Septemberverklaring - Vergroening verkeersbelasting "geen folietje voor rijke mensen", zegt Homans

 Septemberverklaring - Vergroening verkeersbelasting "geen folietje voor rijke mensen", zegt Homans

De maatregel van de Vlaamse regering om milieuvriendelijke wagens aan te moedigen is geen folietje voor rijke mensen. Dat stelt Vlaams viceminister-president Liesbeth Homans (N-VA). Volgens haar Open Vld-collega Annemie Turtelboom geldt de maatregel niet voor leasingwagens, omdat daarvoor een samenwerkingsakkoord nodig is met de andere gewesten en Wallonië daar niet voor staat te springen.

Tijdens de Septemberverklaring schoof de Vlaamse regering voor volgend jaar een financiële incentive naar voren voor wie een elektronische wagen of een waterstofwagen koopt. De hervorming zal enkel gelden voor niet-leasingwagens én enkel voor nieuwe wagens. Dat laatste maakt volgens Turtelboom dat het niet om een belastingverhoging gaat.

Bovendien is er een eenvoudige reden dat leasingwagens niet worden meegenomen. "Daarvoor is een samenwerkingsakkoord nodig met Brussel en Wallonië en er is geen bereidheid bij Wallonië om dat te tekenen", legde de liberale politica dinsdag uit in De Ochtend op Radio 1. "De dag dat Wallonië en Brussel tekenen, kan de maatregel van toepassing zijn op elke wagen die in Vlaanderen rijdt."

Ze verdedigt ook de keuze voor een aflopend systeem. Als je een bonus wil geven voor wagens met nul uitstoot, dan is dat vooral omdat ze duurder zijn. Wanneer er door de bonus meer van worden geproduceerd, dan dalen de prijzen en moet de incentive volgens Turtelboom aflopend zijn. "Anders is er sprake van oversubsidiëring", luidt het.

Volgens krantenberichten wordt de ingreep in N-VA-kringen afgedaan als "een folieke van Annemie Turtelboom". "Door wat geld rond te strooien voor Tesla's gaan we het wagenpark niet vergroenen" klinkt het. N-VA-kopstuk Liesbeth Homans benadrukt dat de beslissing tijdens de onderhandelingen collegiaal werd afgeklopt. "Bovendien zijn er nog andere milieuvriendelijke wagens dan Tesla's", aldus Homans, die verwijst naar voertuigen vanaf 7.000 euro. "Het nu voorstellen alsof het alleen een folietje is voor rijke mensen, is niet correct."

BRUSSEL 29/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u