Ruim 16.000 nummerplaten gescand tijdens eerste Belgisch-Franse ANPR-controle

 Ruim 16.000 nummerplaten gescand tijdens eerste Belgisch-Franse ANPR-controle

In de nacht van donderdag op vrijdag hebben Belgische en Franse politiediensten voor het eerst samen een grote grensoverschrijdende ANPR-controle gehouden. In totaal werden met zeven ANPR-voertuigen 16.114 nummerplaten gescand. Bij 32 wagens bleek er iets niet pluis te zijn. Dat melden de stad Kortrijk en de politiezone Vlas.

Het was de eerste gezamenlijke ANPR-controleactie sinds de goedkeuring van de akkoorden van Doornik, waardoor een volledig Belgische politiepatrouille actief mag zijn op Frans territorium. De actie, die zes uur duurde, was een initiatief van de politiezone Vlas (Kortrijk, Kuurne en Lendelede). Daarnaast namen de politiezones Grensleie, Arro Ieper, Moeskroen en Komen-Waasten deel, net als de Franse politie van Lille, Tourcoing en Roubaix. Zij kregen ondersteuning van het Centrum voor Politie- en Douanesamenwerking in Doornik, de West-Vlaamse gouverneur en het parket.

De zeven ingezette ANPR-voertuigen scanden in totaal 16.114 nummerplaten. Dat leverde 32 hits op. Het ging om een waaier aan inbreuken zoals openstaande boetes en gerechtelijke feiten, maar ook problemen met het rijbewijs of met de technische eisen van het voertuig.

"Arrestaties in Frankrijk kunnen enkel gebeuren in het bijzijn van een Franse agent. Daarom is het nodig dat zowel Franse als Belgische politiemensen samen in één voertuig patrouilleren. Dit is een grote stap voor de politie om over de grenzen heen te kunnen werken", aldus Rino Defoor, de korpschef van de politiezone Vlas.

Dergelijke acties zijn volgens Kortrijks burgemeester Vincent Van Quickenborne ook een belangrijk wapen in de strijd tegen grenscriminaliteit. "De acties van deze nacht sluiten perfect aan op onze ambitie om een provinciaal cameraschild uit te bouwen. Een goede uitwisseling van gegevens tussen Belgische en Franse politiediensten is daarbij cruciaal."

KORTRIJK 28/11 (BELGA)


Actueel

 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen: wat betekent dat voor u?

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen: wat betekent dat voor u?

Bij snelheidshandhaving worden twee begrippen vaak met elkaar verward: de tolerantiemarge (een beleidsmarge binnen de handhaving) en de technische correctie (een vaste meetcorrectie op de gemeten snelheid). Die begrippen zijn niet hetzelfde: tolerantiemarges worden stelselmatig afgebouwd, terwijl de technische correctie onverkort van toepassing blijft. Uw snelheid wordt beoordeeld op basis van de gecorrigeerde snelheid; ligt die boven de limiet, dan volgt de gebruikelijke afhandeling (onmiddellijke inning, minnelijke schikking of eventueel dagvaarding), naargelang de ernst.

Lees meer
 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
close menu 1u