Veiligere autosnelwegen vragen meervoudige aanpak

 Veiligere autosnelwegen vragen meervoudige aanpak

Meer verkeersveiligheid op de autosnelwegen vergt verbetering van de infrastructuur, vermindering van de verkeersdruk en meer controles op roekeloos rijgedrag. In de VAB Mobiliteitsbarometer, waarin aan 2.000 autobestuurders gevraagd werd een vergelijking te maken met de buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland, wordt vooral de nadruk gelegd op de kwaliteit van het wegdek en de wegmarkeringen in ons land.

Een studie van de European Transport Safety Council toont aan dat België met een 13de plaats niet goed scoort als het gaat over het risico op een dodelijk ongeval op de snelwegen. Denemarken, Groot-Brittannië, Zweden en Nederland hebben met 1 dode per miljard voertuigkilometers de veiligste autosnelwegen. Het gemiddelde risico op een dodelijk ongeval in België bedraagt 2,9 per miljard voertuigkilometers. In onze buurlanden Nederland (1,2), Frankrijk (1,7) en Duitsland (1,9) ligt dat risico veel lager.

Mobiliteitsorganisatie VAB bevroeg 2.000 automobilisten wat onze snelwegen gevaarlijker maakt dan die in de buurlanden. Verkeersinfrastructuur vormt het grootste pijnpunt. Ondanks de inhaalbeweging die door voormalig mobiliteitsminister Hilde Crevits werd ingezet, blijven grote stukken van onze snelwegen slecht scoren op vlak van kwaliteit van het wegdek (83 procent) en de wegmarkeringen (57 procent). Een zwak punt zijn de vele op- en afritten in ons land. VAB vraagt onderzoek naar de impact ervan op de verkeersveiligheid en de doorstroming, en het realiseren van de oplossingen die hieruit voortvloeien.

De toegenomen verkeersdruk heeft volgens 36 procent van de automobilisten effect op de veiligheid van onze snelwegen. Zo'n 48 procent maakt zich zorgen over de toename van het vrachtverkeer. Met een aandeel van meer dan 20 procent vrachtwagens zijn een aantal stroken snelwegen verzadigd, aldus VAB.

Vier op de 10 ondervraagden vindt dat buitenlandse snelwegen veiliger zijn. Daar voert men meer controles uit, niet enkel op snelheid, maar ook op asociaal gedrag, zoals afstand houden of van rijstrook veranderen. Gemiddeld 7 op de 10 ondervraagden - vooral jongere automobilisten (tot 34 jaar) en 65-plussers - zijn voorstander van het uitbreiden van trajectcontroles.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u