Privatisering taken geen antwoord op desinvesteringen bij politie

 Privatisering taken geen antwoord op desinvesteringen bij politie

De overname van bepaalde veiligheidstaken door de privésector is geen antwoord op de desinvesteringen in de politie. Die boodschap brachten de vakbonden dinsdag tijdens een hoorzitting in de commissie Binnenlandse Zaken van de Kamer. De vakbonden sluiten echter niet de deur voor het debat dat met een wetsvoorstel van Open Vld wordt heropend.

Het deze legislatuur opnieuw ingediende wetsvoorstel van Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu wil politiecapaciteit vrijmaken door bepaalde politietaken over te laten aan de private sector. Het gaat onder meer om toezicht en bescherming van gebouwen en sites, begeleiding en transport, het beheer van flitspalen en de afhandeling van verkeersovertredingen en het transport van gedetineerden.

Voor voorzitter Vincent Gilles van het liberale VSOA mag het debat gevoerd worden, maar met "de gerechtelijke kwaliteit als limiet". Zo wijst hij erop dat de kwaliteitsnormen voor private veiligheidsagenten nog niet voldoen. Ook moet er volgens hem gekeken worden naar de concrete uitvoering van de taken, wetende dat de private sector uiteindelijk altijd rentabiliteit als doelstelling heeft. Het gaat uiteindelijk om diensten aan de bevolking. Ook zijn collega Vincent Houssin tekent voorbehoud aan. Zo moest de private sector de politie in de jaren negentig om hulp vragen voor de bewaking van geldtransporten. "Er waren 59 aanvallen in 1995, vandaag geen enkele meer."

Ook Eric Picqueur van de socialistische ACOD wil over de complementariteit met de private sector praten, maar volgens hem kan beter gewacht worden op het plan van Jambon over de kerntaken van de politie. "Eerst moeten de kerntaken van de politie opgelijst worden", pas dan kan er over een zekere externalisering beslist worden, meent de vakbondsman, die erop wees dat er momenteel 3.000 mensen in het operationele kader van de politie ontbreken om de essentiële taken uit te voeren. Stéphane Deldicque van ACV haalde eveneens uit naar de desinvesteringen in de politie. Het kerntakendebat is volgens hem een fout debat, want "het politieapparaat heeft zijn limiet bereikt".

BRUSSEL 08/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u