Ruim 40 procent minder ongevallen sinds trajectcontrole op E40

 Ruim 40 procent minder ongevallen sinds trajectcontrole op E40

Sinds de invoering van de trajectcontrole op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren gebeuren daar 43 procent minder ongevallen met automobilisten, tegenover de periode voordien. Dat blijkt uit een studie van Transport and Mobility Leuven, die VTMNIEUWS donderdag heeft kunnen inkijken.

"Doordat mensen gedwongen worden om trager te rijden, ga je ook veel minder uitschieters hebben, dus in plaats van dat er iemand 150 gaat rijden, rijdt iedereen 120 kilometer per uur. Het gevolg is dat de snelheidsverschillen veel lager zijn en dat daardoor het aantal ongevallen daalt", zegt onderzoeker Sven Maerivoet.

Ook de aard van de ongevallen wijzigde. Zo vielen er de voorbije twee jaar geen dodelijke slachtoffers bij ongevallen op het bewuste deel van de E40. Het aantal gewonden daalde 13 procent.

De trajectcontrole heeft geen impact op de dagelijkse files, maar wel op het gedrag van hardrijders. Tachtig procent van de hardrijders past zijn gedrag aan, wat tot een stabielere verkeersstroom en minder ongevallen leidt.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts laat weten dat hij het systeem van trajectcontrole op snelwegen wil uitbreiden. Vrijdag zit hij daarvoor een eerste keer samen met een werkgroep, om tracés aan te duiden die in aanmerking zouden kunnen komen. "Dat wil zeggen waar er niet al te veel op- en afritten zijn, want anders is trajectcontrole praktisch onmogelijk. En waar veel ongevallen gebeuren." Sowieso zal er de komende jaren meer trajectcontrole zijn op de Vlaamse snelwegen, aldus Weyts.

De onderzoekers analyseerden alle verzamelde verkeersgegevens van de voorbije twee jaar.

BRUSSEL 29/01 (BELGA) 


Bereken je boete

Actueel

 Schade door slecht wegdek?

Schade door slecht wegdek?

De slechte staat van de wegen in België is een feit dat niet ontkent kan worden. En niet alleen de wegen maar ook de fietspaden of voetpaden laten te wensen over. Wat kan u doen wanneer u schade geleden heeft ten gevolge van de slechte staat van de weg?

Lees meer
 Medische en psychologische herstelproeven

Medische en psychologische herstelproeven

Bij zware overtredingen zoals dronkenschap en rijden onder invloed van drugs of bij recidive wordt er door de rechtbank medische en/of psychologische testen opgelegd. U dient te slagen voor deze herstelproeven om uw rijbewijs terug te krijgen.

Lees meer
 GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Dinsdag 14 December 2021

GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) hebben een wetsvoorstel ingediend waardoor het gebruik van een smartphone achter het stuur strenger wordt bestraft. Vanaf volgend jaar wordt deze overtreding beschouwd als een overtreding van de derde graad. Een direct gevolg daarvan is dat de boete verhoogd wordt van 116 euro naar 174 euro.

Lees meer
close menu 1u