Vanaf 2017 wordt 70 km/u de norm op Vlaamse gewestwegen

 Vanaf 2017 wordt 70 km/u de norm op Vlaamse gewestwegen

Vanaf 2017 wordt 70 km/u de norm buiten de bebouwde kom in Vlaanderen. De huidige norm, 90 km/u, wordt dan de uitzondering. Dat heeft de Vlaamse regering vrijdag beslist op voorstel van minister van Mobiliteit Ben Weyts. De N-VA-minister wil met de maatregel zowel de verkeersveiligheid op de gewestwegen verhogen als snoeien in het woud aan verkeersborden.

De huidige situatie op onze gewestwegen is behoorlijk absurd. Buiten de bebouwde kom is 90 km/u de regel. Maar die regel is in de praktijk de uitzondering. Overal staan borden die de limiet op 70 km/u leggen. Dat maakt dat er intussen 6.000 kilometer gewestwegen is waar het uitzonderingsregime van 70 km/u geldt en amper 2.000 kilometer die de regel van 90 km/u volgt.

De Vlaamse regering keert de situatie om. De limiet komt op 70 km/u te liggen en 90 km/u wordt de uitzondering. Op die manier wil minister van Mobiliteit Ben Weyts het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. De statistieken gaan trouwens opnieuw de verkeerde kant op. "Met meer dan 400 doden op onze wegen, zijn deze maatregelen meer dan nodig", klinkt het. "Ik hoop hiermee vooral een daling van de verkeerssnelheid op de gewestwegen te realiseren", aldus Weyts.

Bijkomend voordeel is dat er kan gesnoeid worden in het woud aan verkeersborden. Door de ingreep kunnen meer dan 16.000 borden verdwijnen. Dat levert niet alleen een besparing van 3,2 miljoen euro op, maar moet ook het straatbeeld minder chaotisch maken. Om de wegbeheerders de tijd te geven de borden te verwijderen, gaat de nieuwe regeling van start op 1 januari 2017.

BRUSSEL 17/07 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
close menu 1u