Politieke kleur bepaalt rijgedrag

 Politieke kleur bepaalt rijgedrag

Zeven op de tien Open Vld-kiezers vinden dat af en toe te hard rijden kan. Sp.a-en CD&V-kiezers zijn het daar absoluut niet mee eens. Een nieuwe thesis aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) toont dat je stemgedrag een invloed heeft op hoe je je gedraagt op de weg, schrijven de kranten van Mediahuis.

Eerder rechtse kiezers -die van Open Vld en N-VA- liggen over het algemeen minder wakker van verkeersveiligheid dan mensen die op linkse partijen stemmen. Ze willen ook het minst weten van snufjes zoals een standaard alcoholslot in de wagen of een snelheidsbegrenzer.

Voor snelheid is het beeld iets diverser: Open Vld-kiezers (68 pct) en ook N-VA-kiezers (54 pct) hebben minder moeite met overdreven snelheid, in bepaalde omstandigheden. Hier valt de hoge score van het linkse PvdA+ (62,5 pct) op. De CD&V-kiezer is dan weer het minst tolerant voor hardrijders: amper 15 pct zegt dat je wel eens harder mag dan toegelaten.

"Kiezers opdelen in links en rechts, het is in grote mate mogelijk als het over verkeersveiligheid gaat", stelt de auteur van de studie Alexander D'Hondt. De verklaring? "Rechtsere kiezers gaan ervan uit dat ze als individu zelf wel kunnen bepalen wat kan en niet kan", aldus politicoloog Carl Devos (UGent). "Een CD&-V-kiezer zal zich sneller aan overheidsregels houden. Al moet je voorzichtig zijn met dergelijke veronderstellingen. Want leeftijd, opleiding en geslacht kunnen ook doorslaggevend zijn, los van partijvoorkeur."

BRUSSEL 02/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u