Privatisering taken geen antwoord op desinvesteringen bij politie

 Privatisering taken geen antwoord op desinvesteringen bij politie

De overname van bepaalde veiligheidstaken door de privésector is geen antwoord op de desinvesteringen in de politie. Die boodschap brachten de vakbonden dinsdag tijdens een hoorzitting in de commissie Binnenlandse Zaken van de Kamer. De vakbonden sluiten echter niet de deur voor het debat dat met een wetsvoorstel van Open Vld wordt heropend.

Het deze legislatuur opnieuw ingediende wetsvoorstel van Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu wil politiecapaciteit vrijmaken door bepaalde politietaken over te laten aan de private sector. Het gaat onder meer om toezicht en bescherming van gebouwen en sites, begeleiding en transport, het beheer van flitspalen en de afhandeling van verkeersovertredingen en het transport van gedetineerden.

Voor voorzitter Vincent Gilles van het liberale VSOA mag het debat gevoerd worden, maar met "de gerechtelijke kwaliteit als limiet". Zo wijst hij erop dat de kwaliteitsnormen voor private veiligheidsagenten nog niet voldoen. Ook moet er volgens hem gekeken worden naar de concrete uitvoering van de taken, wetende dat de private sector uiteindelijk altijd rentabiliteit als doelstelling heeft. Het gaat uiteindelijk om diensten aan de bevolking. Ook zijn collega Vincent Houssin tekent voorbehoud aan. Zo moest de private sector de politie in de jaren negentig om hulp vragen voor de bewaking van geldtransporten. "Er waren 59 aanvallen in 1995, vandaag geen enkele meer."

Ook Eric Picqueur van de socialistische ACOD wil over de complementariteit met de private sector praten, maar volgens hem kan beter gewacht worden op het plan van Jambon over de kerntaken van de politie. "Eerst moeten de kerntaken van de politie opgelijst worden", pas dan kan er over een zekere externalisering beslist worden, meent de vakbondsman, die erop wees dat er momenteel 3.000 mensen in het operationele kader van de politie ontbreken om de essentiële taken uit te voeren. Stéphane Deldicque van ACV haalde eveneens uit naar de desinvesteringen in de politie. Het kerntakendebat is volgens hem een fout debat, want "het politieapparaat heeft zijn limiet bereikt".

BRUSSEL 08/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Dinsdag 27 Juli 2021

Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Was het verkeerslicht nog oranje of net niet? Een kwestie van een seconde, maar wel met hele andere gevolgen! In dit artikel bekijken we hoe dit gecontroleerd wordt, wat de rol is van de plaats waar je door het rood licht rijdt en uiteraard hoe hoog de boete is in België!

Lees meer
 Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

Vrijdag 16 Juli 2021

Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

In de wet wordt bepaald dat bij snelheidsovertredingen over een bepaalde grens er verplicht een rijverbod dient te worden uitgesproken. Daardoor zullen deze overtredingen ook steeds gedagvaard worden voor de Politierechtbank en is een gewone geldboete niet mogelijk. De rechtbank kan niet afwijken van de verplichting om een rijverbod op te leggen, behoudens uitdrukkelijke motivering. De praktijk leert ons echter dat de rechtbank zelden tot nooit gebruik maakt van deze uitzondering.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
close menu