Verkeersveilige Week West-Vlaanderen levert slechte cijfers op

 Verkeersveilige Week West-Vlaanderen levert slechte cijfers op

De cijfers van de Verkeersveilige Week in West-Vlaanderen, een handhavingsweek op initiatief van provinciegouverneur Carl Decaluwé, zijn alles behalve goed. 6,5 procent van de bestuurders reed te snel, 3,91 procent van de gecontroleerde chauffeurs had een glas teveel op. De cijfers raakten maandag bekend.

Ter nagedachtenis van de kettingbotsing in Nazareth, precies 20 jaar geleden, organiseerde de West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé van 21 tot 27 februari een "Verkeersveilige Week". De afgelopen week werden 145.417 gecontroleerd op snelheid en 3.221 bestuurders moesten een ademtest afleggen. Dat zijn 20 pct meer gecontroleerde bestuurders dan vorig jaar.

In totaal werden 10.422 verkeersovertredingen vastgesteld. 6,5 procent van de bestuurder reed te snel. Dat is het slechtste cijfer in jaren. In PZ Kouter liep dat percentage zelfs op tot bijna 30 procent. Zestien bestuurders moesten ook hun rijbewijs inleveren omwille van te hoge snelheid.

De cijfers van de ademtesten waren nog slechter. Honderdzesentwintig van de 3.221 gecontroleerde bestuurders hadden te veel gedronken (3,91 pct) of meer dan een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar, en zelfs een verdrievoudiging in vergelijking met 2013. Dertig mensen moesten hun rijbewijs meteen afgeven. In Blankenberge zat zelfs 7,78 procent van de bestuurders dronken achter het stuur. Daarnaast waren er nog 22 drugsinbreuken, droegen 188 mensen geen gordel, waren 153 bestuurders niet in orde met hun papieren en gebruikten 123 chauffeurs hun gsm tijdens het rijden.

De bestuurders werden nochtans de hele week gesensibiliseerd en geïnformeerd op de West-Vlaamse wegen door middel van de digitale infoborden. "De cijfers zijn heel zorgwekkend. Na de eerste dag wisten we al genoeg. In Kouter, waar enkele weken geleden nog een jongeman stierf tussen Lichtervelde en Torhout, reed één op de drie te snel. We hebben heel bewust voor die weg gekozen. Ook op het vlak van alcoholmisbruik noteren we recordcijfers en ook het aantal drugsfeiten stijgt. We zijn er bovendien van overtuigd dat mits de inzet van meer nauwkeurige apparatuur dat aantal nog hoger zou liggen. De bestuurders zijn nochtans geïnformeerd, maar het lijkt eigen aan deze maatschappij: men doet maar. Blijven werken en sensibiliseren is de boodschap. Ik wil de politiediensten van harte bedanken voor hun inzet in deze drukke tijden", besluit Decaluwé.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u