Veiligheid op de motor centraal tijdens Dag van de Motorrijder
Dinsdag 22 Maart 2016
Motorrijders konden zondag tussen 9 en 17 uur op 12 locaties in Vlaanderen terecht om hun vaardigheden op te frissen, hun motor te laten nakijken of informatie te krijgen over opleidingen en verzekeringen. Op de Dag van de Motorrijder, een initiatief van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), kregen ze ook tips mee om veilig de baan op te gaan.
Een eerste tip voor motorrijders is kledij met fluokleuren of reflecterend materiaal aan te trekken omdat je dan als motorrijder beter opvalt. Vervolgens snelheidsbeperkingen respecteren en snelheid aanpassen aan de omstandigheden.
De VSV pleit er ook voor dat motorrijders defensief rijden door te anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers. Een plaats op de weg kiezen die goed overzicht toelaat op het verkeer en mogelijke gevaren, en rekening houden met de dode hoek verdient aanbeveling. Kies ten slotte voor beschermende kledij: motorlaarzen, -handschoenen, een motorjas en -broek en een integraalhelm zijn de enige bescherming bij een valpartij of aanrijding.
Automobilisten krijgen de raad extra uit te kijken voor motorrijders op een kruispunt of bij het afslaan. Geparkeerde wagens of grote voertuigen kunnen het zicht op een aankomende motorrijder beperken. Afstand houden achter een motor is de boodschap, zodat er tijdig kan geremd worden als dat nodig is.
Ook bestuurders van auto's moeten beducht zijn voor de dode hoek in hun spiegels en het is een must om de richtingaanwijzers te gebruiken. Na het parkeren en bij het uitstappen moet er uitgekeken worden of er geen motorrijder komt aangereden.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer