Stad Antwerpen wil ruime regionale samenwerking rond mobiliteit starten
Zondag 14 Februari 2016
Nu er binnenkort in en rond de stad Antwerpen verschillende grote infrastructuurprojecten starten en die werken allicht een impact zullen hebben op de mobiliteit in de brede regio, nodigt Antwerpen maar liefst 42 stads- en gemeentebesturen uit de omgeving uit voor een gezamenlijke denkoefening. Dat moet resulteren in een regionale samenwerking rond grote wegenwerken, "innovatieve vervoersstromen" en de algemene afstemming van de mobiliteit in de Antwerpse regio.
Met de werken aan onder meer de Noorderlijn, het knooppunt Schijnpoort en natuurlijk de Oosterweelverbinding voor de boeg, wordt binnen Antwerpen al samengewerkt tussen verschillende mobiliteits- en andere partners. Zo worden de werken maximaal op elkaar afgestemd en zullen bewoners en bezoekers zo actueel mogelijke verkeersinfo krijgen via de website slimnaarantwerpen.be. Maar het stadsbestuur kijkt nu ook naar de omliggende regio.
"Er zullen uiteraard ook in heel wat andere gemeenten in de Antwerpse regio infrastructuurwerken worden uitgevoerd, die in mindere of meerdere mate invloed kunnen hebben op de bereikbaarheid en de verkeersstromen in de regio", zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). "Het is dus meer dan ooit nodig dat de betrokken gemeentebesturen elkaar hierover blijven informeren of dat zij proberen om de werken op elkaar af te stemmen."
Kennis hoopt daarnaast bijvoorbeeld ook op een bijkomende versterking van het bovenlokale fietsennetwerk die rekening houdt met de reikwijdte van de in opmars zijnde elektrische fiets en op het verder verspreiden van reeds in een stedelijke omgeving geteste nieuwe autodeelconcepten. Volgens Kennis wordt het creëren van "vervoersregio's" ook gepromoot door de Vlaamse overheid.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer