Veiligere autosnelwegen vragen meervoudige aanpak

 Veiligere autosnelwegen vragen meervoudige aanpak

Meer verkeersveiligheid op de autosnelwegen vergt verbetering van de infrastructuur, vermindering van de verkeersdruk en meer controles op roekeloos rijgedrag. In de VAB Mobiliteitsbarometer, waarin aan 2.000 autobestuurders gevraagd werd een vergelijking te maken met de buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland, wordt vooral de nadruk gelegd op de kwaliteit van het wegdek en de wegmarkeringen in ons land.

Een studie van de European Transport Safety Council toont aan dat België met een 13de plaats niet goed scoort als het gaat over het risico op een dodelijk ongeval op de snelwegen. Denemarken, Groot-Brittannië, Zweden en Nederland hebben met 1 dode per miljard voertuigkilometers de veiligste autosnelwegen. Het gemiddelde risico op een dodelijk ongeval in België bedraagt 2,9 per miljard voertuigkilometers. In onze buurlanden Nederland (1,2), Frankrijk (1,7) en Duitsland (1,9) ligt dat risico veel lager.

Mobiliteitsorganisatie VAB bevroeg 2.000 automobilisten wat onze snelwegen gevaarlijker maakt dan die in de buurlanden. Verkeersinfrastructuur vormt het grootste pijnpunt. Ondanks de inhaalbeweging die door voormalig mobiliteitsminister Hilde Crevits werd ingezet, blijven grote stukken van onze snelwegen slecht scoren op vlak van kwaliteit van het wegdek (83 procent) en de wegmarkeringen (57 procent). Een zwak punt zijn de vele op- en afritten in ons land. VAB vraagt onderzoek naar de impact ervan op de verkeersveiligheid en de doorstroming, en het realiseren van de oplossingen die hieruit voortvloeien.

De toegenomen verkeersdruk heeft volgens 36 procent van de automobilisten effect op de veiligheid van onze snelwegen. Zo'n 48 procent maakt zich zorgen over de toename van het vrachtverkeer. Met een aandeel van meer dan 20 procent vrachtwagens zijn een aantal stroken snelwegen verzadigd, aldus VAB.

Vier op de 10 ondervraagden vindt dat buitenlandse snelwegen veiliger zijn. Daar voert men meer controles uit, niet enkel op snelheid, maar ook op asociaal gedrag, zoals afstand houden of van rijstrook veranderen. Gemiddeld 7 op de 10 ondervraagden - vooral jongere automobilisten (tot 34 jaar) en 65-plussers - zijn voorstander van het uitbreiden van trajectcontroles.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw update - 25 Januari 2025

Zondag 26 Januari 2025

Intolaw update - 25 Januari 2025

Deze week presenteren we in ons artikel een overzicht van de alcoholcontroles in België, met een uitgebreide uitleg van uw rechten en de mogelijke sancties bij overtredingen. Daarnaast krijgt u een overzicht van de geldende regels omtrent snelheidsovertredingen en vindt u een FAQ over de boetes voor overbelasting van voertuigen, met de verschillende boete-intervallen afhankelijk van het overschrijdende gewicht.

Lees meer
 Intolaw update - 18 Januari 2025

Vrijdag 24 Januari 2025

Intolaw update - 18 Januari 2025

Deze week belichten we verschillende onderwerpen uit het verkeersrecht. Ontdek hoe de roodlichtcamera’s werken, die steeds vaker op onze wegen aanwezig zijn en elke overtreding registreren. Maar dat is niet alles, we behandelen ook onderwerpen zoals het intrekken van het rijbewijs en de boetes voor bestuurders met een voorlopig rijbewijs.

Lees meer
 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
close menu 1u