Stopt u altijd aan een zebrapad?

 Stopt u altijd aan een zebrapad?

Hoeveel voetgangers zijn jaarlijks betrokken in een ongeval aan een oversteekplaats. Welke forse boetes krijgen automobilisten die deze verkeersregel, en dus ook de zwakke weggebruiker, negeren? IntoLaw staat aan de vooravond van de meest dodelijk feestdagen

De Belgische wet is duidelijk: voetgangers hebben altijd voorrang aan een zebrapad. Nochtans schrijft de politie op jaarbasis zo’n 1500 boetes uit aan automobilisten die het niet zo nauw nemen met deze regel. Een uiterst onhoffelijke, maar vooral levensgevaarlijke daad. Geen beter moment om stil te staan bij deze problematiek dan tijdens de dodelijkste verkeersdagen van het jaar.

 

Wat zijn de dodelijkste verkeersdagen van het jaar?

Wie eerlijk is, geeft toe dat boetes het beste zijn wat u kan overkomen wanneer u zich niet aan de verkeersregels houdt. Hoewel het aantal verkeersdoden op onze Belgische wegen de laatste jaren afnam, lieten er in 2017 nog 483 mensen ter plaatse het leven. Het aantal verkeersslachtoffers piekt bovendien in de maand mei met een spijtig record op Hemelvaartsdag.

Volgens Stef Willems, woordvoerder van Vias, komt dit omdat het dan vaak mooi weer is en er dus meer mensen op de motor, de fiets of al wandelend deelnemen aan het verkeer.

 

Waar loopt de zwakke weggebruiker gevaar? 

Vooral de zwakke weggebruiker is het meest kwetsbaar. Het aantal doden bij voetgangers steeg ondanks de algemeen dalende cijfers in 2017 van 49 naar 64 doden. Een derde van alle ongevallen met voetgangers gebeurt bovendien op een oversteekplaats. En toch zijn de boetes hiervoor vrij fors.

Wie voetgangers aan een zebrapad niet respecteert, en daarmee dus ook de wet negeert, riskeert boetes van minimaal 174 euro. Geld dat gebruikt wordt ter bevordering van de verkeersveiligheid.

 

Waarom stoppen we niet gewoon?

“Er zijn wegen waar automobilisten niet meteen een zebrapad verwachten verduidelijkte mobiliteitsexpert Kris Peeters deze week in het Nieuwsblad. “Die oversteekplaatsen worden meestal wel aangeduid met verkeersborden, maar door de overdaad aan verkeerssignalisatie op onze wegen mist dat bord zijn effect.”

“Er is een groep mensen die zich boven de wet verheven voelt. En omdat de pakkans voor zulke overtredingen klein is, betekent het in feite dat sommige voetgangers vogelvrij zijn.”

 

Beging u onlangs zelf een verkeersovertreding? Laat eventuele boetes eenvoudig berekenen door onderstaand formulier in te vullen of contacteer de advocaten van IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u