Verhoudingsgewijs nergens meer fietsdoden in Europa dan in Vlaanderen

 Verhoudingsgewijs nergens meer fietsdoden in Europa dan in Vlaanderen

Vlaanderen haalde met 9,5 fietsdoden per miljoen inwoners in 2013 de slechtste score van heel Europa. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de European Transport Safety Council (ETSC). Net als in de rest van Europa is het aantal verkeersdoden onder voetgangers en fietsers op 10 jaar afgenomen, maar minder sterk dan onder voertuiginzittenden. Vooral de fietsveiligheid is onrustwekkend, aldus de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).

Eerst het goede nieuws: het aantal verkeersdoden bij voetgangers in het Vlaamse landsgedeelte daalde tussen 2002 en 2012 met 19 procent en het aantal bij fietsers met 28 procent. Maar het aantal verkeersdoden bij voertuiginzittenden nam in dezelfde periode met 56 procent af. Meer nog: terwijl het aantal verkeersdoden bij voertuiginzittenden (-18 procent) en voetgangers (-23 procent) tussen 2010 en 2013 daalde, nam het aantal bij fietsers met 8 procent toe. "Met 9,5 fietsdoden per miljoen inwoners halen we de slechtste score van heel Europa.", aldus de VSV.

Volgens hen worden de cijfers voor fietsers sterk beïnvloed door het fietsgebruik. Nederland, het fietsland bij uitstek, heeft ook een hoog aantal fietsdoden per miljoen inwoners (8,3). Maar Denemarken, een ander land waar veel gefietst wordt, doet het dan weer opmerkelijk goed (5,1). Het Europese gemiddelde is 4,2. Een stijging van het aantal voetgangers en fietsers kan de risico's voor deze groepen doen dalen omdat gemotoriseerde weggebruikers dan hun aanwezigheid meer opmerken, aldus de ETSC. "Vlaanderen is de derde fietsregio in Europa, na Nederland en Denemarken. In vergelijking met onze buren moeten we echter nog een grote inhaalbeweging maken inzake fietsveiligheid. Ik investeer daarom gericht in nieuwe fietsinfrastructuur ten dienste van het woon-school- en woon-werkverkeer. Fietsen moet vlotter kunnen en vooral veel veiliger worden.", zegt bevoegd minister Ben Weyts (N-VA).

Groen beaamt dat Vlaanderen moet investeren in fietspaden en veiligere kruispunten. "Maar de minister moet ook vooruitkijken en de situatie niet verergeren. Weyts besliste immers om de kilometerheffing voor vrachtwagens bijna uitsluitend in te voeren op autosnelwegen. Daardoor is het gevaar zeer groot dat het sluipverkeer van vrachtwagens op heel wat gewestwegen zal toenemen.", aldus Vlaams fractieleider Björn Rzoska. "De gewestwegen zijn nu al een gevaarlijke plaats voor fietsers en kinderen."

Bron: BELGA


Actueel

 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
close menu 1u