Veiligere autosnelwegen vragen meervoudige aanpak

 Veiligere autosnelwegen vragen meervoudige aanpak

Meer verkeersveiligheid op de autosnelwegen vergt verbetering van de infrastructuur, vermindering van de verkeersdruk en meer controles op roekeloos rijgedrag. In de VAB Mobiliteitsbarometer, waarin aan 2.000 autobestuurders gevraagd werd een vergelijking te maken met de buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland, wordt vooral de nadruk gelegd op de kwaliteit van het wegdek en de wegmarkeringen in ons land.

Een studie van de European Transport Safety Council toont aan dat België met een 13de plaats niet goed scoort als het gaat over het risico op een dodelijk ongeval op de snelwegen. Denemarken, Groot-Brittannië, Zweden en Nederland hebben met 1 dode per miljard voertuigkilometers de veiligste autosnelwegen. Het gemiddelde risico op een dodelijk ongeval in België bedraagt 2,9 per miljard voertuigkilometers. In onze buurlanden Nederland (1,2), Frankrijk (1,7) en Duitsland (1,9) ligt dat risico veel lager.

Mobiliteitsorganisatie VAB bevroeg 2.000 automobilisten wat onze snelwegen gevaarlijker maakt dan die in de buurlanden. Verkeersinfrastructuur vormt het grootste pijnpunt. Ondanks de inhaalbeweging die door voormalig mobiliteitsminister Hilde Crevits werd ingezet, blijven grote stukken van onze snelwegen slecht scoren op vlak van kwaliteit van het wegdek (83 procent) en de wegmarkeringen (57 procent). Een zwak punt zijn de vele op- en afritten in ons land. VAB vraagt onderzoek naar de impact ervan op de verkeersveiligheid en de doorstroming, en het realiseren van de oplossingen die hieruit voortvloeien.

De toegenomen verkeersdruk heeft volgens 36 procent van de automobilisten effect op de veiligheid van onze snelwegen. Zo'n 48 procent maakt zich zorgen over de toename van het vrachtverkeer. Met een aandeel van meer dan 20 procent vrachtwagens zijn een aantal stroken snelwegen verzadigd, aldus VAB.

Vier op de 10 ondervraagden vindt dat buitenlandse snelwegen veiliger zijn. Daar voert men meer controles uit, niet enkel op snelheid, maar ook op asociaal gedrag, zoals afstand houden of van rijstrook veranderen. Gemiddeld 7 op de 10 ondervraagden - vooral jongere automobilisten (tot 34 jaar) en 65-plussers - zijn voorstander van het uitbreiden van trajectcontroles.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
 "The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

"The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

Als Intolaw zijn we constant aan het zoeken hoe we kunnen verbeteren, leren en groeien. Het krijgen en geven van feedback is cruciaal in dit proces. Optimaliseer wat goed is en verbeter wat beter kan. Volledige transparantie! Dat is dan ook de reden geweest om twee jaar geleden een samenwerking met TrustPilot aan te gaan. Dat we vandaag de mijlpaal kunnen vieren van onze 1000ste review gaat dan ook niet ongemerkt voorbij. We zijn dan ook trots dat we het label “excellent” verdienen dankzij een score van 4,7 op 5.

Lees meer
close menu 1u