Stad Antwerpen wil ruime regionale samenwerking rond mobiliteit starten

 Stad Antwerpen wil ruime regionale samenwerking rond mobiliteit starten

Nu er binnenkort in en rond de stad Antwerpen verschillende grote infrastructuurprojecten starten en die werken allicht een impact zullen hebben op de mobiliteit in de brede regio, nodigt Antwerpen maar liefst 42 stads- en gemeentebesturen uit de omgeving uit voor een gezamenlijke denkoefening. Dat moet resulteren in een regionale samenwerking rond grote wegenwerken, "innovatieve vervoersstromen" en de algemene afstemming van de mobiliteit in de Antwerpse regio.

Met de werken aan onder meer de Noorderlijn, het knooppunt Schijnpoort en natuurlijk de Oosterweelverbinding voor de boeg, wordt binnen Antwerpen al samengewerkt tussen verschillende mobiliteits- en andere partners. Zo worden de werken maximaal op elkaar afgestemd en zullen bewoners en bezoekers zo actueel mogelijke verkeersinfo krijgen via de website slimnaarantwerpen.be. Maar het stadsbestuur kijkt nu ook naar de omliggende regio.

"Er zullen uiteraard ook in heel wat andere gemeenten in de Antwerpse regio infrastructuurwerken worden uitgevoerd, die in mindere of meerdere mate invloed kunnen hebben op de bereikbaarheid en de verkeersstromen in de regio", zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). "Het is dus meer dan ooit nodig dat de betrokken gemeentebesturen elkaar hierover blijven informeren of dat zij proberen om de werken op elkaar af te stemmen."

Kennis hoopt daarnaast bijvoorbeeld ook op een bijkomende versterking van het bovenlokale fietsennetwerk die rekening houdt met de reikwijdte van de in opmars zijnde elektrische fiets en op het verder verspreiden van reeds in een stedelijke omgeving geteste nieuwe autodeelconcepten. Volgens Kennis wordt het creëren van "vervoersregio's" ook gepromoot door de Vlaamse overheid.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u