Sjoemelsoftware
Maandag 29 Februari 2016
Bent u slachtoffer van de dieselgatefraude of ‘sjoemelsoftware’ door Volkswagen? Registreer u en INTOLAW kijkt na op welke schadevergoeding u recht heeft.
Bent u slachtoffer van de dieselgatefraude door Volkswagen? Wij helpen u met het bekijken op welke schadevergoeding u recht heeft. Deze schadevergoeding is ook van toepassing op een tweedehandsauto of leasingwagen.
Wilt u weten welke uw rechten zijn? Registreer gratis via ons registratieformulier onderaan deze pagina. Wij bekommeren ons verder over uw probleem.
Volgens de Belgische wetgeving kan een individuele schadevergoeding geëist worden, bestaande uit verschillende delen :
1) Waardedaling.
Uw auto daalt in waarde indien deze is uitgerust met fraudesoftware, want het brandstofverbruik verhoogt -van zodra deze software wordt aangepast- en de auto levert aan vermogen in. Dit betekent uiteraard ook een hogere CO2 uitstoot. De onderhouds- en herstellingskosten van een gefraudeerde wagen lopen ook hoger op door een gebrekkig uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR).
2) Meerkosten
Er zijn meerkosten verbonden aan hoger verbruik. Dit hoger verbruikt hangt onder meer af van het type NOx beperkingssysteem dat werd geïnstalleerd. Ook wanneer de software wordt aangepast zijn er meerkosten, bijvoorbeeld wegens hoger gewicht bij installatie van SCR (selective catalytic reduction) of wegens hogere CO2 uitstoot bij het herafstellen van de EGR/LNT. Het staat vast dat gefraudeerde voertuigen lijden onder meerkosten, want de CO2 uitstoot en het brandstofverbruik zijn nauw gerelateerd.
3) Derving
U kan een morele schadevergoeding eisen, uw wagen is immers niet-conform met de specificaties. Deze schadevergoeding wegens derving wordt bepaald door de rechter, en verschilt individueel.
De vergoeding, die duizenden euro’s kan bedragen, is afhankelijk van het type wagen. Het is belangrijk dat u een formele bevestiging kan voorleggen dat uw wagen getroffen is door deze fraude. Deze kan u bekomen wanneer u het chassisnummer laat controleren. Het is mogelijk dat een deskundigenonderzoek wordt aangevraagd om de precieze gevolgen en de grootte van de schadevergoeding vast te stellen.
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer