Vanaf 2017 wordt 70 km/u de norm op Vlaamse gewestwegen

 Vanaf 2017 wordt 70 km/u de norm op Vlaamse gewestwegen

Vanaf 2017 wordt 70 km/u de norm buiten de bebouwde kom in Vlaanderen. De huidige norm, 90 km/u, wordt dan de uitzondering. Dat heeft de Vlaamse regering vrijdag beslist op voorstel van minister van Mobiliteit Ben Weyts. De N-VA-minister wil met de maatregel zowel de verkeersveiligheid op de gewestwegen verhogen als snoeien in het woud aan verkeersborden.

De huidige situatie op onze gewestwegen is behoorlijk absurd. Buiten de bebouwde kom is 90 km/u de regel. Maar die regel is in de praktijk de uitzondering. Overal staan borden die de limiet op 70 km/u leggen. Dat maakt dat er intussen 6.000 kilometer gewestwegen is waar het uitzonderingsregime van 70 km/u geldt en amper 2.000 kilometer die de regel van 90 km/u volgt.

De Vlaamse regering keert de situatie om. De limiet komt op 70 km/u te liggen en 90 km/u wordt de uitzondering. Op die manier wil minister van Mobiliteit Ben Weyts het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. De statistieken gaan trouwens opnieuw de verkeerde kant op. "Met meer dan 400 doden op onze wegen, zijn deze maatregelen meer dan nodig", klinkt het. "Ik hoop hiermee vooral een daling van de verkeerssnelheid op de gewestwegen te realiseren", aldus Weyts.

Bijkomend voordeel is dat er kan gesnoeid worden in het woud aan verkeersborden. Door de ingreep kunnen meer dan 16.000 borden verdwijnen. Dat levert niet alleen een besparing van 3,2 miljoen euro op, maar moet ook het straatbeeld minder chaotisch maken. Om de wegbeheerders de tijd te geven de borden te verwijderen, gaat de nieuwe regeling van start op 1 januari 2017.

BRUSSEL 17/07 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u