Sjoemelsoftware

 Sjoemelsoftware

Bent u slachtoffer van de dieselgatefraude of ‘sjoemelsoftware’ door Volkswagen? Registreer u en INTOLAW kijkt na op welke schadevergoeding u recht heeft.

Bent u slachtoffer van de dieselgatefraude door Volkswagen? Wij helpen u met het bekijken op welke schadevergoeding u recht heeft. Deze schadevergoeding is ook van toepassing op een tweedehandsauto of leasingwagen.

Wilt u weten welke uw rechten zijn? Registreer gratis via ons registratieformulier onderaan deze pagina. Wij bekommeren ons verder over uw probleem.

Volgens de Belgische wetgeving kan een individuele schadevergoeding geëist worden, bestaande uit verschillende delen :

1) Waardedaling.

Uw auto daalt in waarde indien deze is uitgerust met fraudesoftware, want het brandstofverbruik verhoogt -van zodra deze software wordt aangepast- en de auto levert aan vermogen in. Dit betekent uiteraard ook een hogere CO2 uitstoot. De onderhouds- en herstellingskosten van een gefraudeerde wagen lopen ook hoger op door een gebrekkig uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR).

2) Meerkosten

Er zijn meerkosten verbonden aan hoger verbruik. Dit hoger verbruikt hangt onder meer  af van  het type NOx beperkingssysteem dat werd geïnstalleerd.  Ook wanneer de software wordt aangepast zijn er meerkosten, bijvoorbeeld wegens hoger gewicht bij installatie van SCR (selective catalytic reduction) of wegens hogere CO2 uitstoot bij het herafstellen van de EGR/LNT. Het staat vast dat gefraudeerde voertuigen lijden onder meerkosten, want de CO2 uitstoot en het brandstofverbruik zijn nauw gerelateerd.

3) Derving

U kan een morele schadevergoeding eisen, uw wagen is immers niet-conform met de specificaties. Deze schadevergoeding wegens derving wordt bepaald door de rechter, en verschilt individueel.

De vergoeding, die duizenden euro’s kan bedragen, is afhankelijk van het type wagen. Het is belangrijk dat u een formele bevestiging kan voorleggen dat uw wagen getroffen is door deze fraude. Deze kan u bekomen wanneer u het chassisnummer laat controleren. Het is mogelijk dat een deskundigenonderzoek wordt aangevraagd om de precieze gevolgen en de grootte van de schadevergoeding vast te stellen. 


Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u