, waren 153 bestuurders niet in orde met hun papieren en gebruikten 123 chauffeurs hun gsm tijdens het rijden.

De bestuurders werden nochtans de hele week gesensibiliseerd en geïnformeerd op de West-Vlaamse wegen door middel van de digitale infoborden. "De cijfers zijn heel zorgwekkend. Na de eerste dag wisten we al genoeg. In Kouter, waar enkele weken geleden nog een jongeman stierf tussen Lichtervelde en Torhout, reed één op de drie te snel. We hebben heel bewust voor die weg gekozen. Ook op het vlak van alcoholmisbruik noteren we recordcijfers en ook het aantal drugsfeiten stijgt. We zijn er bovendien van overtuigd dat mits de inzet van meer nauwkeurige apparatuur dat aantal nog hoger zou liggen. De bestuurders zijn nochtans geïnformeerd, maar het lijkt eigen aan deze maatschappij: men doet maar. Blijven werken en sensibiliseren is de boodschap. Ik wil de politiediensten van harte bedanken voor hun inzet in deze drukke tijden", besluit Decaluwé.

Bron: Belga


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u