Veiligere autosnelwegen vragen meervoudige aanpak

 Veiligere autosnelwegen vragen meervoudige aanpak

Meer verkeersveiligheid op de autosnelwegen vergt verbetering van de infrastructuur, vermindering van de verkeersdruk en meer controles op roekeloos rijgedrag. In de VAB Mobiliteitsbarometer, waarin aan 2.000 autobestuurders gevraagd werd een vergelijking te maken met de buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland, wordt vooral de nadruk gelegd op de kwaliteit van het wegdek en de wegmarkeringen in ons land.

Een studie van de European Transport Safety Council toont aan dat België met een 13de plaats niet goed scoort als het gaat over het risico op een dodelijk ongeval op de snelwegen. Denemarken, Groot-Brittannië, Zweden en Nederland hebben met 1 dode per miljard voertuigkilometers de veiligste autosnelwegen. Het gemiddelde risico op een dodelijk ongeval in België bedraagt 2,9 per miljard voertuigkilometers. In onze buurlanden Nederland (1,2), Frankrijk (1,7) en Duitsland (1,9) ligt dat risico veel lager.

Mobiliteitsorganisatie VAB bevroeg 2.000 automobilisten wat onze snelwegen gevaarlijker maakt dan die in de buurlanden. Verkeersinfrastructuur vormt het grootste pijnpunt. Ondanks de inhaalbeweging die door voormalig mobiliteitsminister Hilde Crevits werd ingezet, blijven grote stukken van onze snelwegen slecht scoren op vlak van kwaliteit van het wegdek (83 procent) en de wegmarkeringen (57 procent). Een zwak punt zijn de vele op- en afritten in ons land. VAB vraagt onderzoek naar de impact ervan op de verkeersveiligheid en de doorstroming, en het realiseren van de oplossingen die hieruit voortvloeien.

De toegenomen verkeersdruk heeft volgens 36 procent van de automobilisten effect op de veiligheid van onze snelwegen. Zo'n 48 procent maakt zich zorgen over de toename van het vrachtverkeer. Met een aandeel van meer dan 20 procent vrachtwagens zijn een aantal stroken snelwegen verzadigd, aldus VAB.

Vier op de 10 ondervraagden vindt dat buitenlandse snelwegen veiliger zijn. Daar voert men meer controles uit, niet enkel op snelheid, maar ook op asociaal gedrag, zoals afstand houden of van rijstrook veranderen. Gemiddeld 7 op de 10 ondervraagden - vooral jongere automobilisten (tot 34 jaar) en 65-plussers - zijn voorstander van het uitbreiden van trajectcontroles.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u