Ruim 40 procent minder ongevallen sinds trajectcontrole op E40

 Ruim 40 procent minder ongevallen sinds trajectcontrole op E40

Sinds de invoering van de trajectcontrole op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren gebeuren daar 43 procent minder ongevallen met automobilisten, tegenover de periode voordien. Dat blijkt uit een studie van Transport and Mobility Leuven, die VTMNIEUWS donderdag heeft kunnen inkijken.

"Doordat mensen gedwongen worden om trager te rijden, ga je ook veel minder uitschieters hebben, dus in plaats van dat er iemand 150 gaat rijden, rijdt iedereen 120 kilometer per uur. Het gevolg is dat de snelheidsverschillen veel lager zijn en dat daardoor het aantal ongevallen daalt", zegt onderzoeker Sven Maerivoet.

Ook de aard van de ongevallen wijzigde. Zo vielen er de voorbije twee jaar geen dodelijke slachtoffers bij ongevallen op het bewuste deel van de E40. Het aantal gewonden daalde 13 procent.

De trajectcontrole heeft geen impact op de dagelijkse files, maar wel op het gedrag van hardrijders. Tachtig procent van de hardrijders past zijn gedrag aan, wat tot een stabielere verkeersstroom en minder ongevallen leidt.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts laat weten dat hij het systeem van trajectcontrole op snelwegen wil uitbreiden. Vrijdag zit hij daarvoor een eerste keer samen met een werkgroep, om tracés aan te duiden die in aanmerking zouden kunnen komen. "Dat wil zeggen waar er niet al te veel op- en afritten zijn, want anders is trajectcontrole praktisch onmogelijk. En waar veel ongevallen gebeuren." Sowieso zal er de komende jaren meer trajectcontrole zijn op de Vlaamse snelwegen, aldus Weyts.

De onderzoekers analyseerden alle verzamelde verkeersgegevens van de voorbije twee jaar.

BRUSSEL 29/01 (BELGA) 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u