Autosalon - Febiac en Traxio willen slimme kilometerheffing voor iedereen vanaf 2020

  Autosalon - Febiac en Traxio willen slimme kilometerheffing voor iedereen vanaf 2020

Automobielfederatie Febiac en de confederatie van de autohandel en -reparatie Traxio (het voormalige Federauto) willen een slimme kilometerheffing voor iedereen vanaf 2020. Dat blijkt dinsdag uit een gezamenlijke visienota die vrijgegeven is tijdens de persdag van het autosalon van Brussel. De mobiliteitsfiscaliteit moet hervormd worden tot een doelmatig sturend instrument ter bevordering van een betere en duurzame mobiliteit. Cruciaal daarin is volgens Febiac en Traxio dat de nakende kilometerheffing voor zware vrachtwagens uitgebreid wordt naar een slimme kilometerheffing voor alle voertuigen.

Volgens recente transportvooruitzichten van het Planbureau zou het personenvervoer tegen 2030 groeien met 11 procent en het goederenvervoer met 44 procent bij ongewijzigd beleid. Op de weg vertaalt zich dat in 22 procent extra verkeer, waardoor tijdens de spits de gemiddelde snelheid met 24 procent zou dalen tegen 2030.

Om een verkeersinfarct te vermijden, moet volgens Febiac en Traxio ingewerkt worden op zowel de vervoervraag als het -aanbod. "Langs aanbodzijde zijn extra inspanningen om ons wegennet te optimaliseren en te moderniseren broodnodig, maar dat volstaat niet om de congestie in te dammen. Ook op de vervoers- en verkeersvraag moet gestuurd kunnen worden en dat kan door onze mobiliteitsfiscaliteit te hervormen en te moderniseren", klinkt het.

De organisaties willen dat er een verschuiving komt van de autokoper en -bezitter die betaalt, naar de vervuiler en gebruiker die betaalt. Eén slimme kliometerheffing kan dan de BIV, verkeersbelasting en idealiter ook de accijnzen vervangen.

Daarbij moet er tariefdifferentiatie komen naar tijd, plaats, CO2-uitstoot en milieuprestaties van het voertuig, met piektoeslag, sociale compensatie voor lage inkomens en incentives voor een hogere bezettingsgraad per voertuig (carpooling).

Beide organisaties vragen om dit tot dé prioriteit te maken van de volgende verkiezingen, regeerakkoorden en beleidsinitiatieven.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Vrijdag 01 Oktober 2021

Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Het belangrijkste basisprincipe bij algemene voorwaarden is dat de bedingen op een transparante, duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld (art. VI.82 WER juncto art. VI.37 WER). Zo niet kan een onderneming zich op glad ijs bevinden

Lees meer
 Wat is de straf voor rijden zonder rijbewijs?

Donderdag 18 November 2021

Wat is de straf voor rijden zonder rijbewijs?

De Belgische wet is heel duidelijk: niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen zonder houder te zijn van een geldig rijbewijs. Onder openbare weg wordt alles verstaan dat voor iedereen toegankelijk is, dus ook een parkeerterrein. Maar hoe zit het eigenlijk met de straffen voor rijden zonder rijbewijs?

Lees meer
 De nieuwe indicatieve tabel

Donderdag 04 November 2021

De nieuwe indicatieve tabel

Intussen is de nieuwe indicatieve tabel gepubliceerd. Deze draagt de naam ‘indicatieve tabel van 2020’ maar verscheen pas recentelijk in 2021. De indicatieve tabel is een lijst met forfaitaire vergoedingen die men in principe slechts als indicatie kan gebruiken om schade te begroten, maar de indicatieve tabel is echter niet bindend. Regelmatig moet deze worden geüpdatet zodat deze actueel blijft en de sociaaleconomische veranderingen en omstandigheden in rekening worden gebracht.

Lees meer
close menu 1u