VBO wil slimme kilometerheffing en efficiënter spoor voor betere mobiliteit

 VBO wil slimme kilometerheffing en efficiënter spoor voor betere mobiliteit

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) heeft een globaal masterplan opgesteld om de mobiliteitsknoop in België te ontwarren. Dat omvat vijftig maatregelen, zoals een slimme kilometerheffing in alle voertuigen en een efficiënter gebruik van het spoor. "Het is een globaal plan, want iedereen is getroffen", aldus Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het VBO, dinsdag bij de voorstelling van het plan. "Met een of twee maatregelen los je het mobiliteitsvraagstuk niet op."

"Files kosten ons 22 miljoen euro per dag", aldus Timmermans, die ook op de milieu-impact door de uitstoot van CO2 wees. "De globale kost van de stilstand, dus alle aspecten samen, wordt geraamd op 2 procent van het bbp, of 8 miljard euro per jaar. Ook de investerin gen in de infrastructuur zijn door de jaren heen omlaag gegaan. De knipperlichten staan dus op rood."

Het VBO werkte vijftig maatregelen uit om het mobiliteitsprobleem aan te pakken. Een van die maatregelen is een slimme kilometerheffing in alle voertuigen, variabel volgens het uur, de dag en de plaats. Die belasting moet dus gericht zijn op het gebruik van de wagen in plaats van het bezit ervan.

"We moeten dan denken over het schrappen van de belasting op inverkeerstelling en de verkeersbelasting", aldus Olivier Van der Maren, executive manager van het competentiecentrum Duurzame ontwikkeling en Mobiliteit. Volgens Timmermans moet een mentaliteitswijziging bekomen worden.

De werkgeversorganisatie is voorstander van een mobiliteitsbudget, dat de werkgever aan de werknemers biedt en waarmee zij op een "flexibelere wijze" kunnen inspelen op welke vervoerswijze zij nodig hebben, aldus Timmermans. Van een afschaffing van de bedrijfswagen wil de organisatie niet weten. Dat zou leiden tot een hogere brutoloonkost en nadelig zijn voor de jobcreatie in de privésector, klonk het.

"Er zullen altijd mensen zijn die voor hun werk een wagen nodig hebben", onderstreepte Timmermans. Het mobiliteitsbudget kan volgens het VBO ook een aanvulling zijn of alternatief vormen voor de bedrijfswagen.

Het VBO pleit nog voor een efficiënter gebruik van het spoor. Zo moet het aanbod worden opgevoerd op assen met grote passagiersstromen, maar wil de werkgeversorganisatie ook nadenken over andere vervoersmodi op weinig gebruikte spoorbeddingen, bijvoorbeeld bussen die van station tot station rijden. Ook wil het VBO een vereenvoudiging van de tarieven bij het spoor.

De organisatie denkt ook aan een nieuw arbeidsrecht. Verplaatsingen tijdens spitsuren kunnen vermeden worden door bijvoorbeeld flexibele uurroosters. Ook denkt de werkgeversorganisatie aan telewerk. Daarvoor is wel "een mentaliteitsverandering, een cultuurverandering nodig bij zowel werkgever als werknemer", stelde Van der Maren.

Daarnaast wil het VBO de mogelijkheden en de impact onderzoeken van nieuwe vormen van arbeid, gebaseerd op prestaties in de plaats van gepresteerde uren. Bovendien kunnen de openingsuren van scholen en crèches aangepast worden om de verplaatsingen meer in de tijd te kunnen spreiden. "Werkbaar werk is ook wendbaar werk", zei Timmermans.

Het VBO wil ook een optimalere toegang totde stad door "stille nachtleveringen". Daar is weliswaar een wettelijk kader voor nodig. Ook is voldoende parkeerplaats nodig voor het laden en lossen. Het VBO zet in op "comodaliteit": de combinatie van verschillende transportmodi. Daarbij gaat het om een service rond en in de periferie van de steden zoals auto- en fietsenparkings, gekoppeld aan mobiliteitsdiensten in de steden zoals fietsen, bus, tram, metro en taxi.

"We moeten ook meer open staan voor nieuwe technologieën", zei Van der Maren. Zo wijst het VBO op stoplichten die zich aanpassen aan het verkeer.

Het plan is al voorgelegd aan de ministers van Mobiliteit. Het VBO zal het ook overhandigen aan de minister-presidenten en de partijvoorzitters. Op 25 april nodigt de werkgeversorganisatie ook alle betrokken partners uit om tot een interfederaal plan te komen. "Laten we alle krachten mobiliseren om het mobiliteitsprobleem op te lossen", aldus nog Timmermans. Bron: Belga


Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u