Systeem van bedrijfswagens mag worden aangepast voor werkgevers
Dinsdag 05 Mei 2015
De huidige fiscale regeling voor bedrijfswagens mag worden vervangen door een mobiliteitsbudget. Dat zei het Vlaams netwerk van ondernemingen (VOKA) donderdag in het Vlaams Parlement, waar een eerste keer werd gedebatteerd over de toekomst van De Lijn.
In het parlement werd een eerste hoorzitting gehouden over de omslag die de Vlaamse vervoermaatschappij moet maken. De Vlaamse regering wil basismobiliteit als streefdoel vervangen door basisbereikbaarheid. De Lijn moet meer vraaggestuurd werken en focussen op woon-werk- en woon-schoolverkeer. Morgen/vrijdag gaat alvast een nieuwe dienstregeling in, met minder busverkeer op zondag.
In haar tussenkomst pleitte VOKA donderdag voor de invoering van een aantrekkelijk mobiliteitsbudget, waarmee een werknemer op een fiscaal gunstige manier zelf kan kiezen hoe hij naar het werk komt. "Wij geloven hierin", zei Goedele Sannen van het Netwerk. "Verruim de mobiliteitsopties voor een werknemer, maak de andere modi even aantrekkelijk als de wagen."
Vorig jaar bleek uit een studie van de OESO nog dat bedrijfswagens nergens zo mild worden belast als in ons land. Een bedrijfswagen krijgt in België een maandelijkse fiscale subsidie van 230 euro. De werkgevers wezen er toen op dat de lagere belasting op bedrijfswagens moet bekeken worden in het kader van de hoge lasten op arbeid.
VOKA pleitte donderdag in het parlement ook voor een intelligente kilometerheffing voor personenwagens. Die moet de verkeersstromen slim sturen en zorgen dat de vervuiler betaalt.
BRUSSEL 30/04 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer