Autosalon - Febiac en Traxio willen slimme kilometerheffing voor iedereen vanaf 2020

  Autosalon - Febiac en Traxio willen slimme kilometerheffing voor iedereen vanaf 2020

Automobielfederatie Febiac en de confederatie van de autohandel en -reparatie Traxio (het voormalige Federauto) willen een slimme kilometerheffing voor iedereen vanaf 2020. Dat blijkt dinsdag uit een gezamenlijke visienota die vrijgegeven is tijdens de persdag van het autosalon van Brussel. De mobiliteitsfiscaliteit moet hervormd worden tot een doelmatig sturend instrument ter bevordering van een betere en duurzame mobiliteit. Cruciaal daarin is volgens Febiac en Traxio dat de nakende kilometerheffing voor zware vrachtwagens uitgebreid wordt naar een slimme kilometerheffing voor alle voertuigen.

Volgens recente transportvooruitzichten van het Planbureau zou het personenvervoer tegen 2030 groeien met 11 procent en het goederenvervoer met 44 procent bij ongewijzigd beleid. Op de weg vertaalt zich dat in 22 procent extra verkeer, waardoor tijdens de spits de gemiddelde snelheid met 24 procent zou dalen tegen 2030.

Om een verkeersinfarct te vermijden, moet volgens Febiac en Traxio ingewerkt worden op zowel de vervoervraag als het -aanbod. "Langs aanbodzijde zijn extra inspanningen om ons wegennet te optimaliseren en te moderniseren broodnodig, maar dat volstaat niet om de congestie in te dammen. Ook op de vervoers- en verkeersvraag moet gestuurd kunnen worden en dat kan door onze mobiliteitsfiscaliteit te hervormen en te moderniseren", klinkt het.

De organisaties willen dat er een verschuiving komt van de autokoper en -bezitter die betaalt, naar de vervuiler en gebruiker die betaalt. Eén slimme kliometerheffing kan dan de BIV, verkeersbelasting en idealiter ook de accijnzen vervangen.

Daarbij moet er tariefdifferentiatie komen naar tijd, plaats, CO2-uitstoot en milieuprestaties van het voertuig, met piektoeslag, sociale compensatie voor lage inkomens en incentives voor een hogere bezettingsgraad per voertuig (carpooling).

Beide organisaties vragen om dit tot dé prioriteit te maken van de volgende verkiezingen, regeerakkoorden en beleidsinitiatieven.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
 Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.

Lees meer
close menu 1u