Ruim 40 procent minder ongevallen sinds trajectcontrole op E40

 Ruim 40 procent minder ongevallen sinds trajectcontrole op E40

Sinds de invoering van de trajectcontrole op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren gebeuren daar 43 procent minder ongevallen met automobilisten, tegenover de periode voordien. Dat blijkt uit een studie van Transport and Mobility Leuven, die VTMNIEUWS donderdag heeft kunnen inkijken.

"Doordat mensen gedwongen worden om trager te rijden, ga je ook veel minder uitschieters hebben, dus in plaats van dat er iemand 150 gaat rijden, rijdt iedereen 120 kilometer per uur. Het gevolg is dat de snelheidsverschillen veel lager zijn en dat daardoor het aantal ongevallen daalt", zegt onderzoeker Sven Maerivoet.

Ook de aard van de ongevallen wijzigde. Zo vielen er de voorbije twee jaar geen dodelijke slachtoffers bij ongevallen op het bewuste deel van de E40. Het aantal gewonden daalde 13 procent.

De trajectcontrole heeft geen impact op de dagelijkse files, maar wel op het gedrag van hardrijders. Tachtig procent van de hardrijders past zijn gedrag aan, wat tot een stabielere verkeersstroom en minder ongevallen leidt.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts laat weten dat hij het systeem van trajectcontrole op snelwegen wil uitbreiden. Vrijdag zit hij daarvoor een eerste keer samen met een werkgroep, om tracés aan te duiden die in aanmerking zouden kunnen komen. "Dat wil zeggen waar er niet al te veel op- en afritten zijn, want anders is trajectcontrole praktisch onmogelijk. En waar veel ongevallen gebeuren." Sowieso zal er de komende jaren meer trajectcontrole zijn op de Vlaamse snelwegen, aldus Weyts.

De onderzoekers analyseerden alle verzamelde verkeersgegevens van de voorbije twee jaar.

BRUSSEL 29/01 (BELGA) 


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u